Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits.
L’assignatura proposa una aproximació als instruments musicals, a la seva classificació, a les seves característiques i a la seva història.
Objectius:
- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb l’organologia.
- Conèixer els principals sistemes de classificació dels instruments musicals.
- Reconèixer els trets bàsics de les diferents famílies d’instruments.
- Situar les diferents famílies d’instruments en el seu context sociocultural i històric.
I- L’organologia i la classificació dels instruments musicals:
1. Concepte d’instrument musical.
2. Concepte i abast de l’organologia.
3. Concepte i finalitat de les classificacions d’instruments musicals.
4. Metodologies i sistemes de classificació.
5. Classificacions d’instruments musicals a Occident. La classificació Hornbostel-Sachs.
6. Classificacions no occidentals d’instruments musicals.
II- Els instruments musicals: característiques, entorn sociocultural i desenvolupament històric. Aproximació a l'estudi de l'organologia a través d'exemples de diferents èpoques (de l'Edat Mitjana al segle XXI):
1. Instruments de corda
1.1. Tipus arpa
1.2. Tipus cítara
1.3. Tipus llaüt
1.4. Tipus lira
2. Instruments de vent
2.1. Instruments de bisell
2.2. Instruments de llengüeta
2.3. Instruments de broquet
3. Instruments membranòfons
4. Instruments idiòfons
5. Instruments electròfons
Les classes de l’assignatura alternaran exposicions / explicacions del professor amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup (i que seran objecte d'exposicions orals). També es realitzaran col·loquis i/o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 24 | 0,96 | 4, 5, 6, 10, 12 |
Col·loquis a classe | 9 | 0,36 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Conferències (en funció de la disponibilitat econòmica del Departament) | 3 | 0,12 | 4, 5, 6, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis en grup a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercicis individuals a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 6, 10, 12 |
Lectura de llibres | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12 |
a. Exercici sobre sistemes de classificació en organologia [aquest exercici, de caràcter eminentment pràctic, es realitzarà cap a la meitat del semestre; la data exacta d’aquest exercici es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 40%).
b. Examen sobre el contingut general de l’assignatura [aquest exercici es realitzarà la darrera setmana de classes del semestre; la data exacta es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 40%).
c. Ressenya d'un llibre sobre organologia [aquest exercici s'haurà de lliurar al finalitzar el tercer mes de classe; la data exacta del lliurament es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 10%).
d. Participació a classe -amb intervencions orals i exercicis de format reduït (individuals i en grup), a partir de lectures i/o col·loquis- (pes global en la qualificació final: fins un 5%).
e. Assistència a classe -només es tindrà en compte si l'assistència és igual o superior al 80% dels dies de classe presencial- (pes global en la qualificació final: fins un 5%).
[*Al llarg del curs es fixarà dia i hora de revisió, que serà presencial, per a les activitats d'avaluació; en qualsevol cas les revisions es realitzaran -sempre que sigui possible- durant els quinzedies posteriors a l'activitat d'avaluació –i, per norma general, dins dels horaris de despatx/tutoria que el professor tingui estipulats per aquell semestre-].
Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, els alumnes que tinguin una nota mitjana inferior al 5 (sobre 10), podran realitzar un examen que aglutinarà continguts dels apartats a i b, i tindrà un pes màxim equivalent al 75% de la qualificació final.
Definició de “No avaluable”: Es considerarà “No avaluable” l’alumne que lliuri menys d’un 50% de les evidències d’aprenentatge.
Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe (com a mínim el 80% de les classes presencials) | 5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 10 |
Examen escrit sobre el contingut general de l'assignatura | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Exercici sobre sistemes de classificació | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12 |
Participació en col.loquis i debats a classe | 2'5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Realització d'exercicis en grup a classe | 2'5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Ressenya (o qüestionari) sobre el contingut d'un llibre | 10% de la qualificació final | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Bibliografia (la bibliografia específica de cada tema serà tramesa al llarg del curs)
A- Classificació dels instruments musicals:
HORNBOSTEL, E. M. von - SACHS C., "Classification of Musical Instruments" The Galpin Society Journal XIV (1961), p. 3-29 [Recurs en línia: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1631066__Sgalpin%20society%20journal__Orightresult__U__X8;jsessionid=9CF67CE79C61430A6C58028929305339?lang=cat&suite=def] (traducció catalana de M. Antònia Juan: Butlletí de la Societat Catalana de Musicologia III (1995), p. 97-117; i traducció castellana de la mateixa autora: Nassarre XIV/1 (1998), p. 365-387). Vegeu també: http://www.mimo-international.com/documents/hornbostel%20sachs.pdf
KARTOMI, M. J., On Concepts and Classifications of Musical Instruments (Chicago & London: University of Chicago Press, 1990).
