Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits
Estudi de la Música de l'Edat Mitjana Occidental (s. IX-XIV)
Desenvolupament del temari a partir de classes magistrals obertes a la participació de l'alumnat.
Realització d'un Treball que serà definit durant les classes i que, en part, es presentarà oralment.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 26 |
Tutorització de treballs individuals | 6 | 0,24 | 4, 5, 17, 19, 23, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Audició d'exemples musicals | 4 | 0,16 | 8, 12, 13, 16, 18, 24, 25 |
Presentació oral | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Seminaris / conferències amb professorat extern | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 23, 25 |
Tutories individuals i/o grupals | 4,5 | 0,18 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria de l'assignatura | 32 | 1,28 | |
Lectura de material bibliogràfic (llibres i articles especialitzats) | 20 | 0,8 | |
Preparació del treball d'assignatura | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25 |
Preparació i correcció dels apunts de classe | 20 | 0,8 |
1. Examen de l'assignatura (50%): consistirà en tres fragments musicals i una audició que caldrà identificar i comentar.
2. Treball obligatori (45%). Ha d'incloure: A) Recensió d'un llibre de la Bibliografia; B) Anàlisi comparada d'un fragment musical; C) Recensió d'un CD o d'un concert. El treball s'entregarà en forma de dossier imprès, precedit d'índex.
3. Presentació oral d'una part del treball (5%).
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Data màxima de lliurament del treball: 9 de desembre de 2020.
Data possible de l'examen, que caldrà consultar al llistat d'informació del Grau: 14 de desembre de 2020 (8:30- 10:00).
Revisió de l'examen i del treball: 11 de gener de 2021, en horari de despatx.
Només tenen reavaluació les activitats lliurades dins el termini fixat. La reavaluació consistirà en una prova similar a l'examen.
Per poder presentar-se a la reavaluació és condició necessària haver lliurat el Treball en el termini indicat i haver-se presentat a l'examen. Cal haver tret una nota mínima de 2,5 a cadascuna de les dues evidències. La data de reavaluació serà indicada pel Deganat. Es considerarà "no avaluable" qui no hagi presentat el Treball o no realitzi l'examen d'avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació oral | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25 |
Prova escrita | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Treball escrit | 45% | 0 | 0 | 5, 14, 15, 17, 19 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Cattin G., La monodia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 2)
Gallo A., La polifonia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 3), capítols I-III (Il
Duecento, Il Trecento francese, Il Trecento italiano).
Hoppin, R.H., Medieval Music (New York, 1978; edic. española, 1991)
Ibidem, Anthology of Medieval Music (New York, 1978; edic. española Madrid, 2002)
Source readings in music history O. Strunk & L. Treitler eds. (New York, 1998) [“The Early Christian period and the latin middle ages”]
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, S. Sadie ed. (London etc., 2001)
Gómez, MªC., La música medieval en España (Kassel, 2001)
Ibidem, Historia de la Música en España e Hispanoamérica 1. De los orígenes hasta c.1470, MªC. Gómez ed. (Madrid, 2009)
Rossell A., Literatura i música a l'Edat Mitjana, 2 voll. (Lírica i Cancó èpica), Dinsic (Barcelona, 2004)
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
Música
Liber Usualis
Graduale Triplex
Monumenta Monodia Medii Aevi
Werf, H. Van der, The Extant Troubadour Melodies (Rochester, 1984)
Anglés, H., La música de las Cantigas de Santa María del rey Alfonso el Sabio (Barcelona, 1943-64) (3 vols.)
Karp, Th., The Polyphony of Saint Martial and Santiago de Compostela (Oxford, 1992) (2 vols.)
Magnus Liber Organi, E.H. Roesner, ed. (7 vols.)
The Montpellier Codex, H. Tischler ed. (Madison, 1978-85) (4 vols.)
Polyphonic Music of the Fourteenth-Century (24 vols.) [PMFC]
Corpus Mensurabilis Musicae [CMM]
Libros (según temario)
1.
Haynes, B., The End of Early Music (Oxford, 2007)
Leech-Wilkinson, D., The Modern Invention of Medieval Music (Cambridge, 2002)
Sherman Bernard D., Inside Early Music: Conversations with Performers (Oxford University Press, New York, 1997)
2.
