Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 | 1 |
No n'hi ha, de prerequisits, més enllà dels habituals de les assignatures de primer de grau.
L’assignatura està pensada com una introducció, amb l’objectiu de familiaritzar l’alumne amb el vocabulari i els conceptes fonamentals de la Teoria i el pensament de l’art. Durant el curs s’analitzaran les principals qüestions o problemes a l’entorn del fet artístic que s’han plantejat els artistes, els teòrics, els filòsofs o els crítics de l’art.
L’objectiu general de l’assignatura és que l’alumne conegui la intersecció entre l’art i el pensament i, concretament, la capacitat de l’art per a ser un lloc idoni per a aquest, així com la transitivitat entre teoria i pràctica de l’art.
L’assignatura es configura en una ferma correlació amb la pràctica artística.
Els objectius específics de l’assignatura són:
Els continguts de l'assignatura s'enfoquen en un triple sentit: reconèixer l'art com a construcció; entendre la seva relació amb el pensament i la història com a relat
Art i pensament:
Creativitat vs. art: Joseph Beuys com a cas d'estudi
La formació de la institució art i la teoria institucional: Larry Shinner
La unicitat de l'obra d'art a partir de l'estudi de Walter Benjamin i l'aura, La Giocconda com a fenomen, i Duchamp vs. Warhol
L'art com a categoria:
L'art és una construcció històrica: el canvi del s. XVII al XIX com a preparació de la modernitat
La invenció de l'autor a partir de les teories estructuralistes
La relació entre Il·lustració i crisi de la modernitat: i la relació entre l'artista i l'intel·lectual i l'estat burgès des d'una perspectiva marxista.
¿Què vol dir compromís de l'artista?: la Comuna de Paris i Courbet com cas d'estudi
El relat:
La història com a relat i els "oficis" de l'art (crític, comissari, museus) com a constructors de relats.
Alfred Barr i el MOMA de Nova York com a cas d'estudi.
La relació entre art i context
Pràctica: construir un relat propi
Les activitats autònomes estarn formades bàsicament per la lectura de i treball sobre els textos avaluables.
Les activitats dirigides consten de classes magistrals amb una alta incentivació a la participació, així com a visites a museus i centres artístics recomanats a principis de curs i en l'intent que la praxis discursiva acompany una praxis artística segons els procediments de l'estètica aplicada.
Les activitats supervisades estan formades per les contribucions als seminaris, les aportacions a les proves escrites, així com la presentació pública dels projectes dels alumnes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistrals | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Visites a museus i centres artísitcs | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs orals i escrits | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
intervencions a classe | 29,5 | 1,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L'avaluació pren en compte la contribució de l'alumne en la dinàmica de discussió de l'assignatura i les seves aportacions. A més proposa dos exercicis avaluables: la presentació pública d'un treball de recerca entre diferents àmbits de les arts; i una prova escrita final .
La nota de l’alumne serà “no avaluable” quan no s’hagi presentat a la totalitat de les proves sigui al dia indicat al calendari sigui el dia de la reavaluació. Tanmateix per tenir opció a la reavaluació ha d'haver presentat un mínim d'un dels dos treballs obligatoris i en cap cas la nota ha de ser inferior a 3.5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen / Treball final de la materia donada | 40 % | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 |
Implicació en les discussions dirigides en l'àmbit dels continguts de l'assignatura | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Presentació pública de reball de recerca | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
BENJAMIN, W, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Mexico DF, Ítaca, 2003
BENJAMIN, W, El autor como productor, Mexico DF, Ítaca, 2004
BOURRIAUD, N., Estética relacional. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2007
BURGER, P., Teoría de la vanguardia, Buenos Aires, Editorial Las cuarenta, 2010
CABANNE, P., Conversaciones con Marcel Duchamp, Madrid, Editorial This side up, 2013
DANTO, A., Las transfiguraciones del lugar común. Barcelona, Paidós, 2002
DUCHAMP, M., El proceso creativo, https://revistas.unc.edu.ar/index.php/NOMBRES/article/view/2101
FOUCAULT, M., "¿Qué es un autor?". Barcelona, Paidós, 1969
GONZÁLEZ PANIZO, J., Hacia el arte post-contemporáneo o la enésima muerte del arte: sobre Armen Avanessian, Blogearte http://blogeartemadrid.blogspot.com.es/2017/07/hacia-el-arte-post-contemporaneo-o-la.html?m=0
GROYS, B., La topología del arte contemporáneo, [esferapublica] http://esferapublica.org/nfblog/la-topologia-del-arte-contemporaneo/
GUASCH, A.M., El papel de las instituciones artísticas en la actualidad, https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/29/23/08guasch.pdf
HOFMANNSTHAL, H.V., Una carta de Lord Philipp Chandos a Sir Francis Bacon, https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/viewFile/105489/165499
RAMIREZ, J.A.. Ecosistema y explosión de las artes, Barcelona, Anagrama, 1994.
RANCIÈRE, J. El espectador emancipado. Castellón, Ellago ediciones, 2010.
SHINER, L., La invención del arte, Barcelona, Paidós Estética 36, 2004.