Logo UAB
2020/2021

Delinqüència econòmica

Codi: 100470 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Daniela Gaddi Gaddi
Correu electrònic:
Daniela.Gaddi@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

La teoria i els seminaris es faran en castellà.

Equip docent

Maria Jose Rodriguez Puerta

Prerequisits

No hi ha pre-requisits per cursar aquesta assignatura.

Objectius

En el marc de les matèries criminològiques, aquesta assignatura persegueix aportar una primera informació sobre els diferents perfils que presenta la criminalitat econòmica.

Els objectius a aconseguir són els següents:

  1. Conèixer els problemes que planteja la delimitació i conceptualització d'aquesta classe de delinqüència.
  2. Ser capaç d'afrontar un estudi criminològic sobre algun dels delictes que s'enquadren en aquesta categoria.
  3. Conèixer les estratègies, en termes de política-criminal i penal, respecte a la delinqüència econòmica.
  4. Conèixer alguns dels grups delictius en matèria de criminalitat econòmica.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les teories criminològiques.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar una recerca criminològica identificant l'estratègia metodològica adequada als objectius plantejats.
  • Formular hipòtesis de recerca en l'àmbit criminològic.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar amb criteri científic les informacions obtingudes en les bases de dades criminològiques.
  2. Aplicar amb precisió els models de prevenció en situacions concretes de criminalitat.
  3. Aplicar de manera eficaç els fonaments de les diferents polítiques criminals en l'activitat professional.
  4. Aplicar el coneixement científic criminològic per analitzar la delinqüència.
  5. Aplicar les teories criminològiques.
  6. Escollir de manera adequada el recurs social per a cada cas d'intervenció professional.
  7. Inferir els models d'intervenció en funció d'una avaluació de necessitats prèvia eficaç.
  8. Redactar correctament cada un dels apartats d'un projecte de recerca criminològica.
  9. Redactar un treball acadèmic.
  10. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  11. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  12. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip i en xarxa.
  15. Utilitzar la metodologia d'investigació necessària en funció de la recerca criminològica plantejada.

Continguts

Introducció: La criminalitat econòmica: qüestions generals

Primera part

  • Tema 1: Aproximació al concepte de delinqüència econòmica: jurídica i criminològica
  • Tema 2: La delinqüència econòmica individual - Perfil criminològic de l'autor i de la víctima
  • Tema 3: La delinqüència corporativa. La responsabilitat de l'empresa, des de la perspectiva criminològica i jurídica.
  • Tema 4: La corrupció. Concepte jurídic i criminològic de corrupció. La corrupció a Espanya. Els delictes de corrupció.

Segona part

  • Tema 5: Investigació i enjudiciament de la delinqüència econòmica
  • Tema 6: Prevenció, sanció i tractament. Prevenció i tractament en la delinqüència corporativa i en les administracions públiques. Els programes de compliment en l'àmbit públic i en l'àmbit privat.
  • Tema 7: Danys, víctimes i justícia restaurativa en la delinqüència econòmica
  • Tema 8: Delicte mediambiental. El concepte de violència corporativa. Dany mediambiental i justícia restaurativa

 

Metodologia

Nota prèvia: La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.

L'assignatura s'organitza de forma similar a la resta d'assignatures del grau de criminologia. Es realitzen dos tipus d'activitats.

  • Una de caràcter teòric, a l'aula amb tot el grup, en la qual s'explica de forma bidireccional el contingut essencial del programa i es suggereixen activitats i reflexions. 
  • Una altra de naturalesa pràctica i aplicada: els tallers, que es realitzen setmanalment, persegueixen reforçar els coneixements teòrics a través de la discussió de textos i anàlisis de dades relatives als temes objecte del programa.

El model descrit es completarà amb les conferències que es realitzaran al llarg del quadrimestre i en les quals participaran experts en les matèries que aportaran experiència pràctica a propòsit de l'analitzat a l'aula.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 2, 4, 5, 7, 10, 13
Tallers/Seminaris 19,5 0,78 2, 4, 5, 7, 10, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Treball individuals i en grup 106 4,24 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 13, 14

Avaluació

 

Assistència. La assistència tant a les classes de teoria com a les de seminari és obligatòria. Per tant, un alumne que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà ser avaluat. Les absències només poden justificar-se per raons mèdiques o altres de força major i per raons acadèmiques deuran ser prèviament autoritzades pel professorat. El professor realitzarà controls d'assistència a classe. 

Model d’avaluació. La nota de l'assignatura s'obtindrà avaluant 4 tipus d'activitats:

1) Activitats d'avaluació continuada

  • Una prova individual teòrica sobre els temes desenvolupats fins avui: Test (pes sobre la nota final: 10%)
  • Una prova de grup teòrica sobre els temes desenvolupats fins avui: elaboració d'un document (pes sobre la nota final: 20%)
  • Un treball pràctic en grup: anàlisi i resolució d'un cas (pes sobre la nota final:20%)

2) Prova final

  • Una prova individual teòrica sobre tot el contingut del curs: Test (pes sobre la nota final: 50%)

Cada prova puntuarà d'1 a 10. Per a superar l'assignatura haurà d'obtenir-se un mínim de 5 punts en cadascuna de les activitats proposades. De no obtenir-se aquest mínim, en el període de recuperació es proposarà la realització d'una activitat de recuperació.

