2020/2021
Política criminal
Codi: 100445
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500257 Criminologia |
OB |
3 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Equip docent
- Joan Baucells Lladós
Prerequisits
No hi ha prerequisits per matricular-se a aquesta asignatura, però es recomana haver aprovat i tenir un bon nivell de les assignatures de "Dret penal" i "Introducció al dret".
Objectius
L'assignatura preten, en primer lloc, que l'alumne identifiqui l'abordatge institucional de la delinqüència com una decisió política complexa en la que intervenen diferents inputs o interessos en joc que van més enllà de l'eficacia en la seva prevenció. En segon lloc, que sàpiga identificar criticament els principis, motivacions, objectius, funcions i les ideologies que hi ha darrera de cada opció políticocriminal, per tal d'acabar el curs -en tercer lloc- sabent situar cadascuna de les diferents preses de decisions político-criminals (terrorisme, violència de gènere, drogues, petita delinqüència patrimonial, delinqüència sexual, etc...) en alguna de les tendències o models políticocriminals que la doctrina científica ha anat identificant en els darrers anys i que sigui molt conscient de les seves implicacions.
Competències
- Actualitzar els coneixements criminològics propis de manera autònoma.
- Demostrar que es comprenen les teories criminològiques.
- Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Redactar un treball acadèmic.
- Reflexionar sobre els fonaments de la criminologia (teòrics, empírics i eticopolítics) i plantejar aquesta dimensió en les anàlisis i les propostes.
- Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- Transmetre oralment les idees a una audiència.
- Treballar de manera autònoma.
- Treballar en equip i en xarxa.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar les diferents polítiques criminals i explicar la seva fonamentació en l'àmbit criminològic.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Inferir el coneixement científic de la criminologia en l'àmbit aplicat.
- Mantenir una actitud d'interès per l'actualització científica en l'àmbit criminològic.
- Redactar un treball acadèmic.
- Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- Transmetre oralment les idees a una audiència.
- Treballar de manera autònoma.
- Treballar en equip i en xarxa.
- Utilitzar de manera eficaç les bases teòriques de la criminologia.
Continguts
- Tema 1: Aproximacions conceptuals: "Política criminal", "Criminologia", “Política Penal” i "Dret penal"
- Tema 2: Transformació de l'Estat i models de Política Criminal
- Tema 3: Els límits de la Política Criminal en un Estat social, democràtic i de dret
- Tema 4: Característiques de la Política Criminal contemporània: la crisi del welfarisme penal
- Tema 5: Tendències del Dret Penal contemporani a Espanya: Dret penal de l'enemic, Dret penal de l'amic, Dret penal securitari i Dret penal del risc
- Tema 6: La influència de la Criminologia en la Política Criminal
- Tema 7: La influència dels mitjans de comunicació en la Política Criminal i la funció dels grups de pressió
- Tema 8: La influència dels Organismes supranacionals en la Política Criminal
- Tema 9: Les polítiques criminals a nivell autonòmic i local
- Tema 10: Política Criminal judicial i penitenciària
- Tema 11: Tendències de la Política Criminal contemporània: el paradigma restauratiu
Metodologia
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
Activitat introductòria: La primera sessió es dedicarà a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perquè no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sinó que també es presentarà l'espai virtual de l'assignatura que l'alumne haurà d'usar durant tot el curs. Part de la sessió es dedicarà també a l'organització dels grups de treball.
Classe teòrica: Les classes teòriques es dedicaran a desenvolupar el contingut teòric del respectiu tema del programa.
Treball individual: L'alumnat haurà de llegir la bibliografia indicada per cada tema de manera que, a partir de la intervenció del professor, pugui aprofitar-la per completar el programa de l'assignatura. Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sinó que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofundeixi en els coneixements.
Tallers/seminaris: Habitualment durant els tallers es treballarà amb algun material més pràctic per a resoldre o debatre algun problema o exercici relacionat amb els temes desenvolupats en la classe teòrica i reforçar els coneixements teòrics.
Atenció personalitzada: Durant el curs l'alumnat podrà disposar de tutories individualitzades per aclarir dubtes o comentar la seva progressió en l'avaluació continuada.