Boecio, Tratado de Música, trad. S. Villegas (Madrid, 2005)
Fubini, E., Música y estética en la época medieval (Pamplona, 2008)
Schueller, H.M., The Idea of Music. An Introduction to Musical Aesthetics in Antiquity and the Middle Ages (Kalamazoo, 1988)
3-4.
Busse Berger, A.M., Medieval Music and the Art of Memory (Berkeley-Los Angeles-London, 2005)
Chailley, J., L’imbroglio des modes (Paris, 1960)
Levy, K., Gregorian Chant and the Carolingians (Princeton, 1998)
Treitler, L., With Voice and Pen. Coming to Know Medieval Song and How it was Made (Oxford, 2003)
5-10.
Apel, W., Gregorian Chant (Bloomington, 1958)
Asensio, J.C., El canto gregoriano (Madrid, 2003)
Baroffio G. – Ju Kim E., Cantemus Domino Gloriose. Introduzione al canto gregoriano, Saronno, Urban, 2003
Colantuono M. I., Música i litúrgia medieval a la Biblioteca de Catalunya, s. IX-XIII. Vol. 3 de la col·lecció Escrits i Memòries. Generalitat de Catalunya: Departament de Cultura.
Harper, J., The Forms and Orders of Western Liturgy from the Tenth to the Eighteenth Century. A Historical Introduction and Guide for Students and Musicians (Oxford, 1991)
Hiley, D., Western Plainchant. A Handbook (Oxford, 1993)
11.
Donovan, R.B., The liturgical drama in medieval Spain (Toronto, 1958)
Orden, D.H., The Staging of Drama in the Medieval Chuch (Wewak-London, 2002)
Ranking, S., The Music of the Medieval Liturgical Drama in France and England (New York & London, 1989)
12.
Aubrey, E., The Music of the Troubadours (Bloomington-Indianapolis, 1996)
Menéndez Pidal, R., Poesía juglaresca y juglares (Madrid, 1991/9ª edic., etc.)
Rossell A., El cant dels trobadors, Ajuntament de Castelló d'Empuries (Castelló d'Empuries, 1992)
Van der Werf, H., The chansons of the troubadours and trouvères. A studyof the melodies and their relation to the poems (Utrecht, 1972)
Zuchetto, G., Terre des troubadours XII-XIIIe siècles (Paris, 1996)
13.
Colantuono M. I., Memoria y composición melódica en las Cantigas de amigo de Martin Codax, a Roda de Fortuna, Revista electrónica 2 (2015)
Ibidem, De la vox mortua a la vox viva: sistemas de composición y oralidad en las Cantigas de Santa Maria, a Boitatá, Revista de Literatura oral de la Universidad de Londrina (Brasil), n. 19 Voz, poesia e performance na Idade Média.
Ferreira, M.P., O som de Martin Codax (Lisboa, 1986)
14.
E. Baldassarre, Musica instrumentalis mediaevalis, Il Salentino editore (Melendugno, 2014)
15-17
Musica enchiriadis and Scolica enchiriadis, trad. R. Erickson (New Haven-London, 1995)
Wright, C., Music and Ceremony at Notre Dame of Paris 500-1550 (Cambridge,1989)
Everist, M., French Motets in the Thirteenth Century (Cambridge, 1994)
Fauvel Studies. Allegory, Chronicle, Music, and Image in Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS Français 146 (Oxford, 1998)
Gómez Muntané, Maricarmen, El Llibre Vermell. Cantos y danzas de fines del Medioevo (Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2017)
Kügle, K., The Manuscript Ivrea, Biblioteca Capitolare 115: Studies in the Transmission and Composition of Ars Nova Polyphony (Ottawa, 1997)
Leech-Wilkinson, D., Machaut’s Mass. An Introduction (Oxford, 1990)
Robertson. A.W., Guillaume de Machaut and Reims (Cambridge, 2002)
Stäblein-Harder, H., Fourteenth-Century Mass Music in France (MSD 7, 1962)
18.
Beck, E.M., Singing in the Garden. Music and culture in the Tuscan Trecento (Innsbruck, 1998)
Pirrotta, N., Music and Culture in Italy from the Middle Ages to the Baroque (Cambridge, 1984)
Revistas
Early Music [EM]
Early Music History [EMH]
Musica Disciplina [MD]
Plainsong & Medieval Music
Acta Musicologica [AcM]
Archiv für Musikwissenschaft [AfMw]
Journal of the American Musicological Society [JAMS]
Notes
The Musical Quarterly [MQ]
Revista de Musicología [RdM]