Logo UAB
2020/2021

Delinqüència juvenil

Codi: 100469 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Arantxa Hernaez Hernando
Correu electrònic:
Arantxa.Hernaez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Sandra Sanchez Castro

Prerequisits

Es recomanable haver superar el curs de teories criminològiques.

Objectius

El curs aborda el tema de la delinqüència juvenil en diverses dimensions: el sistema jurídic, l'estudi de diferents qüestions de la delinqüència juvenil, i els mitjans de prevenció i intervenció amb joves i joves infractors. Al final del curs, l'alumne serà capaç d'aplicar un model de prevenció atenent a la tipologia delictiva, avaluar el risc i necessitats dels joves infractors, executar la mesura d'intervenció i conèixer els diferents programes i entitats que treballen a la prevenció i intervenció amb joves.

 

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les teories criminològiques.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar una recerca criminològica identificant l'estratègia metodològica adequada als objectius plantejats.
  • Formular hipòtesis de recerca en l'àmbit criminològic.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar amb criteri científic les informacions obtingudes en les bases de dades criminològiques.
  2. Aplicar amb precisió els models de prevenció en situacions concretes de criminalitat.
  3. Aplicar de manera eficaç els fonaments de les diferents polítiques criminals en l'activitat professional.
  4. Aplicar el coneixement científic criminològic per analitzar la delinqüència.
  5. Aplicar les teories criminològiques.
  6. Escollir de manera adequada el recurs social per a cada cas d'intervenció professional.
  7. Inferir els models d'intervenció en funció d'una avaluació de necessitats prèvia eficaç.
  8. Redactar correctament cada un dels apartats d'un projecte de recerca criminològica.
  9. Redactar un treball acadèmic.
  10. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  11. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  12. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip i en xarxa.
  15. Utilitzar la metodologia d'investigació necessària en funció de la recerca criminològica plantejada.

Continguts

Marc legal

Tema 1.Sistemes de justícia juvenil i drets del menor

Tema 2 La legislació espanyola i el sistema català

Tema 3. Del sistema de protecció al sistema de reforma

Prevenció de la delinqüència

Tema 4. Menors que migren sols

Tema 5. Prevenció comunitària

Tema 6. Prevenció de la radicalització 

Intervenció en justícia juvenil

Tema  7.  L'avaluació de risc i necessitats

Tema  8.  Mediació en Justícia Juvenil

Tema 9.   Mesures privatives de llibertat i de medi obert

Perfil i fenomenologia de la delinqüència juvenil

Tema 10. Tipologies delictives

Tema 11. Transtorns i delinqüència juvenil

Tema 12. Victimologia

Metodologia

Nota prèvia

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals  i els seminaris seran presencials.

A) Classes magistrals

Durant les classes teòriques, es realitzaran activitats per promoure la reflexió i debat, duent a terme un control de l'aprenentatge.

B) Seminaris

Els estudiants hauran de preparar un treball o fer una altra activitat per preparar-se pel seminari. Durant el seminari, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar diferents opinions de la resta de companys  i professors, resoldran dubtes, debatran les idees principals i, en conseqüència, augmentaran l'aprenentatge sobre la delinqüència juvenil. Les temàtiques dels seminaris  s’indicaran al campus virtual abans de l’inici del curs.

C) Treball en grup

Als estudiants se'ls oferirà diferents temes sobre la delinqüència juvenil i la seva prevenció  i intervenció per dur a terme un treball en grup durant el curs. Durant els seminaris, els estudiants hauran de presentar els seus progressos durant el treball en grup.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 5, 7, 10, 12
Seminari 19,5 0,78 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 53 2,12 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14
Treballs individuals 53 2,12 1, 5, 7, 9, 11, 13

Avaluació

Condicions par a ser avaluat

L’alumnat nomes podrà ser avaluat si assisteix a les classes amb un mínim del 80% de les classes magistrals i els seminaris.

Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.

Ítems d'avaluació

a)  Treball seminaris  (30%)

b)  Treball de grup (25%)

c) Assistència i participació (25%). L'assistència  computa un 40% de la nota i la participació un 60%. Cada alumne comença amb 10 punts d'assistència i perd 1 punt per cada absència no justificada a classes teòriques o seminaris.

d) Examen (20%)

Requisits per a superar l’assignatura

Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació.

Re-avaluacions

Els seminaris no superats podran ser recuperats durant el curs. El treball de curs i l’examen es podran recuperar en el període d’exàmens.

Les absències no justificades (que superin un 20% de les classes) no son recuperables. 

En el cas de  re-avaluacions la nota màxima que es posarà és un 5.

Altres aspectes importants de l'avaluació

No s'acceptarà cap pràctica fora de termini, l'alumne tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.

Conductes fraudulentes

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dreta la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l’alumne suspendrà l’assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.

Puntualitat

Les classes comencen puntualment. Una vegada començada la classe no es podrà accedir a l'aula.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 25% 0 0 10
Examen 20% 5 0,2 3, 5, 9, 11, 13
Treball Seminaris 30% 0 0 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15
Treball en grup 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15

Bibliografia

Bibliografia obligatòria

Andrés-Pueyo, A. i Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psichotema, 22 (3), 403-409.

Fernández E. i  Bernuz, M. J. (2018). Justicia de Menores. Madrid: Síntesis.

A més els alumnes hauran de treballar els textos i el material que s’indicarà a principis de curs per a preparar els seminaris.

Bibliografia recomanada

Agnew, R. i Brezina, T. (2005). Juvenile Delinquency: causes and control. New York: Oxford Universty Press.

Blanch, M., Capdevila, M., Ferrer, M., Framis, B., Ruíz, U., Mora, J., Batlle, A. y  López, B. (2017). La reincidència en la justícia de menors. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia. Centre d’Estudis Jurídics i de Formació Especialitzada. Recuperat de: http://cejfe.gencat.cat/ca/recerca/cataleg/crono/2017/reincidencia-jj/

Heilbrum, K., Sevin-Goldstein, N. i Reeding, R. (Eds.) (2005). Juvenile delinquency: Prevention, Assessment and Intervention. New York: Oxford University Press.

Ibabe, I., i Jaureguizar, J. (2011). El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental. Revista Española De Investigación Criminológica, 9, 1-19.

Montero, T. i de Vicente, R. (2016). Justicia Juvenil. València: Tirant lo Blanch.

Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know andwhat we can do [trad espanyola: Conductas de acoso y amenaza entres escolares. Barcelona: Morata, 1998]

Otto, R. i  Douglas, K. (Eds.) (2009). Handbook of Violence Risk Assessment. New York: Routledge.

Perry, A., McDougall, C. i Farrington, D., (Eds.) (2006). Reducing crime: The effectiveness of Criminal Justice Intervention. Cornwall: Willey & Sons, Ltd.

Rechea, C. i Cuervo, A.L. (2010). Menores agresores en el ámbito familiar: Un estudio de casos. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 353-375.

Singh, J., Grann, M. i Fazel, S. (2011). A comparative study of violence risk assessment tools: A systematic review and metaregression analysis of 68 studies involving 25.980 participants. Clinical Psychology Review, 31 (3), 499-513.