Logo UAB
2020/2021

Treball de fi de grau

Codi: 100401 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500243 Estudis Clàssics OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Luis de la Cruz Palma
Correu electrònic:
Oscar.DeLaCruz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'estudiant pot matricular-se del TFG un cop superats dos terços del pla d'estudis, és a dir, 160 crèdits.

El TFG es farà durant el segon semestre del quart curs. Només en casos excepcionals i amb l’aprovació del coordinador dels TFG, es podrà fer durant el primer semestre.


Atès que l'estudiant matriculat al TFG ja ha adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció, tant oralment com per escrit, en qualsevol de les llengües pròpies dels graus filològics de la Facultat.

Objectius

El temari i el format ha estat aprovat per la Comissió de Docència de la titulació i la seva organització ha estat coordinada amb els altres títols de Filologia de la Facultat, seguint el "Protocol de l'assignatura Treball final de grau", aprovat per la COA el dia 15 de febrer de 2017.

L'objectiu de l'assignatura és l'elaboració i la presentació pública d'un treball acadèmic que permeti avaluar de forma global i sintètica el nivell d'assoliment de les competències específiques i transversals del grau. El contingut d'aquest treball podrà ser una síntesi bibliogràfica i una recerca aplicada.

A mode d'orientació, el TFG tindrà una extensió d’entre 4.000 i 9.000 paraules (de 15 a 25 pàgines), bibliografia i annexos a banda. L’interlineat serà d’1,5 i el cos de la lletra del treball, Times New Roman 12pp. Es recomana que els criteris de redacció siguin els establerts per a la revista Faventia. L’estudiant pot proposar formats innovadors per exposar el treball, però hauran de ser prèviament aprovats per la Comissió de Docència.

 

Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Interpretar textos llatins i grecs, escrits en prosa i en vers, aplicant el mètode filològic.
  • Obtenir informació, a partir de l'estudi de les fonts escrites gregues i llatines, que permetin un accés a diferents aspectes dels realia (realitat sociocultural del món antic).
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Defensar públicament els punts principals del treball dut a terme mitjançant una exposició clara i concisa.
  3. Demostrar domini de l'objecte d'estudi defensant les actituds exposades i resolent qüestions i dubtes.
  4. Desenvolupar, i defensar amb arguments sòlids, actituds originals a partir de la recerca o la revisió crítica.
  5. Dominar en el grau necessari els idiomes rellevants per a la pràctica professional. Utilitzar bibliografia i recursos web en els idiomes més estesos en els estudis clàssics.
  6. Escriure de manera fluida i correcta, amb una estructura coherent, fent atenció al detall i en un to acadèmic.
  7. Interpretar fonts primàries escrites originalment en les llengües clàssiques i en altres llengües indoeuropees.
  8. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  9. Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats del treball i de la presentació.
  10. Relacionar de manera coherent i crítica les fonts secundàries amb els models teòrics i metodològics escollits.
  11. Relacionar les dades extretes dels textos amb la informació de realia.
  12. Seleccionar i utilitzar de manera crítica una varietat prou àmplia de recursos bibliogràfics i digitals adequats al tema del treball.
  13. Utilitzar eines informàtiques, tant bàsiques (per exemple, processador de textos o bases de dades), com programes especialitzats necessaris en la pràctica professional.
  14. Utilitzar els principals instruments informàtics i de gestió de dades així com la tecnologia de la informació i la comunicació en general en el camp específic dels estudis clàssics.

Continguts

La matèria té per objectiu la realització d’un treball de recerca referit a qualsevol de les matèries del grau o a la interrelació entre elles. El contingut del treball podrà ser una síntesi bibliogràfica, o una investigació aplicada.

El treball consisteix en:

  • Elaboració i presentació d’un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol del grau.
  • Recerca de bibliografia: selecció i anàlisi crítica de la literatura específica del tema escollit.
  • Plantejament del marc teòric.
  • Defensa oral del treball davant de dos professors.

El Treball de Fi de Grau ha de ser original i inèdit. Qualsevol plagi, total o parcial, del contingut serà penalitzat automàticament amb un suspens. Al Campus Virtual de l'assignatura, el coordinador distribuirà un document de compromís contra el plagi, que l'estudiant haurà de lliurar signat juntament amb el TFG.

La Comissió de Docència, prèvia consulta de les àrees de la titulació, farà una proposta de temes per l’elaboració del treball fi de grau (annex següent). L’estudiant pot proposar un altre tema, sempre que compti amb i vist-i-plau del seu tutor i del Coordinador de l'assignatura.

  

Proposta de matèries o temes d'estudi per als TFG, amb indicació de tutors preferents del Grau d'Estudis Clàssics

  

La intenció de la relació següent és que l'estudiant tingui professors de referència a qui poder adreçar-se de cara a escollir el tutor del seu TFG. Però cal recordar que l'assignació del tutor serà formalitzada pel Coordinador dels TFG, desprès que l'estudiant hagi presentat la seva prelació de professors dintre del termini establert al "Calendari de treball" (vegi's també l'apartat "Procediment per a la tria o assignació de tema i tutor/a" en aquesta Guia Docent).

