Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 3 | 1 |
Es recomana un bon nivell de llenguatge musical
Dotar l'alumnat d'aquells coneixements teòrics i pràctics que li permetin llegir, transcriure i interpretar la música de l'Edat Mitjana escrita a través de les seves principals notacions
Desenvolupament del temari mitjançant classes pràctiques basades en els fragments musicals manuscrits proposats, prèvia explicació dels principis teòrics i pràctics en què es basen.
Resolució, amb la participació activa de l'alumnat, de tots els exercicis de transcripció que s'encarreguin.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials de caire teòric-pràctic | 45 | 1,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta i lectura de bibliografia especialitzada (llibres i articles) | 7 | 0,28 | 3, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Estudi personal de la matèria de l'assignatura | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Realització d'exercicis de transcripció | 62 | 2,48 | 3, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 |
Avaluació
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Data de l'examen final: 16 de desembre, 2020. 11:30-13:00
Revisió de l'examen final: 13 de gener, 2020
Reavaluació
La reavaluació dels exàmens consistirà en la transcripció de fragments musicals, amb el mateix nivell de dificultat que l'examen final que inclou també parts dels exàmens parcials de l'avaluació continuada. Per a poder optar a la reavaluació serà necessari haver fet els exàmens parcials. Un estudiant serà considerat "no avaluable" si no ha assistit als exàmens parcials de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Prova escrita 1 | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5, 7, 9, 10, 12, 14, 15 |
Prova escrita 2 | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5, 7, 9, 10, 12, 14, 15 |
Apel, W., The Notation of Polyphonic Music 900-1600 (Cambridge, 1953/5ª edic., etc.)
Hiley D. - Szendrei J., Notation, § III.1, Plainchant, in Groveonline
Colette M. N. - Popin M.– Vendrix PH., Histoire de la notation du Moyen Âge à la Renaissance, Paris, Minerve, 2003
Kelly TH. F., Capturing Music. The Story of Notation, New York, W.W. Norton, 2014
Schimd M.E., La notazione musicale. Scrittura e composizione tra il 900 e il 1900, a cura di A. Cecchi, Roma, Astrolabio, 2017
Paléographie musicale: les principaux manuscrits de chant grégorien, ambrosien, mozarabe, gallican, Solesmes, 1889-.
Les Clausulae a deux voix du Manuscrit de Florence, Biblioteca Mediceo-Laurenziana, Pluteus 29.1, pub. par R. A. Baltzer, Paris, L’Oiseau-Lyre, 1995 (“Le Magnus Liber Organi de Notre-Dame de Paris”, 5).
The music treatise of Anonymous IV. A new translation, J. Yudkin ed. (MSD 41, 1985)
Franconis de Colonia, Ars cantus mensurabilis, G. Reaney & A. Gilles eds. (CSM 18, 1974)
Philippi de Vitriaco, Ars nova, G. Reaney, A. Gilles & J. Maillard eds. (CSM 8, 1964)
Fuller, S., “A Phantom Treatise of the Fourteenth Century? The Ars nova”, The Journal of Musicology IV/1 (1985/6), pp. 23-50
Tractatus figurarum, Ph. E. Schreur ed. (Lincoln-London, 1989)