Logo UAB
2020/2021

Història Contemporània universal I, l'Època del Liberalisme

Codi: 100345 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Fernández García
Correu electrònic:
Elena.Fernandez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Miguel Alonso Ibarra
Elena Fernández García

Prerequisits

Cap

Objectius

L’assignatura d’"Història Contemporània Universal I" té com a objectiu formar els estudiants tot subministrant-los els recursos i instruments necessaris per tal que adquireixin un coneixement sòlid dels canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals en el món, així com dels factors que els expliquen, des de mitjan segle XVIII fins al 1871. D’aquesta forma, es cobreix el primer tram de la matèria d’Història Contemporània.
Es tindran en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfiques que se’n deriven.

Competències

  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes bàsics diacrònics i temàtics propis de la ciència històrica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  5. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  6. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  7. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  8. Reconèixer els processos històrics que han donat lloc a la societat contemporània.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  12. Utilitzar els mètodes de treball propis de la història contemporània.
  13. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

Orígens del món contemporani

. Crisi de l’Antic Règim

. Revolució americana

 

Revolució francesa

. L’Assemblea Nacional i l’Assamblea legislativa

. La Convenció i el Directori

 

Època napoleònica i Restauració

. El Consolat i l’Imperi

. El sistema de la Restauració

 

El triomf del liberalisme

. El cicle revolucionari del 20 a Europa

. El cicle revolucionari del 30 

 

Canvi econòmic i industrialització

. Processos d'industrialització

. Del socialisme utòpic a l'AIT

 

El tombant de 1848

. Precedents del 48 i revolució a França

. El 48 a Europa Central i Orienta

. Els conflictes extraeuropeus dels 1850

 

La construcció dels Estats contemporanis

. La França del II Imperi

. Les unificacions italiana i alemanya

 

La dinàmica extraeuropea

. Expansió i Guerra Civil als Estats Units

. L'Era Meiji al Japó

 

Metodologia

Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.

Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a.

Lectura comprensiva de textos.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Estudi personal.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 4, 8, 10
Seminaris i pràctiques dirigides pel professor 6 0,24 2, 3, 4, 7, 10, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 3, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 50 2 1, 3, 6, 11, 13
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica 25 1 1, 2, 5, 6, 11, 12, 13

Avaluació

Es considerarà un/a alumne/a "No avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura.

L'assignatura s'aprova si la mitjana ponderada de les diferents evidències avaluables és igual o superior a 5,0. En cas que sigui inferior, es contempla la reavaluació, que consistirà en un examen. La nota màxima que s'hi podrà obtenir és de 5,0. Els/les alumnes no avaluables no es poden presentar a reavaluació.

La còpia indiscriminada i no declarada de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici on es produeixi. La reincidència pot comportar igual nota final a l'assignatura.

L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 60% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12
Pràctiques de seminaris 40% 9 0,36 3, 5, 6, 7, 9, 11, 13

Bibliografia

BETHELL, Leslie (ed.) Historia de América Latina 5. La independencia. Barcelona: Crítica, 1991

BRIGGS, Asa, i CLAVIN, Patricia. Historia contemporánea de Europa, 1789-1989. Barcelona: Crítica, 2000

CANALES, Esteban, La Europa napoleónica 1792-1815. Madrid: Cátedra, 2008

CAMERON, Rondo. Historia económica mundial, desde el Paleolítico hasta el presente. Madrid: Alianza. Editorial, 2000 (3a)

COOK, Chris, y STEVENSON, John: Guía de historia contemporánea de Europa. Madrid: Alianza Editorial, 1994

FRADERA, Josep M., La nación imperial (1750-1918). Barcelona: Edhasa, 2015

GUARDIA, Carmen de la. Historia de los Estados Unidos. Madrid: Sílex, 2012

OSTERHAMMEL, Jürgen, La transformación del mundo. Una historia global del siglo XIX. Barcelona: Crítica, 2015

MORADIELLOS, Enrique. La historia contemporánea en sus documentos. Barcelona: RBA, 2011

SANTIRSO, Manuel. La Revolución Francesa y Napoleón: el fin del antiguo régimen. Serie Descubrir la Historia nº26, 2017

STROMBERG, Roland. Historia intelectual europea desde 1789. Madrid: Debate, 1990

VOVELLE, Michel. Introducción a la Revolución francesa. Barcelona: Crítica, 1981