Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | 2 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 2 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OB | 3 | 2 |
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències necessàries, haurà de ser capaç d'expressar-se de forma adequada oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes estilístiques específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
- Proporcionar a l'alumnat un coneixement bàsic del procés de la literatura espanyola des dels anys vint del segle XX fins a les primeres dècades del present segle XXI, obtingut mitjançant la lectura d'algunes de les seves obres fonamentals i de la seva relació amb el seu moment històric, així com una sèrie d'eines bàsiques en l'estudi i anàlisi dels textos de la literatura espanyola contemporània.
TEMES
1.- Les avantguardes teatrals dels anys vint: teoria i pràctica de l'esperpento en Valle-Inclán.
2.- La literatura espanyola durant la Segona República (1931-1939). La narrativa de Ramón J. Sender. La poesia de Federico García Lorca i Miguel Hernández.
3.- Exili republicà i literatura espanyola a Europa i Amèrica (1939-1975). L'obra literària de Max Aub: narrativa, poesia, teatre i assaig. La poesia de Rafael Alberti i Luis Cernuda.
4.- La literatura espanyola durant la dictadura franquista (1939-1975). La narrativa de Juan Marsé. La poesia de Jaime Gil de Biedma.
5.- Literatura espanyola i societat democràtica (1975-2010). La narrativa d'Alberto Méndez. La poesia de Luis García Montero. L'obra dramàtica de José Sanchis Sinisterra i Juan Mayorga
L'aprenentatge d'aquesta assignatura pel que fa a l'alumnat es distribueix de la següent manera:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en els quals es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literari.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales y prácticas | 56,5 | 2,26 | 2, 3, 4, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudio personal y realización de trabajos, comentarios analíticos y presentaciones | 75 | 3 | 2, 3, 4, 9, 10 |
La qualificació final de l'assignatura s’obtindrà mitjançant les següents tres notes parcials (s'indica, entre parèntesi, el seu valor a la nota final):
1.- Una intervenció oral a classe sobre un aspecte d'una de les lectures obligatòries, a concretar prèviament amb el professorat (20 %).
2.- Un text que millori i ampliï posteriorment la intervenció oral a classe, que s'haurà de lliurar per escrit (30 %)
3.- Dues proves escrites, una primera a l'abril sobre les tres primeres lectures obligatòries i una segona al maig sobre les tres lectures obligatòries últimes (25% cadascuna d'elles). L'alumnat que es presenti a qualsevol de les dues proves escrites no podrà presentar-se a l'examen final (50%).
Es considerarà “No avaluable” tot estudiant que no hagi realitzat cap dels tres exercicis d'avaluació.
La revisió de les proves es realitzarà en entrevista prèviament convinguda amb el professorat.
La recuperació s'efectuarà al final del semestre a gravés d'una prova escrita. L'alumnat està obligat a presentar-se a totes les proves avaluables per poder optar a la recuperació. Podran presentar-se a recuperació únicament els/les estudiants que hagin suspès una de les tres activitats (exposició, treball o examen). La qualificació mínima a la mitjana de l'assignatura per tal de poder optar a la recuperació haurà de ser superior al 3,5. En el cas dels exàmens parcials, es considerarà que la nota final de l'activitat és la mitjana dels dos exercicis.
NOTES
1.- Seran obligatòries un màxim de sis lectures entre les proposades, que s’aniran comentant a classe segons l’ordre establert després de la discussió que es realitzi el primer dia del curs. Aquestes lectures obligatòries determinaran els temes fonamentals, que se aniran explicant com a introducció de les mateixes.
2.- Tot l’alumnat haurà de preparar una intervenció oral a classe sobre una de les lectures obligatòries, els temes de les quals es facilitarà prèviament pel professorat.
3.- El treball monogràfica, que serà voluntari, haurà de realitzar-se, amb l’acord previ del professorat, sobre algun autor/a i obra en llengua castellana de la literatura espanyola dels segles XX i XXI.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentaciones orales y y trabajo de curso | 40% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Pruebas escritas | 60% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
1) Valle-Inclán, Luces de bohemia, edición de Alonso Zamora Vicente. Madrid, Espasa-Calpe, colección Austral. Manuel Aznar Soler, Iluminaciones sobre Luces de bohemia de Valle-Inclán. Sevilla, Renacimiento, 2017.
2) Ramón J. Sender, Imán, edición de Nil Santiáñez. Barcelona, Crítica, colección Clásicos y Modernos-13, 2006.
3) Federico García Lorca, Poeta en Nueva York, edición de Piero Menarini, Madrid, Espasa Calpe, Colección austral. Poesía, 146, 2009; Edición de Andrew A. Anderson. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2013.
4) Miguel Hernández, El hombre y su poesía, edición de Juan Cano Ballesta. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-2, 1977.
5) Max Aub, San Juan, edición de Manuel Aznar Soler. Sevilla, Renacimiento, Biblioteca del Exilio-24, 2006.
6) Max Aub, Escritos sobre el exilio, edición de Manuel Aznar Soler. Sevilla, Renacimiento, Biblioteca del Exilio-36, 2008.
7) Luis Cernuda, Las nubes. Desolación de la quimera, edición de Luis Antonio de Villena. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-209, 1984.
8) Rafael Alberti, Retornos de lo vivo lejano. Ora marítima, edición de Gregorio Torres Negrera. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-463, 1999.
9) Jaime Gil de Biedma, Las personas del verbo. Barcelona, Seix-Barral, Biblioteca Breve, 1982. / Volver, edición de Dionisio Cañas. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-310, 1989. / Obras: poesía y prosa, edición de Nicanor Vélez, introducción de James Valender. Barcelona, Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, 2010.
10) Juan Marsé, Si te dicen que caí, edición de William M. Scherzer. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-167, 1982; Si te dicen que caí, edición de Ana Rodríguez Fischer y Marcelino Jiménez León. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-665, 2010. Nueva edición corregida y definitiva.
11) José Sanchis Sinisterra, Ñaque. ¡Ay, Carmela!, edición de Manuel Aznar Soler. Madrid, Cátedra, Letras Hispánicas-341, 1992.
12) Alberto Méndez, Los girasoles ciegos. Barcelona, Anagrama, 2004.
13) Luis García Montero, Poesía urbana. Antología (1980-2006), estudio y selección de Laura Scarano. Sevilla, Renacimiento, 2008 / Poesía (1980-2005), prólogo de José-Carlos Mainer. Barcelona, Tusquets, colección Fábula-275, 2008.
14) Juan Mayorga, Himmelweg, edición de Manuel Aznar Soler. Ciudad Real, Ñaque, colección Escena y Literatura Dramática-1, 2010.