Participació en classe. Es valorarà la participació de l'alumne en classe que demostri l'assimilació dels  continguts i la consecució dels objectius de l'assignatura. Aquesta participació permetrà arrodonir la nota final fins a un màxim de mig punt.

Puntualitat. Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.

Plagi: L'alumnat que es detecti copiant quedarà automàticament suspès sense possibilitat  d’accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem, es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 1 0,04 4, 5, 10, 11, 13
Prova teòrica (en grup) 20% 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Prova teòrica (individual) - Test 10% 1 0,04 1, 4, 5, 10, 11, 13
Treball en grup 20 % 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15

Bibliografia

 Bibliografia obligatòria

  • Aertsen, I. (2018). Restorative Justice for Victims of Corporate Violence. Dins G. Forti, C. Mazzucato, A. Visconti i S. Giavazzi (Eds.). Victims and Corporations. Legal Challenges and Empirical Findings (pp. 235-258). Milano: Wolters Kluwer
  • Cigüela Sola, J. (2019). Compliance más allá de la ciencia penal. Aportaciones de la sociología de las organizaciones al análisis de la criminalidad corporativa y de la imputación jurídico-penal, InDret, 2, 1-36, disponible a: https://indret.com/compliance-mas-alla-de-la-ciencia-penal/
  • Dopico, J. (2018). La responsabilidad penal de las personas jurídicas. Dins G. Quintero Olivares, et al. (Dirs.). Esquemas de teoría jurídica del delito y de la pena (pp. 287-301). Valencia: Tirant Lo Blanch
  • González, A. (2018). Situación actual, prevención e intervención criminológica en la delincuencia de cuello blanco. Dins D. Fernández Bermejo, et al. (Dirs.). Delincuencia económica (pp. 751-776). Pamplona: Thomson-Aranzadi
  • Nieto Martín, A. (2014). De la ética pública al public compliance. Sobre la prevención de la corrupción en las administraciones públicas. Derecho Penal y Criminología, 4 (8), 185-200
  • Silva, J.M., Varela, Lorena. (2016). Responsabilidades individuales en estructuras de empresa. La influencia de sesgos cognitivos y dinámicas de grupo. Dins J.M. Silva (Dir.). Fundamentos del derecho penal de la empresa (pp. 247-284). Madrid: Edisofer
  • Van Rooij, B., Fine, A. (2018). Toxic corporate culture: assessing organizational processes for deviancy. Administrative Sciences, 8 (23), 1-38

Bibliografia recomanada

  • Baucells, J. (2012). Sistemas de penas para el delincuente económico. Cuadernos de Política Criminal, 107 (2), 143-182
  • Benson, M. L. i Simpson, Sally S. (2018). White-Collar Crime: An Opportunity Perspective. New York: Routledge
  • Cid, J. i Larrauri, Elena. (2001). Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Barcelona: Bosch.
  • De la Mata-Barranco, N. J., Dopico-Gómez-Aller, J., Lascuraín-Sánchez, J. A., Nieto-Martín, A. (2018). Derecho penal económico y de la empresa. Madrid: Dyckinson.
  • García Arán, Mercedes (Dir.) (2014). La delincuencia económica: prevenir y sancionar. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Gottschalk, P. (2017). Organizational Opportunity and Deviant Behaviour: Convenience in White-collar Crime. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  • Lynch, M. Barrett, K., Stretesky, P. i  Long,  M. (2016). The Weak Probability of Punishment for Environmental Offenses and Deterrence of Environmental Offenders: A Discussion Based on USEPA Criminal Cases, 1983–2013. Deviant Behavior, 37 (10), 1095-1109.
  • Morón, Esther (2014). El perfil criminológico del delincuente económico. Dins Mercedes García Aran (Dir.). La delincuencia económica. Prevenir y sancionar (pp. 29-52). Valencia:Tirant LoBlanch
  • Muñoz-Conde, F. (2016).Derecho penal. Parte especial. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Payne, B. K. (2013). The Corrections Subsystem and White-Collar Crime. Dins B.K Payne, White collar crimes. The Essentials (pp. 364-393). London: Sage.
  • Pearce F. i Tombs, S. (1992). Realism and corporate crimes. Dins R. Matthews i J. Young (Eds.). Issues in Realist Criminology (pp. 70-101). London: Sage
  • Rebollo, R., Casas, J. (2013). Reflexiones, problemas y propuestas para la investigación de la delincuencia económica. Revista General de Derecho Penal, 19, 1-31. Recuperat de https://www.iustel.com//v2/revistas/detalle_revista.asp?id_noticia=413154&d=1
  • Simpson, Sally S. (2019). Reimagining Sutherland 80 years after white-collar crime. Criminology, 57 (2), 189-207
  • Villoria, M. (2015). La corrupción en España: rasgos y causas esenciales. Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, 15 (15), 1-17. Recuperat de http://ccec.revues.org/5949
  • Villoria, M., Jiménez, F. (2012), La corrupción en España, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 138, 109-134

Nota: Eventuals actualitzacions en la bibliografia es comunicaran a temps a través del Moodle