Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 1 |
Es recomanable haver superar el curs de teories criminològiques.
El curs aborda el tema de la delinqüència juvenil en diverses dimensions: el sistema jurídic, l'estudi de diferents qüestions de la delinqüència juvenil, i els mitjans de prevenció i intervenció amb joves i joves infractors. Al final del curs, l'alumne serà capaç d'aplicar un model de prevenció atenent a la tipologia delictiva, avaluar el risc i necessitats dels joves infractors, executar la mesura d'intervenció i conèixer els diferents programes i entitats que treballen a la prevenció i intervenció amb joves.
Marc legal
Tema 1.Sistemes de justícia juvenil i drets del menor
Tema 2 La legislació espanyola i el sistema català
Tema 3. Del sistema de protecció al sistema de reforma
Prevenció de la delinqüència
Tema 4. Menors que migren sols
Tema 5. Prevenció comunitària
Tema 6. Prevenció de la radicalització
Intervenció en justícia juvenil
Tema 7. L'avaluació de risc i necessitats
Tema 8. Mediació en Justícia Juvenil
Tema 9. Mesures privatives de llibertat i de medi obert
Perfil i fenomenologia de la delinqüència juvenil
Tema 10. Tipologies delictives
Tema 11. Transtorns i delinqüència juvenil
Tema 12. Victimologia
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
A) Classes magistrals
Durant les classes teòriques, es realitzaran activitats per promoure la reflexió i debat, duent a terme un control de l'aprenentatge.
B) Seminaris
Els estudiants hauran de preparar un treball o fer una altra activitat per preparar-se pel seminari. Durant el seminari, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar diferents opinions de la resta de companys i professors, resoldran dubtes, debatran les idees principals i, en conseqüència, augmentaran l'aprenentatge sobre la delinqüència juvenil. Les temàtiques dels seminaris s’indicaran al campus virtual abans de l’inici del curs.
C) Treball en grup
Als estudiants se'ls oferirà diferents temes sobre la delinqüència juvenil i la seva prevenció i intervenció per dur a terme un treball en grup durant el curs. Durant els seminaris, els estudiants hauran de presentar els seus progressos durant el treball en grup.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 10, 12 |
Seminari | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup | 53 | 2,12 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14 |
Treballs individuals | 53 | 2,12 | 1, 5, 7, 9, 11, 13 |
Condicions par a ser avaluat
L’alumnat nomes podrà ser avaluat si assisteix a les classes amb un mínim del 80% de les classes magistrals i els seminaris.
Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
Ítems d'avaluació
a) Treball seminaris (30%)
b) Treball de grup (25%)
c) Assistència i participació (25%). L'assistència computa un 40% de la nota i la participació un 60%. Cada alumne comença amb 10 punts d'assistència i perd 1 punt per cada absència no justificada a classes teòriques o seminaris.
d) Examen (20%)
Requisits per a superar l’assignatura
Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació.
Re-avaluacions
Els seminaris no superats podran ser recuperats durant el curs. El treball de curs i l’examen es podran recuperar en el període d’exàmens.
Les absències no justificades (que superin un 20% de les classes) no son recuperables.
En el cas de re-avaluacions la nota màxima que es posarà és un 5.
Altres aspectes importants de l'avaluació
No s'acceptarà cap pràctica fora de termini, l'alumne tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.
Conductes fraudulentes
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dreta la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l’alumne suspendrà l’assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Puntualitat
Les classes comencen puntualment. Una vegada començada la classe no es podrà accedir a l'aula.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 25% | 0 | 0 | 10 |
Examen | 20% | 5 | 0,2 | 3, 5, 9, 11, 13 |
Treball Seminaris | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 |
Treball en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Bibliografia obligatòria
Andrés-Pueyo, A. i Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psichotema, 22 (3), 403-409.
Fernández E. i Bernuz, M. J. (2018). Justicia de Menores. Madrid: Síntesis.
A més els alumnes hauran de treballar els textos i el material que s’indicarà a principis de curs per a preparar els seminaris.
Bibliografia recomanada
Agnew, R. i Brezina, T. (2005). Juvenile Delinquency: causes and control. New York: Oxford Universty Press.
Blanch, M., Capdevila, M., Ferrer, M., Framis, B., Ruíz, U., Mora, J., Batlle, A. y López, B. (2017). La reincidència en la justícia de menors. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia. Centre d’Estudis Jurídics i de Formació Especialitzada. Recuperat de: http://cejfe.gencat.cat/ca/recerca/cataleg/crono/2017/reincidencia-jj/
Heilbrum, K., Sevin-Goldstein, N. i Reeding, R. (Eds.) (2005). Juvenile delinquency: Prevention, Assessment and Intervention. New York: Oxford University Press.
Ibabe, I., i Jaureguizar, J. (2011). El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental. Revista Española De Investigación Criminológica, 9, 1-19.
Montero, T. i de Vicente, R. (2016). Justicia Juvenil. València: Tirant lo Blanch.
Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know andwhat we can do [trad espanyola: Conductas de acoso y amenaza entres escolares. Barcelona: Morata, 1998]
Otto, R. i Douglas, K. (Eds.) (2009). Handbook of Violence Risk Assessment. New York: Routledge.
Perry, A., McDougall, C. i Farrington, D., (Eds.) (2006). Reducing crime: The effectiveness of Criminal Justice Intervention. Cornwall: Willey & Sons, Ltd.
Rechea, C. i Cuervo, A.L. (2010). Menores agresores en el ámbito familiar: Un estudio de casos. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 353-375.
Singh, J., Grann, M. i Fazel, S. (2011). A comparative study of violence risk assessment tools: A systematic review and metaregression analysis of 68 studies involving 25.980 participants. Clinical Psychology Review, 31 (3), 499-513.