El model descrit es completarà amb conferències que es realitzaran al llarg del quadrimestre i en les quals participaran experts que aportaran experiència pràctica a propòsit d'alguns dels temes analitzats a l'aula.
Avaluació
Assistència. La assistència tant a les classes de teoria com a les de seminari és obligatòria. Per tant, un alumne que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà ser avaluat. Les absències només poden justificar-se per raons mèdiques o altres de força major i per raons acadèmiques deuran ser prèviament autoritzades pel professorat. Es realitzaràn controls d'assistència a classe.
Model d’avaluació. La nota de l'assignatura s'obtindrà avaluant 4 tipus d'activitats:
1) Activitats d'avaluació continuada
- Una prova individual teòrica sobre els temes desenvolupats fins a la data de la prova: Test (pes sobre la nota final: 10%)
- Una prova de grup teòrica sobre els temes desenvolupats fins a la data de la prova: elaboració d'un document sobre un tema a concordar (pes sobre la nota final: 20%)
- Un treball pràctic en grup: Elaboració d'una proposta de Política Criminal (pes sobre la nota final: 20%)
2) Prova final
- Una prova individual teòrica sobre tot el contingut del curs: Test (pes sobre la nota final: 50%)
Cada prova puntuarà d'1 a 10. Per a superar l'assignatura haurà d'obtenir-se un mínim de 5 punts en cadascuna de les activitats proposades. De no obtenir-se aquest mínim, en el període de recuperació es proposarà la realització d'una activitat de recuperació.
Participació a classe. Es valorarà les intervencions i reflexions realitzades a classe que demostrin que l’alumne ha anat assumint els continguts i assolint els objectius de l’assignatura. Aquesta participació servirà per poder arrodonir la nota final, fins a un màxim de mig punt.
Puntualitat. Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.
Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï a un examen tindrà un 0 en la prova i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una activitat en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència a classe teòrica i als seminaris |
Obligatòria |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 6, 7, 9
|
Examen final (test) |
50% |
5
|
0,2 |
1, 3, 5, 6, 8
|
Participació activa a les classes |
Arrodoniment de la nota final. Fins a mig punt. |
0
|
0 |
7, 9
|
Prova teòrica (en grup) |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Prova teòrica (individual) - Test |
10% |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 8
|
Treball en grup |
20% |
0
|
0 |
1, 3, 4, 5, 6, 7, 9
|
Bibliografia
Bibliografia obligatòria
Tema 1: Aproximacions conceptuals: "Política criminal", "Criminologia", “Política Penal” i "Dret penal"
Materials de classe
Tema 2: Transformació de l'Estat i models de Política Criminal
- Borja Jiménez, E. (2011), Evolución del Estado y evolución de la Política Criminal. Dins E. Borja Jiménez, Curso de Política Criminal (pp. 33-59), Valencia: Tirant Lo Blanch
Tema 3: Els límits de la Política Criminal en un Estat social, democràtic i de dret
Materials de classe
Tema 4: Característiques de la Política Criminal contemporània: la crisi del welfarisme penal
- Brandariz Garcia, J.A. (2014), Gerencialismo y políticas penales, Derecho Penal y Criminología, 4 (8), 51-69
Tema 5: Tendències del Dret Penal contemporani a Espanya: Dret penal de l'enemic, Dret penal de l'amic, Dret penal securitari i Dret penal del risc
Materials de classe
Tema 6: La influència de la Criminologia en la Política Criminal
- Rivera Beiras, I. (2005). Principios orientadores del Constitucionalismo social. Dins I. Rivera Beiras (Coord.). Política criminal y Sistema Penal (pp. 157-286). Barcelona: Anthropos. Limitadament a les pp. 204-218 i 259-275
- Farrington, D.P. (2001). Evidence Based Policy on Crime and Justice. Third International, Inter-Disciplinary Evidence-based Policies and Indicator Systems Conference, CEM Centre, University of Durham
