Logo UAB
2020/2021

Comptabilitat

Codi: 100506 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Ruiz Busons
Correu electrònic:
Imma.Ruiz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Maria de los Dolores Magri Majos
Pedro Escudero Fernández

Prerequisits

No es necessari cap requisit previ

Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, segon semestre, de caire bàsic. L’assignatura es contextualitza dins del grup d’assignatures d’empresa que s’imparteixen en el grau de relacions laborals, necessàries per un correcte desenvolupament de les matèries del grau. L’assignatura de comptabilitat els apropa a la realitat econòmica i financera de les empreses i els familiaritza amb els documents que les empreses elaboren i a partir dels quals es prenen decisions.

 A partir d’aquesta contextualització els objectius formatius de l’assignatura són:

 

  1. Conèixer i entendre quina és la informació financera que tenen que presentar les empreses a partir de l’entrada en vigor, en l’exercici 2008, del Nou Pla General de comptabilitat.
  2. Analitzar aquesta informació amb la utilització de tècniques pròpies com ara ratis, anàlisi de tendències i anàlisi integral.
  3. Aprendre a interpretar els resultats obtinguts en l’anàlisi.
  4. Aprendre a prendre decisions a partir dels resultats.

 

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el procés i el pla general comptable.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Identificar el balanç i el compte de resultats.
  4. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  5. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  6. Preparar, redactar i formalitzar els models normalitzats del pla general comptable.
  7. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  8. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en equip.

Continguts

Tema 1: La comptabilitat com a sistema d’informació. Principals conceptes de comptabilitat. Classificació de la comptabilitat. Una introducció a la regulació comptable.

Tema 2: Comptes Anuals: Normes de Confecció i Presentació dels Estats Financers  d’acord a la nova normativa vigent a partir de 2008. (RD 1514/2007 de 16 de novembre)

Tema 3: Anàlisis patrimonial i financer: el balanç de situació. Elements del balanç de situació. L’actiu i el passiu. Ordenació i classificació.

Tema 4: Anàlisis econòmic: el compte de pèrdues i guanys. Els ingressos i les despeses: tipus. Criteris d’ordenació i classificació. El resultat d’explotació i el resultat financer. El resultat continuat i el resultat interromput.

Tema 5:  Anàlisi integral de les empreses: Cas pràctic d'anàlisis de Comptes Anuals d'Empreses.

 

Metodologia

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Aplicarem una metodologia pròpia de l’entorn Bolonya, on els estudiants estaran involucrats d’una manera molt activa en el procés d’aprenentatge, afavorint la generació d’idees, coneixements i habilitats, la resolució de conflictes i el desenvolupament de les capacitats d’autonomia. Per implementar aquest nou mètode farem servir les següents tipus de sessions:

 

Sessions magistrals  on el professor impartirà els coneixements basics de l’assignatura

Classes pràctiques: on l’ estudiant analitza juntament amb el professor els estats financers de les empreses per tal de poder fer un diagnòstic sobre les mateixes.

Presentació de treballs: on l’estudiant (per grups) exposa a l’aula el desenvolupament i les conclusions d’un treball d’anàlisi d’estats financers.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
30% 45 1,8
Anàlisi de casos reals 0 0 1, 3, 5
Exposició professors 0 0 1, 3, 5
Tipus: Supervisades      
40% 55 2,2
Elaboració d'informes de grup 0 0 1, 3, 5
Lectura de noticies sobre el tema 0 0 3
Tipus: Autònomes      
30% 45 1,8
Estudi personal 0 0 1, 3, 5
Preparació d'exàmens 0 0 1, 3, 5

Avaluació

 

L’avaluació dels coneixements de l'assignatura serà en funció del següent mètode:

 

 a) -La realització individual de dos proves escrites (tipus test)  durant el període lectiu i la confecció i presentació de petites parts d’anàlisi d’una empresa que es farà en grup .

          Prova tipus test (temes 1-2)  15%

           Prova tipus test (temes 3-4)  15%

           Cas pràctic  (grup)               15%

           Exercicis i participació           10% 

 

 

 

 

 b) - la realització individual d’una prova final global de tots els coneixements (teòric-pràctic, no test ) 45% (es necessari un mínim de 3.5 punts sobre 10 per poder fer la mitja amb la resta de notes) i un 5 de mitja total per aprovar l’assignatura)

   Els/les alumnes, que un cop ponderades les qualificacions anteriors de l’apartat a) i b) obtinguin una nota final entre 3 i 4.9 tindran la possibilitat de realitzar una prova de revaluació. Amb aquesta prova els alumnes poden continuar qualificats com a suspesos( si no la han superada) o bé, si superen la prova, tindran una nota final de 5.de

Només es considera no presentat a l’alumne que no ha presentat res en tota l’assignatura.

 

 Conductes fraudulentes:

"Un alumne que copii o intente copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva práctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència.  En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació." 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.Prova escrita tipus test 15% 1 0,04 1, 3, 5
2.Prova escrita tipus test 15% 1 0,04 1, 3, 5
3.Cas pràctic treballat en equip (presentació escrita i oral) 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10
4. Examen (teòric-pràctic) 45% 2 0,08 1, 3, 5
Exercicis i participació 10% 0,5 0,02 4, 5, 7, 8, 9

Bibliografia

R.D. 1514/2007, de 16  de novembre , pel qual s’aprova el PLA GENERAL DE COMPTABILITAT (vigent a partir de l’1 de gener de 2008)

 

ANÀLISIS INTEGRAL D’EMPRESES. (2008). Autor : ORIOL AMAT Editorial : BRESCA PROFIT-ACCID

 

www. accid.org