Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 | 0 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 | 0 |
Es recomana tenir comprensió lectora en diverses llengües modernes, a part del català i l'espanyol.
L’assignatura pretén dotar l’estudiant de les eines teòriques i metodològiques necessàries per aprofundir en el coneixement de les cultures precolombines de Mesoamèrica, des d’un punt de vista històric - artístic. Un dels primers elements a revisar serà el concepte d’art entès, no des de la nostra perspectiva estètica occidental, sinó des d’un punt de vista dels estudis americanistes. L’objectiu principal és que l’alumne conegui i sàpiga identificar les formes d’expressió artística pròpies de les cultures que es van desenvolupar a Mesoamèrica durant els períodes Formatiu fins a la conquesta d’Amèrica i com els processos de difusió van incidir, en major o menor grau, en les diferents cultures. Finalment s’ incidirà especialment en les manifestacions produïdes en el camp de les arts visuals i en la seva interpretació iconogràfica.
|
Tema 1. Introducció a l’estudi de l’art prehispànic. Concepte d’art i arista en el Mèxic prehispànic. La historiografia de l’art prehispànic.
Tema 2. Poblament d’Amèrica. Teories antigues i modernes sobre el poblament . Àrees culturals. Els estudis americanistes.
Tema 3. Prehistòria: emergència de l'art prehistòric i l’art rupestre (gravats i pintures)
MESOAMÈRICA
Tema 4. Concepte de Mesoamèrica. Etapes i cultures. Característiques generals del seu art. Cosmovisió. Societat.
Tema 5. El Formatiu. Les cultures de la Conca de Mèxic i la Cultura Olmeca del Golf. Difusió i contacte. Arquitectura olmeca (San Lorenzo, La Venta, Tres Zapotes). Escultura: caps colossals, esteles i altres relleus. Ceràmica.
Tema 6. El Clàssic. Cultura Teotihuacana. Evolució de la societat. Religió. Teotihuacán com ciutat sagrada. Arquitectura d'homes i déus: palaus, conjunts residencials i temples. Pintura, escultura en pedra i ceràmica.
Tema 7. L'esplendor del Clàssic i la seva transició al Postclàssic. Cultura Maia. Societat i religió. Periodització. Arquitectura: tècniques, elements, tipologia d'edificis i estils. Les ciutats: A) Zona central (Tikal, Bonampak i Palenque) b) Zona nord (Chichén Itzá i Uxmal). Escultura: materials, tipus i estils. Pintura. Ceràmica.
Tema 8. L'època Postclàssica. Cultura Asteca. Societat i religió. Fonts escrites. Arquitectura: Tenochtitlan, Malinalco i Calixtláhuaca. Escultura en pedra: exempta i relleus. Ceràmica. Arts menors i orfebreria.
Metodologia:
El desenvolupament de l’assignatura contempla la següent metodologia:
Ø Classes teòriques dirigides per la professora.
-La profesora exposa oralment i amb suport powerpoint als estudiants els aspectes essencials de la matèria (classe online pel Teams si s'escau retorn temporal de docència presencial a virtual), sistematitzant els continguts i facilitant aquella bibliografia específica que sigui més adient per a preparar-se l’examen. En determinats casos amb anterioritat a l’exposició de continguts d’alguns temes serà necessària la lectura prèvia de textos.
Ø Lectura comprensiva de textos. Realització d'activitats vinculades a les lectures que s'hauràn de lliurar o es discutiràn a l'aula presencial/forum del Moodle. Estudi personal.
Ø Assistència presencial o visualització per un enllaç a una conferència ("Mujeres, reinas y diosas mayas" o una altre sobre el gènere a determinar) sobre una part del temari.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 27 | 1,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Síntesi del contingut d'una conferència vinculada a la matèria. | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 9, 11, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge a partir de lectures de textos especializats. | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 15 |
La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments:
Observacions importants:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.Si la situació no procedeix a ser presencial, es determinarà un dia per dur a terme una revisió virtual per Teams, on la professora indicarà que s'esperava de cada resposta. Un cop finalitzada aquesta revisió de caire general, l'alumnat podrà romandre a la sala virtual i exposar dubtes concrets dels seus exàmens.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Els últims dies del curs hi haurà una recuperació exclusivament per a aquells/es alumnes que tinguin suspesa alguna o algunes de les proves escrites parcials anteriors. Per tant, no es podran presentar els/les que no les haguessin fet a la convocatòria prevista ni tampoc els /les que les tinguessin aprovades. La recuperació només possibilita aprovar les proves suspeses amb qualificació màxima de 6. Queden excloses del procés de recuperació el lliurament de ressenyes, síntesi de la conferència o altres activitats avaluables que no s'hagin presentat en la data fixada per la professora.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova parcial escrita 1 | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 15 |
Prova parcial escrita 2 | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13, 14, 15 |
Realització de ressenyes sobre els textos | 25% | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Síntesi dels continguts d'una conferència | 15% | 35 | 1,4 | 6, 8, 11, 12, 13, 14 |
GENERALS:
MESOAMÈRICA: