Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OT | 4 | 0 |
Cap.
L’assignatura d’Història de la Biologia es cursa al 4rt curs del Grau de Biologia i forma part del grup de les assignatures optatives.
Els objectius fonamentals de l'assignatura són:
Introduir a l’estudiant a la consideració i experimentació de la història com vehicle de reflexió/construcció cultural, com instrument de recerca, documentació i popularització científiques, i com eina pedagògica en l’àmbit de la ciència. Dins de l’àmbit específic de la història de la biologia, donar a l’estudiant les eines necessàries per a identificar i analitzar críticament els principals corrents historiogràfics relatius a les ciències naturals.
Introduir a l’estudiant al coneixement dels processos de generació, circulació, comunicació i gestió del coneixement científic (de ciències naturals en particular), així com la seva intervenció en les transformacions socio - culturals al llarg de la història.
Introduir a l’estudiant a l’anàlisi del paper i la situació de les ciències naturals i les seves relacions socials en l'actualitat i al llarg de la història. Considerar la importància social, cultural, estratègica i econòmica de les ciències naturals en la societat. I així, donar a l’estudiant les eines necessàries per a sintetitzar, a partir de l'avenç històric de les ciències naturals, una perspectiva de l'abast actual i futur d'aquestes ciències.
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
L'assignatura es basa en una metodologia teòrico-pràctica mitjançant sessions de debat sobre materials bibliogràfics que es faciliten durant el semestre.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques / sessions de discussió amb suport TIC | 45 | 1,8 | 2, 5, 6, 7, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes treballats de manera autònoma i participació en les discussions | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, consulta de bibliografia, realització de treballs | 90 | 3,6 | 2, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
L'avaluació de l’assignatura és continuada en relació amb:
- La participació activa en les discussions de classe, la qual pot incloure presentacions de dues petits assaigs que s'assignaran durant el semestre (40% de la nota final).
- La preparació d’un breu assaig escrit final (40% de la nota final) i defensa oral de treballs (20%) en relació amb algun tema concret integrat en els continguts i competències de l’assignatura, i on l’estudiant haurà de demostrar la seva capacitat de situar històricament i d’analitzar críticament qualsevol problema relatiu a la història de la biologia.
La puntuació final serà la suma dels punts obtinguts.
Per tal que l’avaluació sigui efectiva, l’estudiant ha de superar cadascuna de les diferents proves per separat.
Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura es podran presentar a una prova de recuperació.
Per participarala recuperació l'alumnat ha d'haber estat prèviament avaluat dels blocs temàtics el pes dels quals equivalgui a un minim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
A més, per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haber obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com "No avaluats" exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig escrit final | 40% | 3,5 | 0,14 | 2, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Defensa oral de treballs | 20% | 2 | 0,08 | 2, 5, 6, 7, 16, 17, 18 |
Participació activa en les classes (dues petits assaigs) | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 16, 17, 18 |
Bibliografia bàsica inicial
Alexander, Denis R.; Numbers, Ronald L. (eds.) Biology and ideology from Descartes to Dawkins. Chicago: University of Chicago Press; 2010.
Barona, Josep Lluís. Història del pensament biològic. València: Universitat de València; 2003.
Brunton, Deborah (eds). Medicine transformed: health, disease and society in Europe, 1800-1930. Manchester: Manchester University Press in association with the Open University; 2004.
Giordan, André (eds.) Conceptos de Biología (vols. 1&2). Madrid: Labor; 1988.
Jahn, Ilse, Löther, Rolf; Senglaub, Konrad. Historia de la biología: teorías, métodos, instituciones y biografías breves. Barcelona: Labor; 1990.
Jardine, N.; Secord, J.A.; Spary E.C. (eds). Cultures of natural history. Cambridge: Cambridge University Press; 1996.
S'oferirà bibliografia addicional al llarg del semestre d'acord amb els blocs temàtics. La bibliografia inicial pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. En aquest cas, es farà ús de plataformes diverses com https://mirades.uab.cat/ebs/ .