Logo UAB
2020/2021

Dret penal especial

Codi: 100460 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Rodriguez Puerta
Correu electrònic:
MariaJose.Rodriguez.Puerta@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La docència de l'assignatura serà en castellà i català en un dels seminaris

Equip docent

Joan Baucells Lladós

Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. No obstant això, la seva comprensió resulta més adequada si s'ha cursat i aprovat l'assignatura de dret penal general.

Objectius

L'objectiu general a aconseguir en aquesta assignatura ve formulat de la següent manera:” transmetre al públic especialitzat i a la societat en general respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, i que estiguin basades en els valors de pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes”

En aquest context l'assignatura de Dret penal especial té com a objectius els següents:

  • Conèixer les normes de dret penal part especial
  • Conèixer i saber interpretar els elements de les diferents formes delictives
  • Relacionar i valorar críticament una resolució d'un tribunal penal

El conjunt d'assignatures jurídiques persegueix oferir una formació jurídica bàsica adequada a la criminologia. L'objectiu central d'aquestes assignatures és treballar les normes jurídiques i en particular les relatives al sistema de justícia penal, tant material com a processal.

En el marc d'aquest itinerari, les assignatures de dret penal pretenen ofererir coneixements sobre l'àmbit en el qual se situa la problemàtica de la criminalitat. En aquest terreny, l'assignatura de Dret penal II aprofundeix en els coneixements jurídic penals de les infraccions més freqüents en la pràctica forense.

Es tracta d'un enfocament pràctic que engloba una perspectiva jurídica i polític-criminal.

Competències

  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix i es comprèn el marc juridicopenal de resposta a la criminalitat (dret constitucional, dret policial, dret processal i dret penal).
  • Exposar i argumentar amb claredat, davant un públic especialitzat i no especialitzat, l'anàlisi feta sobre un problema de conflicte o de criminalitat i les seves respostes.
  • Identificar la intervenció penal més adequada i efectiva per a cada supòsit concret.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diverses parts implicades en el conflicte i en la criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar criteris d'eficàcia en la utilització del dret en l'àmbit de la criminologia.
  2. Aplicar el dret penal en l'àmbit criminològic.
  3. Argumentar amb precisió conceptes jurídics davant d'un fòrum.
  4. Argumentar verbalment amb educació i sense biaix qüestions de criminalitat.
  5. Expressar-se de manera precisa utilitzant els termes tècnics del dret.
  6. Redactar un treball acadèmic.
  7. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  8. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  9. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  10. Treballar de manera autònoma.
  11. Utilitzar la legislació i les seves vies d'aplicació en el fet delictiu.

Continguts

Tema 1. DELICTES CONTRA LA VIDA HUMANA: Homicidi i les seves formes. Avortament. Eutanàsia.

Tema 2. DELICTES CONTRA LA SALUT, I LA INTEGRITAT FISICA I MORAL: Lesions.Violència de gènere i domèstica. Asetjaments i Tortures.

Tema 3. DELICTES CONTRA LA LLIBERTAT: Detencions il·legals, segrest, coaccions i amenaces.

Tema 4. DELICTES CONTRA LA LLIBERTAT I INDEMNITAT SEXUALS:Agressions, abús i assetjament sexual. Prostitució i corrupció de menors.

Tema 5. DELICTES CONTRA L´ÍNTIMITAT I L’HONOR.

Tema 6. DELICTES CONTRA EL PATRIMONI I: Furt, robatoris, furt d’ús de vehicles a motor.

Tema 7. DELICTES CONTRA EL PATRIMONI II: Estafa, apropiació indeguda i danys.

Tema 8. DELICTES CONTRA LA SALUT PùBLICA

Tema 9.DELITES CONTRA LA SEGURETAT DEL TRÀFIC

Tema 10. FALSEDATS DOCUMENTALS: Conceptes i modalitats típiques

Tema 11. DELICTES CONTRA L’ADMINISTRACIÓ DE JUSTÍCIA: Prevaricació, omissió del deure d’impedir delictes, encobriment, acusació i denúncies falses, fals testimoni, obstrucció a la Justícia, trencament de condemna

Metodologia

El treball que haurà de realitzarse per a l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

1.- Activitats dirigides. Aquestes activitats es realitzen a l'aula i consisteixen:

  • Classes magistrals impartides pel professor en les quals s'exposaran els continguts teòrics de l'assignatura
  • Seminaris: Una vegada presentats els continguts fonamentals de cadascun dels temes de l'assignatura es treballen en els seminaris/tallers. L'activitat duta a terme en aquests serà eminentment pràctica i consistirà en la lectura de textos, resolucions dels tribunals i realització de judicis simulats i exposicions sobre temes complementaris.

2.- Activitats autònomes. Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:

  • Treball en grup dels materials que s'analitzaran als tallers de forma setmanal. Es realitzaran diversos treballs en grup que s'exposaran oralment als seminaris.
  • Treball individual dels temes i lectures dels seminaris . Els alumnes hauran d'estudiar la matèria i realitzar quatre treballs individuals que hauran de lliurar-se per escrit  a través del Moodle.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 2
Seminaris 19,5 0,78
Tipus: Autònomes      
Treballs individuals i en grup 106 4,24 2, 5, 6, 7, 8, 10

Avaluació

1.   Model d'avaluació

L' avaluació és continuada. L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre, per a això es requereix l'assistència regular de l'alumnat a les classes (80%) i la realització de les activitats que es detallen a continuació.

2. Condicions per ser avaluat i superar l'assignatura

Per superar l'avaluació és necessari assistir regularment a classe (80%), lliurar tots els treballs dels seminaris i superar l'examen final sobre continguts bàsics (test)

Les activitats d'avaluació continuada avaluables són de tres tipus:

  • Les activitats individuals consistiran en la resolució de dos grups de mini-casos (10% de la nota cadascun) i en la realització de dos controls de lectures que es duran a terme als seminaris (5% de la nota cadascun).
  • L'activitat que haurà de realitzar-se en grup consistiran en la preparació de dos judicis simulats amb diversos lliuraments (20% de la nota).
  • L'examen final sobre continguts bàsics (test)

La participació en classe que demostri que s'han assolit els continguts de l'assignatura serviran per arrodonir la nota de l'assignatura fins a 5 %.

És necessari obtenir una nota mínima de 5 en cadascun dels tres ítems d'avaluació proposats (activitats individuals i test). En cas de no ser així, el professor oferirà la possibilitat de recuperar aquelles activitats que no aconsegueixin els mínims. Per a això s'obrirà un període de recuperació i el professor suggerirà la forma de recuperar les activitats individuals (test, mini-casos, lectures), les de grup no són recuperables. No podran recuperar-se activitats no presentades, tret que es justifiqui la falta.

En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà l'opció de suspens directe sense opció a recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 50% 5 0,2 2, 5, 8, 10
Treballs en grup 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Treballs individuals 30 % 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11

Bibliografia

1.- Manuales (lectura obligatoria)

Es proposen tres manuals per preparar l'assignatura. Qualsevol d'ells resulta adequat.

  • Muñoz Conde, F. (2019). Derecho penal. Parte especial. 22 ed. València: Tirant lo Blanch.
  • Quintero Olivares, G. (dtor.) (2016). Comentarios a la parte especial del derecho penal. 6ª ed., Pamplona: Thompson
  • Silva Sánchez, J.M. (dir.) (2019). Lecciones de Derecho Penal. Parte especial. 6ª ed. Barcelona. Atelier

 Per preparar els seminaris es facilitarà bibliografiía específica i complementària via Moodle.