Logo UAB
2020/2021

Gestió musical

Codi: 100651 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500240 Musicologia OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gabrielle Kaufman
Correu electrònic:
GabrielleEmelie.Kaufman@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Publio Pablo Delgado Fernandez de Heredia

Prerequisits

Coneixement del català i del castellà. Anglès llegit és recomenable.

Objectius

  • Conèixer les eines i tècniques primordials de recerca online i saber gestionar la informació amb sentit crític
  • Saber comunicar diversos continguts musicològics, adaptant la presentació al context i al públic
  • Ser capaç de reflexionar sobre el fet musical i elaborar escrits pensats per contexts divulgatius o acadèmics
  • Conèixer els conceptes bàsics de la legalitat i fiscalitat de la gestió musical i les opcions actuals de finançament de projectes
  • Saber dissenyar un projecte relacionat amb esdeveniments o productes musicals
  • Adquirir les eines per poder auto-produir i auto-editar un treball discogràfic independent
  • Conèixer el paper d’un productor musical, la seva importància i la seva feina abans i durant un enregistrament

Competències

  • Aplicar estratègies de gestió relacionades amb la programació, la producció i la difusió d'espectacles musicals.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar un fet d'actualitat relacionant-lo amb els seus antecedents històrics.
  2. Avaluar i desenvolupar espectacles musicals.
  3. Demostrar habilitats creatives i innovadores en l'àmbit de l'aplicació professional i laboral de la formació musicològica.
  4. Desenvolupar habilitats organitzatives per a la transferència de la formació musicològica a l'àmbit de la gestió cultural i de lleure.
  5. Desenvolupar projectes de transferència de coneixements planificats i científicament fonamentats a l'àmbit de la gestió musical.
  6. Detectar els camps possibles d'innovació i millora de les propostes de gestió cultural i de lleure.
  7. Dissenyar i fer el seguiment d'espectacles musicals.
  8. Dur a terme totes les fases d'un projecte de gestió d'espectacles.
  9. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  10. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  11. Integrar la creació i la praxi musicals a les programacions i al màrqueting de l'activitat musical.
  12. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  13. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  14. Planificar i organitzar espectacles musicals.
  15. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  16. Relacionar conceptes i innovacions metodològiques propis de la música i de les ciències humanes amb el conjunt de les disciplines humanístiques en activitats de gestió musical i cultural.
  17. Relacionar el paper de la música amb les activitats de gestió d'espectacles musicals.
  18. Resoldre problemes de manera autònoma.
  19. Transferir d'una manera personal i crítica els coneixements adquirits en el camp de la musicologia als àmbits professionals i laborals pertinents.

Continguts

Bloc I: Gestió Legal i Econòmica

La llei de propietat intel·lectual: conceptes bàsics, aplicació i la seva història.

Fiscalitat a la industria musical: contractació, pressupostos, gestions fiscals bàsiques.

Finançament en projectes de gestió: micromecenatge, patrocinis, subvencions i beques.

Bloc II: Gestió Artística

Edició i Publicació: El procés editorial. Tipus de publicacions i el procés d’escriure articles acadèmics i divulgatius.

Gestió d’Informació: Eines de recerca i selecció d’informació a l’era digital.

Gestió i Divulgació de Patrimoni: Gestions bàsiques relacionades amb patrimoni musical i la seva divulgació.

Critica i Comunicació: Conceptes bàsics relacionats amb recepció, crítica musical i comunicació al món laboral. Tècniques de Comunicació oral.

Producció musical y producció artística: Què es un productor i quines son les seves funcions. Història de la producció musical. El treball a l’estudi d’un músic i un productor.

Autogestió musical: Autoproducció i autoedició. Management y comunicació. Gestió de les plataformes.

 

Metodologia

Classes dirigides pels professors que podran ser complementades amb xerrades de ponents externs.

Tutories i classes de seguiment dirigides pels professors.

Durant el període lectiu de l'assignatura es realitzaran tasques o activitats, algunes en equip i altres de manera individual, relacionades amb el temari del curs. Aquestes activitats es podran realitzar tant a l’aula com al campus virtual.

Els alumnes hauran de desenvolupar en equip un treball de creació d’un projecte de gestió: cicle de concerts, festival, enregistrament discogràfic, publicació, projecte de management, desenvolupament d’un producte etc...