B1- Fonts:
AGRICOLA, M., Musica instrumentalis deudsch (Wittenberg, 1528-29; 1545)[Hettreck, W. E. (trad. i ed.) The Musica instrumentalis deudsch of Martin Agricola (Cambridge: Cambridge University Press, 1994)].
BAINES, A. C., "Fifteenth-century Instruments in Tinctoris's De Inventione et Usu Musicae" The Galpin Society Journal III (1950), p. 19-26.
MERSENNE, M., Harmonie Universelle (Paris, 1636-37 /R. R. E. Chapman, La Haia: Martinus Nijhoff, 1957 / Facsímil, Paris: Centre National de la Recherche Scientifique, 1975).
PAGE, C., “Fourteenth-century Instruments and Tunings: a Treatise by Jean Vaillant? (Berkeley Ms. 744)” The Galpin Society Journal XXXIII (1980), p. 17-35.
PEDRELL, F., Emporiocientífico e histórico de organografía musical antigua española (Barcelona: Imp. Juan Gili, 1901).
PRAETORIUS, M., Syntagma Musicum II: De Organographia (Wolfenbüttel, 1618 / R. D. Z. Crookes; Oxford: Clarendon Press, 1986).
ROBERT-TISSOT, M., "Johannes Aegidius de Zamora Ars Musica" Corpus Scriptorum de Musica XX (1974).
ROUSSIER, P-J. (ed), Textes sur les instruments de musique au XVIIIe siècle (Genève: Minkoff, 1972).
VIRDUNG, S., Musica Getutscht (Bâle, 1551 /R. Cambridge: Cambridge University Press, 1993).
B2- Obres generals sobre organologia, acústica i instruments musicals:
BAINES, A. C., Historia de los instrumentos musicales (Madrid: Taurus, 1988).
BAINES, A. C. (ed), The Oxford Companion to Musical Instruments (Oxford: Oxford University Press, 1995).
BALLESTER, J., Els instruments musicals a la Corona d’Aragó (1350-1500): Els cordòfons (Sant Cugat del Vallès: Els Llibres de la Frontera, 2000).
BENADE, A. H., Fundamentals of Musical Acoustics (New York: Dover, 1976 /R. 1990).
CALVO-MANZANO, A., Acústica físico-musical (Madrid: Real Musical, 1991).
CAMPBELL, M., Musical instruments: history, technology and performance of instruments of western music (Oxford: Oxford University Press, 2004).
DONINGTON, R., La música y sus instrumentos (Madrid: Alianza, 1982 /R.1986). [DONINGTON, R., Los instumentos de música (Madrid: Alianza, 1962)].
FERNÁNDEZ DE LA GÁNDARA, G. ‑ LORENTE, M., Acústica musical (Madrid: ICCMU, 1996).
MAIDEU, J., Instruments musicals (Vic: Eumo, 1995).
MONTAGU, J., Origins and development of musical instruments (Lanham: The Scarecrow press, 2007).
REMNANT,M., Historia de los instrumentos musicales (Barcelona: De. Robinbook - MaNonTroppo, 2002)
SACHS, C., The History of Musical Instruments (New York: Norton, 1940 / R. Mineola : Dover Publications, 2006) [versió castellana: Historia universal de los instrumentos musicales (Buenos Aires: Centurión, 1947)].
TRANCHEFORT, F.-R., Los instrumentos musicales en el mundo (Madrid: Alianza, 1985 / R. 1994).
C- Diccionaris i catàlegs:
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London, 1980 / R. 2001) i The New Grove Dictionary of Musical Instruments (London, 1985). Versió online: https://www-oxfordmusiconline-com.are.uab.cat/
ANDRÉS, R., Diccionario de instrumentos musicales. De Píndaro a J.S. Bach (Barcelona: Bibliograf, 1995).
BORDAS, C., Instrumentos musicales en colecciones españolas (Madrid: Ministerio de Educación y Cultura – Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 1999)
DD.AA., Museu de la Música (Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1991)
MAERSCH, K. - ROHDE, U. - SEIFFERT, O. - SINGER, U., Atlas de los instrumentos musicales (Madrid: Alianza, 1994).
D- Revistes:
The Galpin Society Journal
Musique - Images – Instruments
Journal of the American Musical Instrument Society
E- Monografies:
ARTIGUES, A., - MOREY, J., Repertori i construcció dels instruments de la Colla de Xeremiers catalans a Mallorca (Palma: Universitat de les Illes Balears, 1989).
BACHMANN, W., The origins of bowing (Oxford: Oxford University Press, 1969).
