2020/2021
Llenguatge musical II
Codi: 100658
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500240 Musicologia |
FB |
1 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Joaquim Maria Vallvé Cordomí
- Xavier Daufí i Rodergas
Prerequisits
Es recomana tenir uns coneixements de grau mitjà de Conservatori, o equiparables.
Objectius
Aquesta assignatura aprofundeix en el coneixement del Llenguatge musical i pretén incidir en els aspectes més significatius dels seus elements a fi i efecte d'oferir eines bàsiques per tal d'entendre el contingut i l'estructura del discurs musical.
• Aprofundir en la comprensió dels elements que configuren el llenguatge musical
• Escoltar i comprendre una obra o fragment musical
• Aprofundir en el treball d'educació de l'oïda
• Analitzar una obra o fragment musical en la màxima globalitat a partir de l'audició i l'anàlisi de partitures
• Conèixer els fonaments de l'estructura musical
• Consolidar els coneixements assolits a Llenguatge Musical I
Competències
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar conceptualment una obra de la matèria en qüestió.
- Demostrar un coneixement de la problemàtica, el vocabulari i els conceptes fonamentals de la música.
- Descriure amb precisió l'objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
- Discernir els elements bàsics de les grans àrees musicals i culturals del planeta i relacionar-los amb la praxi musical. Desenvolupar l'experiència de la relativitat cultural en l'acte d'escolta
- Discernir les equivalències i les distincions.
- Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
- Reconèixer els principals models i l’aplicació d’aquests a les obres musicals.
- Reconèixer en la praxi musical els elements de diverses cultures i de diferents èpoques històriques.
Continguts
Elements del llenguatge musical:
• Ritme, melodia i harmonia
• Modalitat, tonalitat i atonalitat
• Graus modals i tonals
• Funcions tonals
• Acords tríades i quatríades
• Funció d'un acord a diverses tonalitats
• Construcció de les inversions
• El baix i el seu xifrat.
• Enllaços entre els acords
• La melodia i l'esquema harmònic
• Cadències, modulacions i procés cadencial
• Realització harmònica
Anàlisi formal:
• Forma i estructura
• Frase, tema i motiu
• Repetició, imitació i contrast
•Textura musical: Monodia, melodia acompanyada, homofonia i contrapunt
Gènere i estil:
• Gèneres vocals i instrumentals:
Motet, Madrigal, Ària i Recitat, Coral, Cantata, Oratori, Òpera, Lied, Villancet / Preludi, Fuga, Suite,Sonata, Concert,Simfonia, Quartet, Variació
Metodologia
La metodologia que es durà a terme al llarg de l'assignatura es basarà en aquests principis:
• Les classes es realitzaran a un nivell eminentment pràctic.
• El treball de coneixement teòric serà una conseqüència de la pràctica diària.
• Els procediments bàsics sobre els quals es desenvoluparan les activitats a l'aula seran l'escolta, l'expressió, la interpretació, la comprensió i la creació musicals.
• S'alternarà el treball en grup i el treball individual.
• S’utilitzarà software informàtic tant a nivell individual amb programari lliure (musescore...) com, si es pot en laboratori docent específic
- Es faran activitats d’anàlisi i pràctica musical en grups reduïts
L'estudiant tindrà al moodle el material de suport per a realitzar activitats de:
- Educació auditiva
- Lectura d'obres musicals
- Anàlisi d'estructures i elements propis del llenguatge musical.
Avaluació
L'avaluació es basarà en els següents aspectes:
- L'avaluació continuada de la pràctica a l'aula i d'altres activitats al moodle
- Àmbit de lectura, afinació, interpretació (20%)
- Àmbit d’audició i dictats (20%)
- Àmbit d’anàlisi (15%)
- Creació i realització harmònica (45%)
El calendari d'avaluació consta de diverses activitats:
- Entregues setmanals de feines avaluables tant fetes a classe com al moodle (qüestionaris diversos de teoria, harmonia, dictats, funcions tonals, enregistraments...)
- A començaments de maig anàlisi d’una fuga, realització harmònica,
- A primers de juny anàlisi d’una sonata, realització harmònica, dictat melòdic a dues veus.
- Mitjans de juny entrega del treball de creació
- Mitjans de juny examen oral de lectura a vista, hores concertades.
S'atorgarà una qualificació addicional de 0'5 punts als alumnes que hagin lliurat totes les feines de classe i del moodle (unes 14). (qüestionaris no avaluables i entregues voluntàries)
Tindran dret d'accedir a la recuperació del percentatge de qualificació corresponent a la part escrita els alumnes qui tinguin una mitjana ponderada de 3'5/10.
La revisió dels exàmens es farà presencialment la setmana següent a la que surtin les notes.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professors vetllaran perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi fuga |
5% |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 7, 8
|
Anàlisi melodia |
5% |
0
|
0 |
1, 4, 5, 7
|
Anàlisi sonata |
5% |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 7
|
Enregistraments de lectures |
12% |
4
|
0,16 |
1, 2, 4, 5, 7
|
Oral (lectura a vista individual) |
8% |
1
|
0,04 |
5
|
Qüestionaris d'harmonia a moodle |
15% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
|
Qüestionaris de dictats o audicions a moodle |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Treball de creació |
30% |
4
|
0,16 |
1, 2, 4, 5, 7, 8
|
Bibliografia
GARCÍA, J. M., Forma y estructura en la música del s. XX, ed. Alpuerto, Madrid, 1996.
HINDEMITH, P., Armonía Tradicional, ed. Ricordi Americana, Buenos Aires, 2009.
HODEIR, A., Cómo conocer las Formas de la Música, ed. Edaf, Madrid, 1988.
KÜHN, C., Tratado de la Forma Musical, ed. Labor, Barcelona, 1992.
MICHELS, U., Atlas de Música, I, Alianza Editorial, Madrid, 1985.
MICHELS, U., Atlas de Música, II, Alianza Editorial, Madrid, 1992.
PISTON, WALTER, Armonía,Labor, Barcelona, 1992.
SCHOENBERG, A., Funciones Estructurales de la Armonía, ed. Labor, Barcelona,1990.
SEGARRA, I., El Meu llibre de Música V, ed. Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1986.
XUCLÀ, T., Harmonia popular i moderna, Edicions El mèdol, Tarragona, 1998.
ZAMACOIS, J., Tratado de Armonía, ed. Labor, Barcelona, 1982 (3 volums).
ZAMACOIS, J., Curso de formas musicales, ed. Labor, Barcelona, 1994.
(Hi haurà la informació complementària al moodle de l'assignatura: apunts d'harmonia, webs d'exercicis i teoria musical...).