Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 2 | 2 |
Es recomanable que l’alumnat tingui uns coneixements previs de detall de la Història en general, des de la "Prehistòria" y la "Història Antiga" fins a "Història Contemporània". Igualment, es desitjable un lleuger coneixement dels pensaments crítics actuals, moderns i postmoderns.
L'assignatura pretén ser un escenari de debat sobre com operen els factors econòmics, socials i ideològics que generen i gestionen el coneixement arqueològic.
BLOC 1
1. Coneixement, Ciència, Mètodes i Explicacions
2. Tipus: Descripció, Classificació, Taxonomia
3. Treball i Producció
4. Formes Econòmiques
5. Valor
BLOC 2
6. Complexitat, Jerarquia i Estratificació
- Prestigi, estatus, rol
- Propietat, classes socials
7. Cultura, Sistema i Societat
8. Ideologia
9. Gènere
10. Guerra i Violència
L'assignatura es composa de classes teòriques i seminaris. A les classes teòriques s'introduiran els continguts centrals de cadascun dels temes, tot relacionant els diferents corrents teòrics amb el seu context històric i les problemàtiques que miren de resoldre.
En els seminaris es faran treballs en equip d'anàlisi d'aplicacions teòriques en la pràctica de l'arqueologia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 47 | 1,88 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques en aula - seminaris de debat | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual o en grup | 75 | 3 | 1, 3, 7 |
- 60%: Treballs individuals o en grup (màxim 3 persones i 4 pàgines). un per a cada bloc de l'assignatura. Possibilitat de recuperació.
- 30%: Exposicións a classe de treball (màxim 3 personas)
- 10%: Participació en classes
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, s´ informarà (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La qualificació de No avaluable s'aplicarà sempre que no s'hagi lliurat més del 30% de les activitats d´avaluació.
En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs escrits | 60 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Presentacions a classe | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 7 |
participació a classe | 10 | 3 | 0,12 | 1, 6, 7 |
AAVV (2000). "Queer Archaeologies". World Archaeology, vol.32 (2),
Anderson, P. (2000), Los orígenes de la postmodernidad. Anagrama, Barcelona.
Bate, L.F. (1998). El proceso de investigación en arqueología, Crítica, Barcelona.
Binford, L. (1977), For Theory Building in Archeology, Academic Press, New York.
Castro-Martinez, P.V. et al (1996). “Teoría de las Prácticas Sociales”, Complutum Extra, 6 (II): 35-48.
Castro-Martinez, P. V., Gili, S., Lull, V., Mico, R., Rihuete, C., Risch, R. i Sanahuja, E. (1998). “Teoría de la producción de la vida social. Un análisis de los mecanismos de explotación en el sudeste peninsular (3000-l550 cal ANE)”. Boletín de Antropología Americana, 33: 25-78.
Castro-Martinez, P. V., Escoriza-Mateu, T. (2005). "Trabajo y Sociedad en Arqueología. Producciones y relaciones versus orígenes y desigualdades". Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social, VII: 131-147.
Castro-Martinez, P. V., Escoriza-Mateu, T. (2009). “Lugares Reales y Lugares Ideales. Mujeres y Hombres: Realidad e Ideología en Arqueología”, Cuadernos de Prehistoria de la Universidad de Granada, 19: 37-64.
Castro-Martinez, P. V., Escoriza-Mateu, T. (2014) “Por una Arqueología Social, contra las Manipulaciones Convenientes”, Arkeogazte. Revista de Arqueología, 4: 25-42.
Clarke,D.L. (1984) Arqueología analítica. Ed. Bellaterra. Barcelona.
Conkey, M. i Spector, J. (1984). “Archaeology and the study of gender”. Hays-Gilpin, K. i Whitley, D.S. (ed.). Advances in Archaeological Method and Theory , 7:1-38.
Escoriza-Mateu, T., Castro-Martinez, P.V. (2009). “Cuidándonos. Mantenimiento de Mujeres y Hombres en las Sociedades Agrafas”, en M. E. Jaime de Pablos, ed (2009), Identidades Femeninas en un Mundo Plural, Arcibel, Sevilla, “Colección AUDEM”: 203-216.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Las ediciones de La Piqueta, Madrid.
Foucault, M. (1988). La arqueología del saber. Siglo XXI, México.
Hodder, I. (1987). “La arqueología en la era post-moderna”, Trabajos de prehistoria, 44: 11-26.
Hodder, I. (1988). Interpretación en arqueología. Corrientes actuales. Crítica, Barcelona.
Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Paidós, Barcelona.
Kuhn, T.S. (1971) La estructura de las revoluciones científicas, F.C.E., México.
Lyotard, F. (1996). La posmodernidad explicada a los ninos. Gedisa. Barcelona.
Lakatos, I. (1983). La metodología de los programas de investigación científica. Alianza Editorial. Madrid.
Lull, V. (2005). “Marx, producción, sociedad y arqueología”. Trabajos de Prehistoria, 62 (1): 7-26
Lumbreras, L. (1974). La Arqueología como Ciencia Social. Ediciones Histar, Lima.
Marx, K. 1844 (1968). Manuscritos: economía y filosofía. (Traducción de Francisco Rubio Llorente). Alianza Ed. (Madrid 1968).
Marx, K. 1857 (1989). Introducción a la crítica de la Economía Política.(Traducción de Marat Kuznetsov). En Marx, Engels, Lenin: Obras. Ed. Progreso (Moscú 1989: 178-208)
Marx, K. i Engels, F. 1845-46 (1970). La Ideología Alemana. (Traducción de W. Roces). Ed. Grijalbo. Barcelona.
McGuire, R. H. (1992). A Marxist Archaeology, Academic Press.
Narotzky, S. (1995). Mujer, Mujeres, Género. Una Aproximación Crítica al Estudio de las Mujeres en las Ciencias Sociales, CSIC. Madrid.
Shanks, M. i Tilley, C. (1987). Re-constructing Archaeology. Theory and Practice. Cambridge University Press, Cambridge.
Shanks, M. i Tilley, C. (1987). Social Theory and Archaeology. Polity Press, Cambridge.
Trigger, B. G. (1992). Historia del pensamiento arqueológico. Crítica, Barcelona.