Es lliurarà el treball per escrit que anirà acompanyat d'una exposició oral i defensa del projecte.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials: pràctiques i teòriques 45 1,8 1, 9, 12, 13, 19
Tipus: Supervisades      
Seguiment i preparació de la presentació del projecte 10 0,4 2, 3, 5, 6, 7, 8, 14
Tutories 6 0,24 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Activitats i tasques 15 0,6 1, 3, 5, 6, 9, 13, 16, 17, 18, 19
Elaboració d'un projecte de gestió musical 30 1,2 2, 4, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 17, 18
Estudi personal, lectura i preparació. 41 1,64 9, 11, 15, 16, 18, 19

Avaluació

L'avaluació serà continuada.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professors vetllaran perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

ACTIVITATS O TASQUES (20%)

Es duran a terme diferents activitats o tasques relacionades amb el temari de la assignatura durant el transcurs de les classes.

No es pot recuperar cap de les activitats o tasques després de finalitzar el període de presentacions establert.

TREBALL EN GRUP (30%)

Es realitzarà un treball en grup que es presentarà en format escrit i amb una exposició oral.

Es necessita una nota mínima de 4 sobre 10 en aquest treball per aprovar l’assignatura i no es pot recuperar després de finalitzar el període de presentacions establert.

ENTREGA PRODUCCIÓ (20%)

Haurà una entrega sobre una part del temari abans del final del trimestre. Es necessita un mínim de 4 sobre 10 en aquesta entrega per aprovar l’assignatura. Si la nota no arriba a un 4, l’alumne podrà presentar-se a les revaluacions de juny.

EXAMEN O ENTREGA FINAL (30%)

Haurà una prova escrita o entrega final de l'assignatura que es realitzarà a final del curs.

La nota mínima per poder fer mitjana amb el resta d’elements d’avaluació serà un 4 sobre 10 de mitjana. Si la nota de l’examen no arriba a un 4, l’alumne podrà presentar-se a les revaluacions de juny.

El resta dels detalls de l’avaluació es publicaran a la pàgina Moodle de l'assignatura a començament de semestre.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats i tasques 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 9, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19
Defensa i presentació del treball 30% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18
Entrega Producció 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 9, 11, 13, 16, 17, 19
Examen final 30% 1,5 0,06 1, 3, 5, 9, 11, 12, 16, 17, 19

Bibliografia

  • Abalos, O. et al. Reflexions sobre gestió musical. Indigestió Musical. Barcelona, 2008.
  • Autors diversos. Idees per la música: una mirada sobre 12 experiències de Barcelona. Observatori de la música de Barcelona. Barcelona, 2006.
  • Ayats, J et al. La música i el seu reflex en la societat. Indigestió Musical. Barcelona, 2009.
  • Caravaca Fernández, Rubén La gestión de las músicas actuales. Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID). Madrid, 2012. [a internet: http://www.aecid.es/galerias/programas/Acerca/descargas/musica_entero.pdf].
  • Gosálvez, Carlos J. La ediciónmusical española hasta 1936. AEDOM. Madrid, 1995.
  • Iglesias, Nieves. La edición musical en España. Arcolibros. Madrid, 1996.
  • Jiménez, Mònika. Manual de gestió d’esdeveniments. Eumo Editorial. Vic, 2007.
  • López, Jordi – García, Ercilia. El consumo de las artes escénicas y musicales en España. SGAE/Fundación Autor. Madrid, 2002.
  • Munilla, Glòria et al. Introducció a la gestió d’organitzacions culturals. Edicions de la UOC. Barcelona, 2000.
  • Pérez Treviño, O et al. La música més enllà del comerç. Indigestió Musical. Barcelona, 2008.
  • Romero, Josep M. Tot el que cal saber del negoci musical. Alba editorial. Barcelona, 2006.
  • Susaeta, Paula – Trinidad, Paco. El negocio de la música. SGAE/Fundación Autor. Madrid, 2005.
  • Guía legal y financiera de la música en España. Instituo de Derecho de Autor. Madrid, 2014.
  • Enllaços web:

http://hanouk.wordpress.com/2009/03/22/propiedadintelectual-history/

http://hanouk.files.wordpress.com/2009/03/recerca.pdf

http://jarpo.wikispaces.com/1.+Hist%C3%B2ria+de+la+Propietat+Intel%C2%B7lectual

www.observatoridemusica.wordpress.com