 

 

 

Lingüística indoeuropea: Agustí Alemany

Lingüística grega: Carles Varias

Micenologia: Carles Varias

 

Literatura grega: Marta Oller

 

Mitologia grega: Jordi Pàmias, Joan Pagès

 

Epigrafia grega: Marta Oller

 

Colonització i estrangeria a Grècia: Marta Oller

 

Edició de textos grecs: Jordi Pàmias, Joan Pagès

 

Tradició clàssica de la literatura grega: Joan Pagès

 

Lingüística llatina: Joan Carbonell, Gemma Puigvert

 

 Literatura llatina:Óscar de la Cruz, Gemma Puigvert

 

 Literatura llatina medieval: Cándida Ferrero

 

 Literatura llatina d'època humanística: Joan Carbonell

 

 Epigrafia llatina: Joan Carbonell

 

 Edició de textos llatins: Óscar de la Cruz, Sebastà Giralt

 

 Tradició clàssica de la literatura llatina: Sebastià Giralt, Cándida Ferrero

 

 Didàctica del llatí: Gemma Puigvert

 

Metodologia

En aquesta assignatura no hi ha activitats docents a l’aula. La metodologia docent es basa en les activitats formatives detallades en el requadre.

El TFG s’ha de dur a terme de manera individual.

L’estudiant pot proposar formats innovadors per exposar el treball, però hauran de ser prèviament aprovats per la Comissió de Docència.

 

Procediment per a la tria del tema i assignació del tutor/a

 

El Coordinador dels TFG publicarà al Campus Virtual de l'assignatura una Butlleta per a la tria del tutor del TFG, que caldrà lliurar emplenada segons el calendari establert (vegi's l'apartat "Calendari de treball" en aquesta Guia Docent). Per mitjà d'aquesta Butlleta, l'estudiant indicarà la seva prelació per tres professors diferents (i no per temes). La Butlleta serà considerada pel Coodinador dels TFG a l'hora d'assignar definitivament el tutor, sempre dintre dels terminis indicats al Calendari.

Els estudiants de Graus Combinats amb Estudis Clàssics tindran accès igualment a les condicions de la Butlleta al Campus Virtual de la seva pròpia assignatura, però serà el Coordinador dels Graus Combinats qui assigni les tutoritzacions.

Els estudiants que facin una estada fora de la UAB en el marc dels programes d’intercanvi universitari durant el quart curs poden:

a) fer el TFG a distància, excepte la presentació oral, que ha de ser sempre presencial.

b) fer un TFG equivalent a la seva universitat de destinació sempre que aquesta ofereixi un TFG equivalent en número de crèdits ECTS; en aquest cas, seria convalidable com qualsevol altra assignatura.

En acabar el procés de presentació del TFG, els estudiants que hagin obtingut una nota mínima de 9 punts podran voluntàriament publicar els seus TFG al dipòsit DDD de la UAB, enviant una còpia del treball en pdf i els documents oportuns degudament emplenats (que seran facilitats al Campus virtual de l'assignatura). Aquest tràmit s'haurà de gestionar per mitjà del coordinador dels TFG.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories grupals i sessions informatives 4 0,16 4, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i correcions d'esborranys. Recerca, lectura, estudi, presentació de l'esquema, lliurament parcial i complet del treball 15 0,6 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració de la proposta i del treball en els terminis establerts (documentació, lectures, síntesi, redacció) 130 5,2 1, 3, 10, 12, 13

Avaluació

El sistema d'avaluació serà regulat a través d'unes fitxes amb rúbriques que el Coordinador dels TFG farà públiques al Campus Virtual de l'assignatura (vegi's també l'apartat següent, sobre el Calendari de treball). Es tracta d'obtenir tres evidències que ponderen l'avaluació en la proporció següent: seguiment sobre la redacció del TFG (20% de la nota); lliurament escrit del TFG (40% de la nota); i defensa oral (40% de la nota, decidida per dos membres de tribunal).

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Calendari de treball

CALENDARI DELS TFG dels graus filològics (2020-2021)

  • Juliol de 2020: matrícula.
  • Del 5 al 23 d’octubre de 2020: l’estudiant fa la tria de tutors i temes (lliurament de la Butlleta).
  • Del 24 d’octubre al 19 de novembre de 2020: els coordinadors faran les assignacions.
  • Divendres 20 de novembre de 2020: es fan públiques les assignacions.
  • Divendres 12 de març de 2021: lliurament per part del tutor de la primera fitxa amb les rúbriques de seguiment (5% de la nota) (*1). El tutor també haurà de lliurar emplenada l'Acta de tutoria (*2) que el Coordinador haurà fet pública al Campus Virtual de l'assignatura.
  • Divendres 14 de maig de 2021: lliurament perpart del tutor de la segona fitxa amb les rúbriques de seguiment (15% de la nota)
  • Dilluns 14 de juny de 2021: lliurament del TFG.
  • Del 30 de juny al 4 de juliol de 2021: defenses orals. El dia establert per a la defensa oral, el tutor haurà de lliurar la fitxa amb les rúbriques sobre el treball escrit (40% de la nota)
  • Dijous 8 de juliol de 2021: tancament de les actes.