BAINES, A. C., Brass instruments. Their History and Development (New York: Dover, 1976 / R. 1993).
BAINES, A. C., Woodwind instruments and Their History (New York: Dover, 1967 / R. 1991).
BEC, P., Vièles ou violes? Variations philologiques et musicales autour des instruments àarchet du Moyen Age (Paris : Klincksieck, 1992).
BURGESS, G., The oboe (London : Yale University Press, 2004).
CARROLL, P., Baroque wind instruments (Aldershot: Ashgate, 1997).
CHAIGNE, A., Acoustique des instruments de musique (Paris: Belin, 2008).
CHEVALIER, C., - van IMMERSEEL, J. (eds), Matière et musique: the Cluny encounter. Proceedings of the European encounter on instrument making and restoration (Cluny, 1999) (Antwerpen: Labo 19, 2000).
DD.AA., Los instrumentos musicales en el siglo XVI (Ávila: Fundación Cultural Santa Teresa - Diputación de Ávila, 1997).
De FERRANTI, H., Japanese musical instruments (New York: Oxford University Press, 2000).
DIAS, M., Instrumentos musicais de Moçambique (Lisboa: Instituto de Investigaçao Científica Tropical - Centro de Antropologia Cultural e Social, 1986).
EHRLICH,C., The piano: A History (Oxford: Oxford University Press, 1995).
FLETCHER, N. H., The Physics of musical instruments (New York: Springer-Verlag, 1991).
FUSTIER, P., La Vielle à roue dans la musique baroque française: instrument de musique, objet mythique, objet fantasmé? (Paris: L'Harmattan, 2006).
HAYNES, B., The eloquent oboe: the history of the hautboy 1640-1760 (Oxford: Oxford University Press, 2001).
HERBERT, T. - WALLACE J. (ed), The Cambridge companion to Brass instruments (Cambridge: Cambridge University Press, 1997).
HOLMAN, P. (ed), From Renaissance to Baroque: change in instruments and instrumental music in the seventeenthcentury (Aldershot : Ashgate, 2006).
HUMPHRIES, J., TheEarly horn: a practical guide (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).
INGHAM, R. (ed), The Cambridge companion to the Saxophone (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).
KOTTICK, E. L., A History of the Harpsichord (Bloomington: Indiana University Press, 2003).
LAWSON, C. (ed), The Cambridge companion to the Clarinet (Cambridge: Cambridge University Press, 1995).
LIBIN, L., American Musical Instruments in the Metropolitan Museum of Art (New York: The Metropolitan Museum of Art, 1985).
LÓPEZ-CALO, J. (ed), Los instrumentos musicales del Pórtico de la Gloria. Su reconstrucción y la música de su tiempo (La Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1993/R.2002).
MAY, E. (ed), Musics of Many Cultures (Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1983).
McGEE, T. J. (ed), Instruments and their music in the Middle Ages (Surrey/Burlington: Ashgate, 2009).
NELSON, S. M., The violin and viola history (New York: Dover, 2003).
PINCH, T. J., Analog days: the invention and impact of the Moog synthesizer (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2002).
POLLENS, S., Bartolomeo Cristofori and the Invention of the Piano (Cambridge: Cambridge University Press, 2017).
REMNANT, M., English bowed instruments from Anglo-Saxon to Tudor times (Oxford: Oxford University Press, 1986).
REY, J. J. - NAVARRO, A., Los instrumentos de púa en España. Bandurria, cítola y “laúdes españoles” (Madrid: Alianza, 1993).
ROWLAND, D., Early keyboard instruments (Cambridge: Cambridge University Press, 2001).
ROWLAND, D. (ed), The Cambridge companion to the Piano (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).
SALVADOR-DANIEL, F., Musique et instruments de musique du Maghreb (Paris : La Boîte à documents, 1986).
SCHAEFFNER, A., Origine des instruments de musique (Paris: Editions EHESS, 1994).
SOLUM, J., The early flute (Oxford: Oxford University Press, 1995).
SPARKS,P., The classical mandolin (Oxford: Clarendon Press, 1995).
SPARKS, P. - TYLER, J., The early mandolin (Oxford: Clarendon Press, 1982).
STOWELL, R. (ed), The Cambridge companion to the Violin (Cambridge: Cambridge University Press, 1992).
THISTLETHWITE, N. (ed), The Cambridge companion to the Organ (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).
THOMSON, J. (ed), The Cambridge companion to the recorder (Cambridge: Cambridge University Press, 1995).
WATERHOUSE,W. C., The Bassoon (London : Kahn & Averill, 2003).
WILLIAMS, P., The Organ in Western culture (Cambridge: Cambridge University Press, 1993).