Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 | 2 |
No n’hi ha.
L’assignatura, de formació bàsica i de 6 ECTS, s’inclou dins la matèria “Història general de l’art modern” (24 ECTS).
L'objectiu fonamental de l'assignatura és el de proporcionar a l'estudiant algunes claus bàsiques per interpretar un cicle de l'art italià i europeu que generalment s'identifica amb la denominació de "Barroc", que emergeix a finals del segle XVI i es prolonga fins al segle XVIII. Al mateix temps, es pretén fomentar l'autonomia intel·lectual de l'alumne i particularment una actitud crítica davant de les fonts bibliogràfiques, que li permeti questionar, quen sigui necessari, els models interpretatius vigents.
Tema 1 - Les arrels cinccentistes de la pintura barroca. Introducció: “Renaixement”, “manierisme”, “barroc”, la qüestió de les categories històricoartístiques. Vers un clima d’opinió antimanierista: Dolce i la resposta polèmica a Vasari. La literatura artística de la Contrarreforma catòlica. La pluralitat dels corrents no manieristes a la Itàlia septentrional. El gran llegat de Venècia. De Venècia a la Llombardia. De Parma a Urbino (Correggio, Barocci). Florència i Roma.
Tema 2 – L’esclat de la pintura barroca. Els primers pintors barrocs i els seus seguidors. Annibale, Ludovico i Agostino Carracci. Caravaggio. El corrent bolonyès i bolonyeso-romà originat en els Carracci. El caravaggisme com a fenòmen italià i europeu.
Tema 3 - Arquitectura, pintura i escultura del barroc plè. Urbanisme i arquitectura a Roma a finals del segle XVI i a inicis del segle XVII. Els grans protagonistes del barroc plè: Gian Lorenzo Bernini (escultura i arquitectura). Francesco Borromini (arquitectura). Pietro da Cortona (pintura i arquitectura). Tendències de la pintura barroca a Itàlia. Tendències de l’arquitectura barroca i tardobarroca a Itàlia.
Tema 4 – L’Europa septentrional (França, Flandes i Holanda). La pintura del segle XVII a Flandes i a Holanda. Rubens i la pintura flamenca. Rembrandt i altres pintors holandesos. Arquitectura i art del “Grand Siècle” a França. L’arquitectura. La pintura (Vouet, Poussin, Le Brun, etc).
Metodologia docent
Classes presencials a l’aula:
Desenvolupament del temari per part del professor
Comentari i discussió de textos; eventuals seminaris (en funció del nombre de matriculats)
Tutories
Orientació metodològica i bibliogràfica; assessorament en la realització dels treballs
Activitats supervisades (resolució de dubtes relacionats amb l’assignatura)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Evidència 1. Primera prova escrita (examen parcial), a partir del temari impartit: 30% de la qualificació final.
Evidència 2. Segona prova escrita (examen parcial), a partir del temari impartit: 30% de la qualificació final.
Evidència 3. Treball individual, 40% de la qualificació final.
Format de les evidències
Per aprovar l'assignatura és necessari que la suma de les qualificacions de de les tres evidèncias sigui com a mínim un 5 (sobre 10). Si s'ha suspès alguna evidència caldrà presentar-se a la reavaluació.
