Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | FB | 1 | 1 |
Aquest programa te un doble objectiu. El primer és el de donar a l’estudiant una formació matemàtica bàsica, centrada en l’àlgebra lineal i el càlcul de funcions d’una variable: derivació, integració i equacions diferencials senzilles, que li permeti comprendre el llenguatge de la Ciència. El segon és el d’introduir-lo al camp de la modelització matemàtica de la Biologia, mitjançant exemples senzills que poden ser analitzats amb les eines matemàtiques a l'abast de l'alumnat.
Amb aquesta idea la major part dels continguts es presentaran motivats per problemes científics, normalment del camp de la biologia i molts d'ells de la dinàmica de poblacions i l'ecologia que són les àrees de la Biologia més matematitzables a un nivell elemental. Així, l'àlgebra lineal s'abordarà com l'eina natural per a l'estudi del creixement lineal i a temps discret de poblacions estructurades per l'edat, mentre que les equacions diferencials s'introduiran com l'eina fonamental per a l'estudi de les magnituds que canvien amb el temps de forma continua, ja siguin poblacions biològiques, com també concentracions de substàncies químiques, per exemple.
En resum, l'objectiu és que l'alumnat vegi les matemàtiques com l'eina imprescindible per descriure quantitativament i potser també qualitativament, la major part dels fenòmens físics.
1. Funcions i derivades
1.1 Funcions lineals. Funcions polinomials. Funcions racionals. Funcions exponencials. La funció inversa. Funcions logarítmiques. Gràfiques.
1.2 La derivada: recta tangent i velocitat.
1.3 Creixement i decreixement. Màxims, mínims i optimització. Gràfiques revisitades.
2. Càlcul integral
2.1 La integral. El teorema fonamental del càlcul. Càlcul de primitives. Aplicacions.
3. Àlgebra lineal
3.1 Sistemes d’equacions lineals, matrius i càlcul matricial.
3.2 Valors i vectors propis. Diagonalització.
3.3 Dinàmica de poblacions a temps discret: iteració. Dependència respecte l'edat.
4. Equacions diferencials
4.1 Equacions diferencials de variables separades. Creixement exponencial. Balanços de matèria. L’equació diferencial logística.
4.2 Equacions lineals. Balanços de matèria.
4.3 Interpretació geomètrica de les equacions diferencials. El problema de valor inicial.
4.4 El mètode qualitatiu: equilibris i estabilitat.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
En principi l’alumne adquireix els coneixements científics propis de l’assignatura assistint a les classes de teoria i aprèn a usar-los a les classes de problemes. Cal reforçar aquests coneixements mitjançant l’estudi personal de la part teòrica per poder-la aplicar als exercicis.
La realització d’exercicis és una de les tasques més importants de l’estudi, il·lustren i motiven tot el desenvolupament teòric. D’altra banda, l’objectiu de l’assignatura és que l’alumne aprengui a usar les matemàtiques com a eina de treball i per tant que aprengui a enfrontar-se a diferents tipus de problemes modelitzant-los o convertint-los en una qüestió matemàtica que sí sàpiga resoldre.
Per tot això, les classes teòriques es reforçaran amb tants exemples aplicats com sigui possible i a més es demanarà a l’alumne l'entrega periòdica d’exercicis que estaran enfocats a enfrontar l’alumne amb aquestes tasques de modelització.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 15 | 0,6 | 5, 6, 7, 8, 15, 17, 18 |
Classes de teoria | 35 | 1,4 | 5, 6, 7, 8, 15, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories Individuals | 5 | 0,2 | 5, 8, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 35 | 1,4 | 8 |
Realització d'exercicis | 35 | 1,4 | 5, 8, 15, 17 |
Realització de tests | 15 | 0,6 | 8, 16 |
La nota de l’assignatura constarà de diferents parts
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
L'entrega d'exercicis és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan el nombre d'entregues sigui inferior al 80% de les entregues programades.
Els alumnes repetidors hauran de fer les mateixes activitats d'avaluació que els alumnes de nova entrada.
Les Matrícules d'Honor només es podran atorgar a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9. Es podran concedir a un màxim del 5% dels estudiants matriculats.
(* Aquest examen no és obligatori i pot servir tant per pujar la nota, com per recuperar la nota obtinguda als parcials).
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'exercicis | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Examen de recuperació | 70% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18 |
Primer examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18 |
Segon exàmen parcial | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18 |
No hi ha a la literatura cap text que s’adapti exactament al contingut del curs. Per aquest motiu es proposen tres obres de tipus general que abasten la major part dels temes i en les que els conceptes matemàtics són introduïts de manera intuïtiva i il·lustrats amb nombrosos exemples pràctics. Aquestes tres obres estan complementades per llibres que permeten aprofundir en els temes més importants del curs.
Bibliografia general
Bibliografia complementària