Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 | 2 |
No es necessiten requisits previs
- Aprendre el vocabulari bàsic del llenguatge cinematogràfic
- Aplicar aquest llenguatge a l'anàlisi de les pel·lícules
- Conèixer els principals enfocaments teórics i metodològics de la historiografia del cinema
I. Anàlisi del film i llenguatge cinematogràfic
1. Descripció: fitxa tècnica i artística i context de producció
2. Anàlisi:
2.1. Anàlisi de la representació: codis visuals, codis sonors, elements profílmicos, codis sintàctics
2.2. Anàlisi de la narració: diégesis i relat, espai i temps cinematogràfics, narrador i punt de vista.
2.3. Anàlisi dels continguts
3. Interpretació: recepció crítica i valoració estètica globar i raonada
II. Teories, enfocaments i metodologies
1. Estètiques formalistes: Hugo Münsterberg, Rudolf Arnheim i Béla Balázs
2. Fenomenologia: Siegfried Kracauer, André Bazin, Edgar Morin, Gilles Deleuze
3. De la psicologia a la semiòtica: Jean Mitry i Christian Metz
4. Psicoanàlisi, teoria de l'aparell i teoria feminista
5. Noves perspectives. Les teories dels cineastes
- Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor
- Visionat i cine-fòrum dels films de "Aula de Cinema" (Filmoteca de Catalunya)
- Lectures, treball i estudi personal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
VISIONAT I COMENTARI DELS FILMS DE "AULA DE CINEMA" | 58 | 2,32 | 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI DELS CONTINGUNTS | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15 |
LECTURES I TREBALL PERSONAL | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15 |
- Examen de teoria del cinema (35%)
- Presentació oral: anàlisi del film (35%)
- Visionat i comentari de les pel·lícules d'Aula de Cinema de la Filmoteca de Catalunya (30%)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXAMEN DE TEORIA DEL CINEMA | 35% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
PRESENTACIÓ ORAL: ANÀLISI DEL FILM | 35% | 9 | 0,36 | 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 |
VISIONAT I COMENTARI DELS FILMS DE "AULA DE CINEMA" | 30% | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Història del cinema
- AA.VV., Historia General del Cine (12 vols.), Cátedra, Madrid, 1995-1998
- Gubern, Romà, Historia del cine (2 vols.), Lumen, Barcelona, 1971
Anàlisi del film i lenguatge cinematogràfic
- Aumont, Jacques; Marie, Michel, Análisis del film, Paidos, Barcelona, 1993
- Bordwell, David; Thompson, Kristin, El arte cinematográfico, Paidos, Barcelona, 2002
- Magny, Joël, Vocabularios del cine, Paidos, Barcelona, 2005
Teories del cinema
- Arheim, Rudolf, El cine como arte, Paidos, Barcelona, 1996
- Aumont, Jacques, Las teorías de los cineastas, Paidos, Barcelona, 2004
- Bazin, André, ¿Qué es el cine?, RIALP, Madrid, 2004
- Casetti, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994
- Deleuze, Gilles, La imagen-tiempo, Paidos, Barcelona, 1986
- Deleuze, Gilles, La imagen-movimiento, Paidos, Barcelona, 1984
- Kracauer, Siegfried, Teoría del cine, Paidos, Barcelona, 1999
- Metz, Christian, El significante imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mitry, Jean, Estética y psicología del cine, Siglo XXI, Madrid, 2002
- Morin, Edgar, El cine o el hombre imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mulvey, Laura, Placer visual y cine narrativo, Universidad de Valencia, Valencia, 1988
- Sorlin, Pierre, Sociología del cine, Fondo de Cultura Económica, México, 1992
- Stam, Robert, Teorías del cine, Paidos, Barcelona, 2001