Logo UAB
2020/2021

Els Estats Liberals

Codi: 100385 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Yépez Piedra
Correu electrònic:
Daniel.Yepez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

  Cap. Tanmateix, és important poder llegir en francès i anglès.

Objectius

L'assignatura permet als estudiants profunditzar sobre la construcció i la consolidació de los Estados liberales entre el tercer cuarto del S XVIII y la primera mitad del S XIX. Este año nos centraremos en 3 áreas: Reino Unido, Estados Unidos y Francia. 

Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  9. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i l'evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  10. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

 

 

  1. Liberalisme, liberalismes, revolucions liberals
  2. Regne Unit: 1783 – 1852
  3. Estats Units: 1776 – 1865
  4. França: 1815 - 1871

Metodologia

Assistència a les classes teòriques dirigides.
Assistència a sessions de seminari i pràctiques dirigides a classe.
Lectura de textos de l’època.
Escriptura de ressenyes, comentaris i anàlisis.
Utilització  de recursos informàtics propis de l´àmbit de l´assignatura: Hemeroteca Digital BNE,  Gallica.
Realització de  treballs individuals i comentaris analítics.
Integració dels coneixements adquirits de manera autònoma.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, pràctiques dirigides i seminari 52,5 2,1 4, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 5
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura de textos, bibliografia, redacció de treballs i preparació de comentaris orals 75 3 1, 2, 3, 5, 7, 11

Avaluació

Les evidències d'avaluació de l'assignatura són:

-Dos exàmens parcials i no eliminatoris, per valor d'un 35% cadascun.
- Un treball escrit sobre una obra clàssica del pensament liberal, per valor d'un 30%.
 

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La nota final resulta de la mitjana de les anteriors evidències, segons les ponderacions indicades. No es fixa cap nota mínima en cap evidència.
 
Només es considerarà un/a alumne/a "No avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura.
La recuperació consistirà en un examen; la nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0. Els/les alumnes no avaluables no poden presentar a aquesta recuperació.
 
La còpia literal i no declarada de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici on es produeixi. 

En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.

L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professor establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer examen parcial 35% 1,5 0,06 2, 4, 8, 9, 10
Segon examen parcial 35% 1,5 0,06 2, 4, 6, 8, 9, 10
Treball sobre un altre país europeu i el món liberal 30% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11

Bibliografia

CANALES, Esteban, La Inglaterra victoriana. Madrid: Akal, 1999.

COLLEY, Linda, Britons: forging the nation 1707-1837. New Haven: Yale University Press,1992.

GARRIGUES, Jean, La France de 1848 à 1914, Paris: Seuil, 1997.

GUARDIA, Carmen de la, Historia de Estados Unidos, Madrid: Sílex. 2009.

GRENVILLE, J. A. S., La Europa remodelada, 1848 – 1878. Madrid: Siglo XXI, 1991.

O’GORMAN, F., Voters, patrons, and parties: the unreformed electoral system of Hanoverian England 1734-1832. Oxford: Clarendon Press, 1989.

PARRY, J., The rise and fall of Liberal government in Victorian Britain. Londres / New Haven: Yale University Press. 1993

SANTIRSO,  Manuel, España en la Europa liberal (1830 – 1870). Barcelona: Ariel 2012. 

SANTIRSO, Manuel, El liberalismo. Una herencia disputada. Madrid: Cátedra, 2014.

TULARD, Jean, Les Révolutions de 1789 à 1851. Paris: Fayard, 1985.

TURNER, Michael J., The Age of Unease: government and reform in Britain. Stroud; Sutton, 2000.