Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 2 |
Aquesta assignatura no té prerequisits.
Com a objectius generals, el Grau de Criminologia planteja que un graduat d'aquest grau ha de ser capaç d'utilitzar els mètodes d'investigació i les tècniques d'anàlisi criminològic per analitzar dades i experiències -de conflictes, delinqüència i control- en un determinat context social. El curs ofereix els fonaments i els principals conceptes metodològics de la investigació social i la dinàmica del procés d'investigació, centrant-se en l'aplicació d'aquests conceptes al disseny d'un projecte d'investigació criminològica.
1. Introducció general
- Coneixement comú vs coneixement científic.
- Què és ciència? Què és ciència social?
- Tradicions i paradigmes d'investigació social.
2. Fonaments metodològics de la recerca en ciències socials
- Etapes i fases del procés d'investigació.
- La recerca segons els seus objectius.
- Descripció, explicació i comprensió.
- Mètodes deductiu i inductiu.
- Mètodes quantitatiu i qualitatiu.
3. Construcció de l'objecte d'estudi
- Formulació de la pregunta inicial.
- Tipus de preguntes.
- Objectius de la recerca.
4. El marc teòric
- Exploració i estat de la qüestió.
- Recerca, selecció i tractament de les fonts pertinents.
- La ruptura epistemològica
- Construcció del marc de referència teòric.
5. El model d’anàlisi
- Hipòtesis: tipus i estructuració del model d'anàlisi.
- Conceptualització i operativització.
- Models qualitatius i teoria fonamentada.
6. Experimentalitat i camp d’anàlisi
- Dissenys d’experimentalitat.
- Delimitació del camp d'anàlisi.
7. Processos de mostreig
- Tipus de mostreig segons orientació analítica.
- Mostreig estadístic.
- Mostreig estratègic.
8. Aspectes ètics de la recerca
- Els criteris deontològics.
- Casuística i textos bàsics.
Nota prèvia: la metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Treball requerit a l'alumnat per a l'aprenentatge dels continguts tractats a l'assignatura i l'assoliment de les competències plantejades es fonamentarà en les següents activitats:
Activitats a l'aula:
Activitats fora d’aula:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 3 |
Pràctiques (seminari) | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi i síntesi de material. Preparació de la prova individual. | 60 | 2,4 | 1, 3, 6 |
Treball en grup: projecte de recerca | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
1. Model d’avaluació
2. Condicions per ser avaluat/da, requisits per aprovar l’assignatura i recuperacions.
3. Política davant el plagi.
4. Puntualitat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i realització de les pràctiques | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Examen | 50% | 5 | 0,2 | 1, 3, 6, 8 |
Projecte de recerca, en grup i distribuït en dos lliuraments parcials. | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA (objecte d'avaluació):
- Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill. Capítols 1 i 2 (Primera part: "La lógica de la investigación social")
- Quivy, R.; Van Campenhoudt, L. (2004). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder. (Capítols 1 a 5).
BIBLIOGRAFIA ADDICIONAL (no objecte d'avaluació):
- Babbie, E. (1999). Fundamentos de la investigación social. México: Thompson Learning.
- Bachman, R.; Schutt, K. (2001). The Practice of Research in Criminology and Criminal Justice. Pine Forge Press.
- Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.
- Bunge, M. (1969). La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. Barcelona: Ariel.
- Callejo, J.; Viedma, A. (2006). Proyectos y estrategias de investigación social:la perspectiva de la intervención. Madrid: McGraw Hill.
- Campbell, D.T.; Stanley, J. (1982 [1966]). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
- Chalmers, A. F. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Buenos Aires: Siglo XXI.
- Cook, T.D.; Campbell, D.T. (1979). Quasi-experimention: Design and Analysis Issues for Field Settings. Chicago: Rand McNally.
- Creswell, J.W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Dantzker, M. L.; Hunter, R. (2012). Research Methods for Criminology and Criminal Justice. Sudbury, MA: Jones & Barlett Learning.
- Ellis, L; Hartley, R. Walsh, (2010). Research methods in criminal justice and criminology: an interdisciplinary approach. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.
- Jupp, V.; Davies, P.; Francis, P. (2011). Doing Criminological Research. London: Sage.
- King, R.F.; Wincup, E. (eds.) (2008). Doing Research on Crime and Justice. Oxford: Oxford University Press,
- Maxfield, M.G.; Babbie, E. (2008). Research Methods for Criminal Justice and Criminology. Belmont: Thomson Wadsworth.
- Popper,K.R. (1971). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
- Ruiz Olabuénaga, J.I.; Arístegui, I.; Melgosa, L. (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto. Cuadernos Monográficos del ICE, 7.
- Sautu, R. et al (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. [http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html]. Buenos Aires: Clacso.
- Yin. R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. California: Sage.
- Ziman, J. (1986): Introducción al estudio de las ciencias. Los aspectos filosóficos y sociales de la ciencia y la tecnología, Barcelona: Ariel.