Altres detalls sobre el format de les evidències es comunicaran a l'inici del curs amb suficient antelació.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Recuperació
Es podran recuperar les tres evidències.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació d'un treball escrit individual | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Primera prova escrita | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Segona prova escrita | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Bibliografia orientativa
Obres generals i temàtiques
Wölfflin, Heinrich, Renaissance und Barock, München, 1888 [Renacimiento y barroco, Madrid, 1978]
Wölfflin, Heinrich, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, München, 1915 [Conceptos fundamentales en la Historia del Arte, Madrid, 1924]
Riegl, Alois, Die Entstehung der barockkunst in Rom, Wien, 1923 [L’origine de l’art baroque à Rome, Paris, 1993]
Mérot, Alain, Généalogies du baroque, Paris, 2007
Garriga, Joaquim (ed.), Renacimiento en Europa (Fuentes y documentos para la historia del arte, IV), Barcelona, 1983
Fernández Arenas, José; Bassegoda i Hugas, Bonaventura, Barroco en Europa (Fuentes y documentos para la historia del arte, V), Barcelona, 1983
Mâle, Emile, L’art religieux après le Concile de Trente. Etude sur l’iconographie de la fin du XVIe siècle du XVIIe et du XVIIIe siècle. Italie, France, Espagne, Flandres, Paris, 1932 [El arte religioso de la Contrarreforma. Estudios sobre la iconografía del final del siglo XVI y de los siglos XVII y XVIII, Madrid, 2001]
Tema 1
Roskill, Mark W., Dolce’s Aretino and Venetian Art Theory of the Cinquecento, Toronto – Buffalo – London, 2000
Prodi, Paolo, Ricerche sulla teorica delle arti figurative nella Riforma cattolica, Bologna, 1962
Freedberg, S. J, Painting in Italy 1500-1600 (The Pelican History of Art), Harmondsworth, 1971 [Pintura en Italia 1500-1600, Madrid, 1992]
Friedlaender, Walter, Mannerism and anti-mannerism in Italian Painting, New York, 1957 [Maniérisme et antimaniérisme dans la peinture italienne, Paris, 1991]
Bayer, Andrea (ed.), Painters of Reality. The Legacy of Leonardo and Caravaggio in Lombardy (catàleg de l’exposició, The Metropolitan Museum of Art), New Haven and London, 2004
Caroli, Flavio (ed.), Il Cinquecento Lombardo. Da Leonardo a Caravaggio (catàleg de l’exposició, Milano, Palazzo Reale), Milano, 2000
De Grazia, Diane (ed.), Correggio and his Legacy (catàleg de l’exposició,Washington, National Gallery or Art), Washington, 1984
Tema 2
Wittkower, Rudolf, Art and Architecture in Italy 1600-1750 (The Pelican History of Art), Harmondsworth, 1958 [Arte y arquitectura en Italia, 1600-1750, Madrid, 1979]
Mahon, Denis, Studies in Seicento Art and Theory, London, 1947
Gregori, Mina; Schleier, Erich, La pittura in Italia. Il Seicento, 2 vols., Milano, 1988, 1989
Freedberg, S. J., Circa 1600. A Revolution of Style in Italian Painting, Cambridge, Mass.,1983
Posner, Donald, Annibale Carracci. A Study in the Reform of Italian PAinting around 1590, 2 vols., London, 1971
Boschloo, Anton W. A., Annibale Carracci in Bologna. Visible Reality in Art after the Council of Trent, The Hague, 1974
Dempsey, Charles, Annibale Carracci and the Beginnings of Baroque Style, Gluckstadt, 1977 (2a edició: Fiesole, 2000)
Benati, Daniele; Riccòmini, Eugenio (eds.), Annibale Carracci (catàleg de l’exposició, Bologna, Museo Civico Archeologico; Roma, DART Chiostro del Bramante), Milano, 2006
Ginzburg Carignani, Silvia, Annibale Carracci a Roma. Gli affreschi di Palazzo Farnese, Roma, 2000
Robertson, Clare, The Invention of Annibale Carracci, Milano, 2008
Emiliani, Andrea (ed.), Ludovico Carracci (catàleg de l’exposició, Museo Civico Archeologico – PinacotecaNazionale), Bologna, 1993
Friedlaender, Walter, Caravaggio Studies, Princeton, 1955 [Estudios sobre Caravaggio, Madrid,
Hibbard, Howard, Caravaggio, Londres, 1983
Calvesi, Maurizio, La Realtà del Caravaggio, Torino, 1990