 [Calendari per al 1r semestre (extraordinari):

  • 10 de setembre de 2020: data límit per sol·licitar  fer el TFG al 1r semestre.
  • Del 14 al 18 de setembrede 2020: assignació de temes i tutor.
  • Divendres 23 d'octubre de 2020: lliurament per part del tutor de la primera fitxa amb les rúbriques de seguiment (5% de la nota) (*1). El tutor també haurà de lliurar emplenada l'Acta de tutoria (*2) que el Coordinador haurà fet pública al Campus Virtual de l'assignatura.
  • Divendres 18 de desembre de 2020: lliurament per part del tutor de la segona fitxa amb les rúbriques de seguiment (15% de la nota).
  • Dilluns 25 de gener de 2021: lliurament de TFG.
  • Del 15 al 18 de febrer de 2021: defenses orals.
  • Divendres 19 de febrer de 2021: tancament de les actes.]

(*1). Les rúbriques de seguiment i avaluació és un document aprovat per la Comissió docent del Grau d'Estudis Clàssics per ponderar l'avaluació del TFG durant la seva redacció (20% de la nota), lliurament (40% de la nota) i defensa oral (40% de la nota). El Coordinador dels TFG les publicarà al Campus Virtual de l'assignatura i portarà un seguiment dels lliuraments establerts en aquest Calendari.

(*2). Acta de tutoria: es tracta d’un document que serveix per deixar constància escrita de la reunió entre tutor/estudiant sobre l'establiment del tema i els criteris principals sobre la redacció del TFG. La idea és que s’hi recullin els acords presos a fi de portar un control més clar del seguiment i tenir-ne evidències.

 

El treball s'ha de presentar obligatòriament el mes de juny. No hi ha convocatòria de setembre. Els estudiants podran solicitar al coordinador una convocatòria per al primer semestre, que serà possible celebrar amb l'aprovació prèvia del coordinador de la titulació i el tutor del treball.

El tutor i l’estudiant establiran un calendari de seguiment, amb un mínim de tutories presencials o virtuals.

Matrícula d’Honor (MH) en el cas dels estudiants dels graus combinats: la concessió de la MH es farà en el marc d’una comissió creada ad hoc i constituïda pels coordinadors de TFG dels graus simples i la coordinadora de TFG dels graus filològics combinats. Per a la concessió de la MH es tindrà en compte en un 75% la nota del TFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne dels dos últims cursos (3r i 4t).

 

Si l’estudiant desitja que el seuTFG sigui publicat al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB, sempre que el TFG compleixi els requisits de qualitat per ser publicat (ha d'haver obtingut una nota mínima de 9), un cop passat el dia de la defensa del TFG l’estudiant haurà de lliurar l’autorització per a la publicació del TFG degudament emplenada i signada, juntament amb el full de les Metadades i una còpia en PDF del treball. Tots els documents necessaris per a la publicació al DDD estaran disponibles al Campus virtual de l’assignatura.

 

Reavaluació

Els TFG no tenen reavaluació.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral del treball escrit 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Elaboració del treball escrit 60% 0 0 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Bibliografia general aconsellable

La bibliografia deu ser ampliada i aplicada partint de les indicacions del tutor.

 

Alberich, J. - Ros, M., La transcripció dels noms propis grecs i llatins, Biblioteca Universitària. Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1993.

Fernández Galiano, M., La transcripción de los nombres propios griegos, SEEC, Madrid 1969.

Pociña, A., "Sobre la transcripción de los nombres propios latinos", Estudios Clásicos, 21 (1977), 307-329.

 

(Bibliografia orientada a aspectes formals de redacció i a preparar la presentació)

Briz, A. (Coord.), Saber hablar, Madrid, Aguilar, 2008.

Cassany, D., La cuina de l'escriptura, Barcelona, Empúries, 2002.

Cassany, D., Esmolar l'eina. Guia de redacció per a professionals, Barcelona, Empúries, 2007. 

Castelló, M. (coord.), Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias, Barcelona, Graó, 2007.

Coromina, E. - Casacuberta, X.- Quintana, D., El treball de recerca: procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos, Vic, Eumo, 2000.

Eco, U., Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura,  Barcelona, Gedisa, 2001.

Estella, M., Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana, 1995.

Mestres, J. M. [et al.], Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Barcelona, Eumo - UB / UPF / Associació de Mestres Rosa Sensat, 1995. 

Pujol, J. M. [et al.], Ortotipografia. Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna, 1995.

Rigo, A.; Genescà, G., Tesis i treballs. Aspectes formals, Vic, Eumo, 2000.Bibliografia aconsellada:

Sanmartín Arce, R., Observar, escuchar, comparar, escribir. La práctica de la investigación cualitativa, Barcelona, Ariel, 2003.