Logo UAB
2020/2021

Prevenció de la delinqüència

Codi: 100441 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Vicen Jove
Correu electrònic:
Carles.Vicen@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua vehicular passarà al Castellà, quan hi hagi alumnes internacionals.

Prerequisits

Haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.

Objectius

Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:

L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:

1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.

2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.

En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:

1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial

2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.

3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència

4. Aplicar els mètodes d´investigació criminològica en l’ àmbit de la prevenció de la delinqüència.

Competències

  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un model avaluatiu eficaç per a detectar les necessitats d'intervenció criminològiques en població penal
  4. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  5. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  6. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  7. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  8. Fer una anàlisi de resultats d'un programa de prevenció de la delinqüència.
  9. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  10. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  11. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  12. Redactar un treball acadèmic.
  13. Saber elaborar un programa de prevenció social de la delinqüència.
  14. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  15. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  16. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  17. Treballar de manera autònoma.
  18. Treballar en equip i en xarxa.
  19. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.

Continguts

Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura. 

1. Antecedents propedèutics:

1.1. Conceptes bàsic per l’assoliment de l’assignatura

1.2. Dinàmica de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

1.3. Factors de risc versus factors protectors

1.4. Tripe Risc Delictiu

2. Models teòrics de prevenció de la delinqüència

2.1. Model clàssic i neoclàssic

2.2. Model situacional

2.3. Model ecològic

2.4. Model dels processos de socialització

   2.4.1. Família

   2.4.2. Escola

   2.4.3. Comunitat

   2.4.4. Mitjans de comunicació

3. Programes de prevenció de la delinqüència

3.1. Programes geogràfics

3.2. Programes urbanístics

3.3. Programes comunitaris

3.4. Programes centrats en la víctima

3.5. Programes polític – socials

3.6. Programes axiològics basats en valors

3.7. Programes cognitius – conductuals

3.8. Programes basats en la reincidència

4. Elaboració i avaluació de programes de prevenció del delicte

4.1. Antecedents situacionals

4.2. Nivells de concreció: Pla, programa, projecte

4.3. Apartats, elaboració i implimentació d’un programa

5. Taller pràctic d’elaboració de programes socials de prevenció de la delinqüència

5.1. Anàlisi de casos i instruments de valoració del risc.

5.2. Tècniques de delimitació del problema

5.3. Avaluació de la prevenció.

6. Noves experiències en l'àmbit de la prevenció

6.1. Les xarxes socials en la prevenció. 

6.2. Prevenció macro-criminal. Introducció a Organitzacions Criminals

6.3. Nous reptes per la prevenció a l'espai virtual.

 

Metodologia

La docència de l'assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.

El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:

1. Classes virtuals teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions i material divers).

2. Seminari. En grups de treball.

2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals. 

2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.

3. Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs). 

4. Treballs individuals. Tres treballs individuals. 

5. Treball en grup. Realitzar i presentar un programa de prevenció de la delinqüència. 

6. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test, i la segona de dos casos pràctics a desenvolupar.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Seminaris 19,5 0,78 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Examen final 5 0,2 2, 6, 8, 15, 17, 19
Tipus: Autònomes      
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. 75 3 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) 31 1,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.

Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (30%), Prova Final (30%), Assistència i participació (10%). 

1. Condicions per a ser avaluat

Participar activament en les classes i seminaris, així com confeccionar els tres treballs individuals, el treball grupal i la prova final.

Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris.

Presentacions fora de termini, no s'accepten.

2. Requisits per a superar l’assignatura

Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.

3. Recuperacions

Si un alumne/a no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar. 

4. Qüestions d'ordre general

Les justificacions, han de ser causes de força major i generalment acreditables oficialment.

Si un alumne/a copia o intenta copiar a l'examen suspendrà l'assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.

Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l'assignatura

Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe de seminari una vegada aquesta hagi començat

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i Participació 10 % 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Examen Final 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Treball en grup 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Treballs individuals (3) 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA

Medina, J (2011).  La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. (pp.1-43). Buenos Aires: Edisofer

Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría Criminológica Unificada. El Origen de los Delitos (pp. 209-269). Valencia:Tirant lo Blanch

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Cid, J. i Larrauri, E. (2001). Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Barcelona. Bosch

Farrington, D. i Welsh, B. (2008). Saving childrem from a Life of Crime: Early Risk Factors and Effective Interventions. Oxford: Oxford University Press.

Lab, S. P. (2014). Evaluation and Crime Prevention. Crime Prevention: Approaches, Practices, and Evaluations (pp.35-50) (8th edition) New York: Routledge. Taylor & Francis Group.

Moreno, F. X. (2000). Diagnóstico de los factores de riesgo como recurso preventivo de los problemas de conducta en el contexto escolar. Revista electrónica Convenid II. pp.29-44

Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Barcelona: Dulac.

Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Madrid: Oberon.

Redondo, S. i Garrido, V. (2013). Principios de criminologia. Valencia: Tirant lo Blanch.

Redondo, S. i Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situacion europea. Psicotema, 14, (1, extra), 164-173.

Rojas, L. (2004). Las semillas de la conducta violenta. Madrid: Espasa Calpe.

Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de derecho, 14, 135-158 Recuperado de:  http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/2727.

Welsch, B. I Farrington, D.  (2012) The Oxford Handbook of Crime Prevention. Oxford UK: Oxford University Press.