Tema 7: La influència dels mitjans de comunicació en la Política Criminal i la funció dels grups de pressió
Tema 8: La influència dels Organismes supranacionals en la Política Criminal
Materials de classe
Tema 9: Les polítiques criminals a nivell autonòmic i local
Tema 10: Política Criminal judicial i penitenciària
Tema 11: Tendències de la Política Criminal contemporània: el paradigma restauratiu
Bibliografia recomanada
- Anitua, G.I. (2005). Los principios constitucionales para una política criminal del Estado social y democrático de derecho. Dins I. Rivera Beiras (Coord.). Política criminal y Sistema Penal (pp. 289-303). Barcelona: Anthropos,
- Borja Jiménez, E. (2003). Curso de política criminal. Valencia: Tirant lo Blanch
- Cid, J.; Larrauri, Elena (2001). Teorías criminológicas. Barcelona: Bosch
- del Pozo Serrano, F. (2013). Las políticas públicas para las prisiones: una aproximación a la acción social desde el modelo socio-educativo. Revista de Humanidades, 20, 63-82
- Diez Ripollés, J. L. (2004). El nuevo modelo penal de la seguridad ciudadana. Revista Electrónica de Ciencia penaly Criminología, 6 (3), 1-34. Recuperat de: criminet.ugr.es/recpc/06/recpc06-03.pdf
- García Arán, Mercedes (2008). El discurs mediàtic sobre la delinqüència i la seva incidència en les reformes penals. Revista Catalana de Seguretat Pública, 18, 39-64. Recuperat de: https://www.raco.cat/index.php/RCSP/article/view/122902/170180
- Lea, J., Young, J. (2001).¿Qué hacer con la ley y el orden?. Buenos Aires: Editores del Puerto
- Levy, B.L., Levy, Denise L. (2016). When Love meets hate: the relationship between state policies on gay and lesbian rights and hate crime incidence. Social Science Research, 61, 142-159
- Melià, C. (2006). De nuevo: ¿Derecho penal del enemigo?. Dins G. Jakobs i C. Melià (dirs). Derecho penal del enemigo (pp. 87-152). Madrid: Civitas
- Mendoza, Blanca (2001). El derecho penal en la sociedad del riesgo. Madrid: Civitas
- Newburn, T., Jones, T. (2008). Symbolic politics and penal populism: the long shadow of Willie Horton. Crime, media, Culture, 1 (1), 72-87
- Pozuelo Pérez, Laura (2013). La política criminal mediática. Génesis, desarrollo y costes. Madrid: Marcial Pons.
- Sanz Mulas, Nieves (2016). Política criminal. Salamanca: Ratio Legis.
- Sherman, L.W. (2009). Evidence and liberty: The promise of experimental criminology. Criminology & Criminal Justice, 9 (1), 5–28
- Sherman, L. W. (2003). Misleading Evidence and Evidence-Led Policy: Making Social Science more Experimental. The ANNALS of theAmericanAcademy of Political andSocial Science, 589 (1), 6–19
- Silva Sánchez, J.M. (2006). La expansión del derecho penal. Buenos Aires: BdeF.
- Silva Sánchez, J.M. (2017). Restablecimiento del derecho y superación del conflicto interpersonal tras el delito. Revista de La Facultad de Derecho y Ciencias Políticas – UPB, 47 (127), 495-510. Recuperat de: https://revistas.upb.edu.co/index.php/derecho/article/view/8051
- Stancu, O., Varona, D. (2017). ¿Punitivismo también judicial?: Un estudio a partir de las condenas penales por homicidio en España (2000-2013). Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 19 (12), 1-33. Recuperat de: http://criminet.ugr.es/recpc/19/recpc19-12.pdf
- Varona Gómez, D. (2011). Medios de comunicación y punitivismo. InDret, 1, 1-34. Recuperat de: http://www.indret.com/pdf/791_1.pdf
- Walklate, Sandra (2015). Jock Young, Left Realism and Critical Victimology. Critical Criminology, 23 (2), 179-190
- Walgrave, L. (2011). Investigating the Potentials of Restorative Justice Practice. Journal of Law & Policy, 36, 91-139
- Zane, S. N., & Welsh, B. C. (2018). Toward an “Age of Imposed Use”? Evidence-Based Crime Policy in a Law and Social Science Context. Criminal Justice Policy Review, 29 (3), 280–300