Logo UAB
2020/2021

Tècniques d'investigació social

Codi: 100480 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Rodriguez Soler
Correu electrònic:
Joan.Rodriguez.Soler@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Ana Maria Gonzalez Ramos

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per cursar l'assignatura.

 

 

Objectius

És una assignatura de tercer curs que es planteja la iniciació de l'alumnat al món de la recerca dins el camp de coneixement propi del grau de Relacions Laborals. El principal interès de la matèria és introduir l’alumnat amb els conceptes i instrument bàsics que implica tot procés d’investigació aplicada sobre la realitat laboral. Més concretament, l’objectiu central de l’assignatura és que l’alumnat sigui capaç de, en primer lloc, formular un tema per investigar a fi d’obtenir elements d’intervenció dins l’àmbit de les relacions laborals i, en segon lloc, dissenyar i posar en pràctica una estratègia metodològica.

Competències

  • Aplicar tècniques quantitatives i qualitatives de recerca social en l'àmbit laboral.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Desenvolupar projectes de recerca en l'àmbit laboral.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les dades obtingudes i dirigir grups de discussió.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Conèixer les tècniques qualitatives i quantitatives de recerca social aplicades a l'àmbit laboral.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  5. Entendre la recerca aplicada a les relacions laborals.
  6. Fer entrevistes en els processos de recerca.
  7. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  8. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en equip.
  11. Trobar el consens en les relacions laborals.

Continguts

Bloc I. Introducció: La investigació en Ciències Socials 

1. La recerca en ciències socials: què és i per què serveix?
2. Les fonts d’informació: tipus d’informació, validesa, localització de fonts documentals i sistematització de la informació.  

Bloc II. El procés de investigació 
3. El procés de la investigació: les principals etapes
4. La formulació de la problemàtica a investigar: què volem veure?
5. El model d’anàlisi: els conceptes claus i les hipòtesis
6. El disseny de la investigació: cap a la contrastació empírica
7. Les tècniques quantitatives: cerca, tractament i anàlisi de dades estadístiques; l’enquesta
8. Les tècniques qualitatives: entrevistes, grups de discussió i observació. 

Bloc III. Elaboració de projectes i informes  
9. El projecte: una eina per la intervenció
10. L’informe: una eina per la difusió
 

Metodologia

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, a partir de la combinació de quatre tipus d’estratègies: sessions expositives a l’aula on el professorat explicarà el contingut teòric, pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques i seminaris de seguiment a l'aula 18 0,72 3, 6, 9, 10
Sessions expositives 21 0,84 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories grupals 5 0,2 5, 7, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Preparació defensa pública del projecte de recerca 8 0,32 4, 9, 10
Preparació individual de prova escrita 10 0,4 3, 9
Treball en grup 80 3,2 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

El treball de l’alumnat durant el curs s’estructurarà a partir de la realització d’un projecte d’investigació en grup. D’aquest projecte d’investigació s’en farà el seguiment i avaluació mitjançant tres lliuraments que es faran progressivament al llarg del curs. Del projecte acabat se’n farà un lliurament al final del curs, així com una presentació en públic. El conjunt d’aquestes tasques suposarà el 50% de la nota final. Addicionalment, es realitzarà un examen final escrit que suposarà el 35% de la nota final. El 15% restant de l’avaluació s’assolirà mitjançant l’assistència a les pràctiques, la presentació pública i els lliuraments individuals. Cadascuna d’aquestes parts ha d’assolir un nivell mínim de suficiència.

A l'inici de curs es posarà a disposició de l'alumnat un cronograma de l'assignatura on s'indicaran les dates de les activitats avaluables.

 

I) Avaluació de grup

L’avaluació de grup pretén copsar la capacitat de treballar en equip i de desenvolupar un projecte de recerca en cadascuna de les seves fases. Aquesta avaluació consistirà en la realització d’un treball de recerca que s’avaluarà de forma continuada a partir de quatre lliuraments, del seu retorn per part del professors i de l’assistència de seminaris pràctics vinculats a la seva realització. D’aquest treball de recerca es farà una defensa en públic al final del curs. Representa el 50% de la nota final (40% text escrit i de seguiment; 10% presentació oral).

No s’acceptaran treballs fora de termini . Els lliuraments que no s’hagin presentat en el termini previst, o que no hagin estat superats, no es podran recuperar.

 

II) Avaluació individual

L’avaluació individual es basarà en la realització d’una prova individual escrita que pretén copsar el grau d’assoliment dels coneixements adquirits al llarg de les sessions teòriques i pràctiques. Suposa el 35% de la nota final de l’assignatura.

 

III) Seminaris pràctics

Al llarg del curs es realitzaran una sèrie de seminaris pràctics enfocats a aplicar els continguts teòrics plantejats a l’assignatura. Alguns d’aquests seminaris es plantegen com a seminaris de suport al treball en grup. Per tant, es tractaran temes relacionats directament amb algunes etapes d’un projecte de recerca o directament relacionats amb recursos i tècniques d’investigació. L’assistència als seminaris no és obligatòria, però sí altament recomanable i avaluable a partir de la realització d’exercicis a l’aula. Suposa el 15% de la nota final.

 

IV) Suspesos i “no presentats”

Tant en el treball en grup com en la prova individual, cal un 3 sobre 10 per tal de poder fer mitjana entre les dues avaluacions.

Per al treball en grup no hi ha prevista cap activitat de compensació. Per a la prova individual escrita es pot accedir a una prova de recuperació, sempre que la nota de la prova suspesa sigui igual o superior a 3 sobre 10. L’alumnat que no s’hagi presentat a la prova escrita final o tingui una nota inferior a 3 sobre 10, no podrà presentar-se a la prova de recuperació.

Tindran la qualificació de No Presentat aquelles persones que no hagin fet les activitats d'avaluació corresponents al 50% de la nota.

 

VI) Còpia i/o Plagi

Davant de qualsevol irregularitat d’aquest tipus, l’activitat avaluada es puntuarà amb un 0 (vegi’s  Article 116. Punt 10. De la Normativa acadèmica de la UAB: "En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0", disponible a http://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous).

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, presentació i lliurament pràctiques 15% 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9
Projecte d'investigació 50% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita 35% 2 0,08 3, 4, 5, 7, 8

Bibliografia

Bibliografia bàsica

KÖHLER, H.; MARTÍN ARTILES, A. (2005). “La metodología de la sociología de las relaciones laborales”. A Manual de Sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta, Publicaciones Universitarias.

QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. (1997). Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder (també disponible en edició castellana: Manual de investigación en ciencias sociales. México: LIMUSA, 1993.)

VERD, J.M.; LOZARES, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas Madrid: Síntesis.

VALLES, M. S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

 

Bibliografia complementària

BELL, J. (2002). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y en ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.

CEA D’ANCONA, M.A. (1998). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

CORBETTA, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill/Interamericana.

DANE, F.C. (1997). Mètodes de Recerca. Barcelona: Proa-UOC.

DUVERGER, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ariel.

GARCIA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J.; ALVIRA, F. (1986). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

GILLI, G.A. (1975). Como se investiga. Barcelona: Avance.

GIDDENS, A. (2007). “ Trabajando en sociología: métodos de investigación” A: Sociología. Madrid: Alianza.

RUIZ OLABUÉNAGA, J.I.; ARÍSTEGI, I.; MELGOSA, L. (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto.

TAYLOR, S.J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.