2020/2021
Qüestions de gramàtica comparada
Codi: 100688
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500243 Estudis Clàssics |
OT |
3 |
0 |
2500243 Estudis Clàssics |
OT |
4 |
0 |
2500245 Estudis Anglesos |
OT |
3 |
0 |
2500245 Estudis Anglesos |
OT |
4 |
0 |
2500247 Llengua i literatura catalanes |
OT |
4 |
0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
3 |
0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
4 |
0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
3 |
0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
4 |
0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
3 |
0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
4 |
0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
3 |
0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
4 |
0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
3 |
0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
4 |
0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
3 |
0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
4 |
0 |
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
És molt recomanable que els estudiants puguin llegir textos sobre lingüística en anglès
Prerequisits
Les persones que s’hi matriculin han d’estar cursant algun grau relacionat amb la llengua.
Objectius
En aquest curs es revisaran fenòmens sintàctics de diverses llengües, romàniques i d’altres famílies, i es veuran les anàlisis que s’han proposat els últims decennis per explicar-los.
Competències
Estudis Clàssics
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis Anglesos
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Llengua i literatura catalanes
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis de Català i Espanyol
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i Català
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Estudis d'Anglès i Francès
- Analitzar les propietats lèxiques, fonètiques, fonològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de les llengües naturals.
- Aplicar els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
- Comprendre els fonaments biològics, cognitius i culturals del llenguatge humà i dels principals models gramaticals contemporanis.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats
- Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats.
- Construir textos normativament correctes
- Construir textos normativament correctes.
- Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent
- Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada
- Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Resoldre problemes complexos d'anàlisi lingüística a qualsevol nivell i amb els instruments adequats
- Resoldre problemes complexos d'anàlisi lingüística a qualsevol nivell i amb els instruments adequats.
- Resoldre problemes de manera autònoma
- Resoldre problemes de manera autònoma.
- Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina
- Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
Continguts
1. Introducció. La variació lingüística en sintaxi.
2. Marcs teòrics i comparació gramatical: la tipologia lingüística i la gramàtica generativa. Microparàmetres i macroparàmetres.
3. Anàlisi de casos
- Les oracions exclamatives en les llengües romàniques
- Les construccions expressives en les llengües romàniques i germàniques
- La codificació de l'estructura informativa
Metodologia
Es combinaran les explicacions amb la resolució d'exercicis, la discussió i l'anàlisi de casos i les presentacions.
Avaluació
L’avaluació es basarà en les activitats següents:
(a) Presentació i participació activa a classe.10%.
(b) Lliurament de dos exercicis en el termini que s’estableixi. 30%
(c) Lliurament d'un resum d'una lectura. 10%
(d) Prova escrita: 50%
Per aprovar l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a dos terços o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada entre 3,5 i 4,9. La nota màxima que es pot obtenir amb la recuperació és 5.
No es podrà recuperar l'activitat (a).
Les dates de les activitats d'avaluació i de la revisió pertinent s'anunciaran al Moodle.
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
En cas d’irregularitat (plagi, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat serà 0. Si es produeixen irregularitats en diverses activitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0. En aquests casos l’estudiant no tindrà dret a recuperació.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Lliurament d'exercici 1 |
15% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Lliurament d'exercici 2 |
15% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Presentació i participació activa a classe |
10% |
1
|
0,04 |
5, 8, 9, 10, 11
|
Prova escrita |
50% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Resum d'una lectura |
10% |
5
|
0,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 15
|
Bibliografia
Cinque, Guglielmo. 2007. A note on linguistic theory and typology. Linguistic Typology 11(1). 93–106. https://doi.org/10.1515/LINGTY.2007.008
Cinque, Guglielmo & Richard S. Kayne. 2012. The Oxford Handbook of Comparative Syntax. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195136517.001.0001
Haspelmath, Martin. 2010. Comparative concepts and descriptive categories in crosslinguistic studies. Language 86(3). 663–687. https://doi.org/10.1353/lan.2010.0021
Haspelmath, Martin. 2020. Human Linguisticality and the Building Blocks of Languages. Frontiers in Psychology 10. 3056. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03056
Kayne, Richard S. 2013. Comparative syntax. Lingua 130. 132–151.
Newmeyer, Frederick J. 2008. Universals in syntax. Linguistic Review 25(1–2). 35–82. https://doi.org/10.1515/TLIR.2008.002
Roberts, Ian (ed.). 2016. The Oxford Handbook of Universal Grammar. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199573776.001.0001
Song, Jae Jung (ed.). 2010. The Oxford Handbook of Linguistic Typology. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199281251.001.0001