Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 | 1 |
Haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.
Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:
L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:
1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.
2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:
1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial
2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.
3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència
4. Aplicar els mètodes d´investigació criminològica en l’ àmbit de la prevenció de la delinqüència.
Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura.
1. Antecedents propedèutics:
1.1. Conceptes bàsic per l’assoliment de l’assignatura
1.2. Dinàmica de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)
1.3. Factors de risc versus factors protectors
1.4. Tripe Risc Delictiu
2. Models teòrics de prevenció de la delinqüència
2.1. Model clàssic i neoclàssic
2.2. Model situacional
2.3. Model ecològic
2.4. Model dels processos de socialització
2.4.1. Família
2.4.2. Escola
2.4.3. Comunitat
2.4.4. Mitjans de comunicació
3. Programes de prevenció de la delinqüència
3.1. Programes geogràfics
3.2. Programes urbanístics
3.3. Programes comunitaris
3.4. Programes centrats en la víctima
3.5. Programes polític – socials
3.6. Programes axiològics basats en valors
3.7. Programes cognitius – conductuals
3.8. Programes basats en la reincidència
4. Elaboració i avaluació de programes de prevenció del delicte
4.1. Antecedents situacionals
4.2. Nivells de concreció: Pla, programa, projecte
4.3. Apartats, elaboració i implimentació d’un programa
5. Taller pràctic d’elaboració de programes socials de prevenció de la delinqüència
5.1. Anàlisi de casos i instruments de valoració del risc.
5.2. Tècniques de delimitació del problema
5.3. Avaluació de la prevenció.
6. Noves experiències en l'àmbit de la prevenció
6.1. Les xarxes socials en la prevenció.
6.2. Prevenció macro-criminal. Introducció a Organitzacions Criminals
6.3. Nous reptes per la prevenció a l'espai virtual.
La docència de l'assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:
1. Classes virtuals teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions i material divers).
2. Seminari. En grups de treball.
2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals.
2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.
3. Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).
4. Treballs individuals. Tres treballs individuals.
5. Treball en grup. Realitzar i presentar un programa de prevenció de la delinqüència.
6. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test, i la segona de dos casos pràctics a desenvolupar.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen final | 5 | 0,2 | 2, 6, 8, 15, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. | 75 | 3 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) | 31 | 1,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.
Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (30%), Prova Final (30%), Assistència i participació (10%).
1. Condicions per a ser avaluat
Participar activament en les classes i seminaris, així com confeccionar els tres treballs individuals, el treball grupal i la prova final.
Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris.
Presentacions fora de termini, no s'accepten.
2. Requisits per a superar l’assignatura
Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.
3. Recuperacions
Si un alumne/a no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar.
4. Qüestions d'ordre general
Les justificacions, han de ser causes de força major i generalment acreditables oficialment.
Si un alumne/a copia o intenta copiar a l'examen suspendrà l'assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.
Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l'assignatura
Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe de seminari una vegada aquesta hagi començat
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i Participació | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Examen Final | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treballs individuals (3) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA
Medina, J (2011). La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. (pp.1-43). Buenos Aires: Edisofer
Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría Criminológica Unificada. El Origen de los Delitos (pp. 209-269). Valencia:Tirant lo Blanch
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Cid, J. i Larrauri, E. (2001). Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Barcelona. Bosch
Farrington, D. i Welsh, B. (2008). Saving childrem from a Life of Crime: Early Risk Factors and Effective Interventions. Oxford: Oxford University Press.
Lab, S. P. (2014). Evaluation and Crime Prevention. Crime Prevention: Approaches, Practices, and Evaluations (pp.35-50) (8th edition) New York: Routledge. Taylor & Francis Group.
Moreno, F. X. (2000). Diagnóstico de los factores de riesgo como recurso preventivo de los problemas de conducta en el contexto escolar. Revista electrónica Convenid II. pp.29-44
Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Barcelona: Dulac.
Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Madrid: Oberon.
Redondo, S. i Garrido, V. (2013). Principios de criminologia. Valencia: Tirant lo Blanch.
Redondo, S. i Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situacion europea. Psicotema, 14, (1, extra), 164-173.
Rojas, L. (2004). Las semillas de la conducta violenta. Madrid: Espasa Calpe.
Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de derecho, 14, 135-158 Recuperado de: http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/2727.
Welsch, B. I Farrington, D. (2012) The Oxford Handbook of Crime Prevention. Oxford UK: Oxford University Press.