Logo UAB
2020/2021

Psicologia social

Codi: 100448 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jenny Cubells Serra
Correu electrònic:
Jenny.Cubells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua del curs podrà modificar-se (del català al castellà) en el cas de que el curs sigui atès per estudiants internacionals (tal com preveu la normativa docent recentment aprovada per la Facultat de Dret)

Equip docent

Lidia Arroyo Prieto

Prerequisits

No en té.

Objectius

1. Demostrar conèixer i comprendre les teories criminològiques i reflexionar críticament sobre elles.

2. Utilitzar els mètodes i tècniques de recerca propis de l’anàlisi criminològic per analitzar les dades, experiències de conflicte i de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball.

3. Dotar als participants de les eines necessaries per a la gestió dels equips humans.

Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

PART I. INTRODUCCIÓ
1. Què és la Psicologia Social?
La dimensió social. Breu genealogia de la psicologia social. Les orientacions teòriques més importants de la psicologia social. Per a què serveix la psicologia social.

PART II. LA IDENTITAT
2. Perspectives de la identitat
Identitat personal i identitat social. Perspectiva biològica. Perspectiva internalista.
3. El sentit de ser una persona en un món social
Ser una persona. Diferents comprensions de si mateix. Identitat singular i identitat múltiple. Diversitat cultural. Gènere.
4. Identitat i pertinences grupals
La psicologia de la categorització. Les categories socials. Prejudicis i discriminació. Identitats de gènere.
5. Noves perspectives en la comprensió de la identitat.
La presentació del jo i la gestió d'impressions. Identitat i interacció simbòlica. El desenvolupament socio-històric dels éssers humans. Teoria Queer.

PART III. EL PENSAMENT SOCIAL
6. La comprensió del món social.
Els primers estudis de la comprensió quotidiana. Atribució de causalitat. Biaixos atribucionals. Les explicacions quotidianes.
7. La psicologia discursiva.
Les crítiques a les teories de l'atribució. Les crítiques a la teoria de les representacions socials. La perspectiva discursiva.

PART IV. LES ACTITUDS
8. Les actituds socials.
El concepte d'actitud en psicologia social. Formació i funció de les actituds. Les relacions de les actituds amb el comportament.
9. La influència en versió conductista i cognitivista.
El canvi d'actituds. Persuasió i comunicació persuasiva. Els processos cognitius en el canvi d'actitud.

PART V. GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS: els equips de treball
10. Influencia social
Aprofundir en els conceptes: pensament grupal, cohesió, conformitat i influència minoritària.
Analitzar i comprendre la seva relació amb el treball en equip.
11.Lideratge
Definció i principals teories sobre lideratge. Perfil competencial del o la lider. El lideratge situacional.

Metodologia

EV1, EV2 i EV3. Lliuraments individuals. Anàlisi d'experiències pròpies i/o lectures aplicant els continguts teòrics desenvolupats a l'aula i ampliats amb la bibliografia obligatòria i recomanada. 

EV4. Lliurament grupal. Disseny i implementació d'una dinàmica grupal a l'aula.

EV5. Examen final. Examen de resposta d'elecció múltiple. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78
Seminari 19,5 0,78
Tipus: Autònomes      
Examen 5 0,2
Treball Grupal 41 1,64
Treballs individuals (EV1, EV2, EV3) 60 2,4
Tutories 5 0,2

Avaluació

1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l’alumnat, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l’alumnat pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
L’alumnat presentarà 3 evidències d'aprenentatge individuals i un treball grupal. Al seminari es durà a terme treball col.laboratiu, susceptible de ser avaluat. Al final del semestre l’estudiantat farà una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura.
L'assistència és obligatòria al 80%, no es considera falta d'assistència una absència per causa major justificada.

2. Condicions de l’avaluació
Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80%).
Només s'avaluaran les evidències que segueixen les instruccions recollides a la guia de l'evidència.

3. Requisits per a superar l’assignatura
Cal aprovar amb un 5 cadascuna de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final).
La nota màxima de la recuperació de la prova final i els treballs serà un aprovat (5).

4. Recuperacions
En cas de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l’estudiant haurà de recuperar la matèria. Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats, segons el calendari estipulat. La prova final es podrà recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.
L'EV4 implica una dinamització a l'aula, amb la resta del grup de treball, on s'avalua a cadascun dels membres la seva habilitat com a facilitador d'una activitat. L'assistència a aquest dia és absolutament obligatòria. Si en cas de força major, no es pogués dinamitzar el dia assignat al grup, s'haurà de recuperar individualment aquesta tasca a final de curs (segons calendari de l'assignatura). En cas de no poder assistir a aquesta recuperació, implica un No Presentat a l'assignatura.

5. Plagi i còpia

Si hi ha evidència d'haver plagiat i/o copiat en algunes de les evidències d'aprenentatge aquella evidència, es qualificarà amb un 0 i no es podrà recuperar. Tenint en compte els requisits per a superar l'assignatura, això implica suspendre l'assignatura. 

6.Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 35 % 0 0 1, 2, 4, 5
Treball en grup 35 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treballs individuals 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7

Bibliografia

Bibliografia obligatoria:

Manual de l'assignatura

Ibañez, T (coord.) (1997). Psicologia Social. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya (només els capítols relatius als continguts treballats a l'assignatura: Actituds i Influència social))

Feliu, J (Coord.); Calsamiglia,  A., Cubells, J.,  Martínez, L.,  Pallí, C. i  Pujal, M. (2019) Bases psicosociales en Criminologia. Barcelona: Ed. UOC (només els capítols relatius als continguts treballats a l'assignatura: Identitat i teories de l'atribució)

Bibliografia complementària:

Albert, L. i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Barcelona: Herder.

Albert, L- i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Manual del animador. Barcelona: Herder.

Barker, M. i Scheele, J (2017). Queer. Una historia gráfica. Ed. Melusina.

Burr, Vivian (1995). Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya i Proa.

Cardona, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Ed: EUNSA Ediciones Universidad de Navarra

Ibáñez, T. (2001). Psicología Social Construccionista. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo personal a lo social: un recorrido conceptual. En E. Crespo (Ed), La constitución social de la subjetividad. (pp. 209-225). Madrid: Catarata.

Gordo, A. J. i  Linaza, J. L. (Eds.) (1996). Psicologías, discursos y poder. Madrid: Visor.

Moscovici, S. (1985). PsicologíaSocial I i II. Barcelona: Ediciones Paidós.

Sánchez, E. (2000). Teoría del liderazgo situacional en la administración local: validez del modelo. Psicothema, 12 (3), 435-439.

Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Buenos Aires: Amorrortu.