Bologna, Ferdinando, L’incredulità del Caravaggio e l’esperienza delle ‘cose naturali’, Torino, 1992
Sgarbi, Vittorio et alt (eds.), Caravaggio e l’Europa. Il movimiento caravaggesco internazionale da Caravaggio a Mattia Preti (catàleg de l’exposició, Milano, Palazzo Reale; Viena, Lichtenstein Museum), Milano, 2005
Fried, Michael, The moment of Caravaggio, Princeton, N.J., 2010
Vodret, Rossella (ed.), Roma al tempo di Caravaggio (catàleg de l’exposició, Roma, Palazzo Venezia), Roma, 2012
Borea, Evelina; Gasparri, Carlo (eds.), L’Idea del Bello. Viaggio per Roma nel Seicento con Giovan Pietro Bellori (catàleg de l’exposició, Roma, Palazzo delle Esposizioni), Roma, 2000
Tema 3
Wittkower, Rudolf, Art and Architecture in Italy 1600-1750 (The Pelican History of Art), Harmondsworth, 1958 [Arte y arquitectura en Italia, 1600-1750, Madrid, 1979]
Gregori, Mina; Schleier, Erich, La pittura in Italia. Il Seicento, 2 vols., Milano, 1988, 1989
Norberg-Schulz, Christian, Architettura Barocca, Milano, 1971
Portoghesi, Paolo, Roma barocca, Roma, 1966
Magnuson, Torgil, Rome in the Age of Bernini, 2 vols., Stockholm, 1982-1986
Hibbard, Howard, Bernini, Harmondsworth, 1965 [Bernini, Madrid, 1982]
Wittkower, Rudolf, Gian Lorenzo Bernini. The Sculptor of the Roman Baroque, Oxford, 1955 [Gian Lorenzo Bernini. El escultor del barroco romano, Madrid, 1990]
Lavin, Irving,Bernini and the Unity of the Visual Arts, New York and London, 1980 [Bernini e l’unità delle arti visive, Roma, 1980]
Borsi, Franco, Bernini architetto, Milano, 1980
Bernardini, Maria Grazia; Fagiolo dell’Arco, Maurizio (eds.), Gian Lorenzo Bernini. Regista del Barocco (catàleg de l’exposició, Roma, Palazzo Venezia), Milano, 1999
Portoghesi, Paolo, Francesco Borromini, Milano, 1990 [Primera edició: Roma, 1967]
Blunt, Anthony, Borromini, Harmondsworth, 1979 [Borromini, Madrid, 1982]
Merz, Jörg Martin, Pietro da Cortona and Roman Baroque Architecture, New Haven – London, 2008
Briganti, Giuliano, Pietro da Cortona o Della pittura barocca, Firenze, 1982
Lo Bianco, Anna (ed.), Pietro da Cortona, 1597-1669 (catàleg de l’exposició, Roma, Palazzo Venezia), Milano, 1997
Tema 4
Sutton, Peter C. (ed.), The Age of Rubens (catàleg de l’exposició, Boston, Museum of Fine Arts – Toledo Museum of Art), Boston, 1993
Ayala Mallory, Nina, La pintura flamenca del siglo XVII, Madrid, 1995
Alpers, Svetlana, The Making of Rubens, New Haven, 1995 [La Creación de Rubens, Madrid, 2001]
Jaffé, Michael, Rubens and Italy, Oxford, 1977 [Rubens e l’Italia, Roma, 1984]
Rosenberg, Jakob; Slive, Seymour; Ter Kuile, E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth, 1966 [Arte y arquitectura en Holanda, 1600-1800, Madrid, 1981]
Alpers, Svetlana, The Art of Describing. Dutch Art of the Seventeenth Century, Chicago, 1983 [El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII, Madrid, 1987]
Rosenberg, Jakob, Rembrandt. Life and Work, Oxford, 1964 [Rembrandt. Vida y obra, Madrid, 1987]
Boeck, Wilhelm, Rembrandt, Stuttgart, 1962 [Rembrandt, Barcelona, 1970]
Alpers, Svetlana, Rembrandt’s Enterprise. The Studio and the Market, Chicago, 1988 [El taller de Rembrandt. La libertad, la pintura y el dinero, Madrid, 1992]
Blunt, Anthony, Art and Architecture in France 1500-1700 (The Pelican History of Art), Harmondsworth, 1953 [Arte y arquitectura en Francia, 1500-1600, Madrid, 1977]
Thuillier, Jacques, La peinture française. Le XVIIe siècle, 2 vols., Genève, 1992
Mérot, Alain, La peinture française au XVIIe siècle, Milà, 1994
Thuillier, Jacques (ed.), Vouet (catàleg dre l’exposició, Paris, Galeries nationales du Grand Palais), Paris, 1990
Blunt, Anthony, Nicolas Poussin, Washington, D.C., 1967
Rosenberg, Pierre; Prat, Louis-antoine, Nicolas Poussin 1594-1665 (catàleg de l’exposició, Paris, Galeries du Grand Palais), Paris, 1994
Gady, Bénédicte ; Milovanovic, Nicolas (eds.), Le Brun, le peintre du roi-Soleil (catàleg de l’exposició, Louvre-Lens), Paris, 2016