Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 | 2 |
Cap
L’assignatura d’"Història Contemporània Universal I" té com a objectiu formar els estudiants tot subministrant-los els recursos i instruments necessaris per tal que adquireixin un coneixement sòlid dels canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals en el món, així com dels factors que els expliquen, des de mitjan segle XVIII fins al 1871. D’aquesta forma, es cobreix el primer tram de la matèria d’Història Contemporània.
Es tindran en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfiques que se’n deriven.
Orígens del món contemporani
. Crisi de l’Antic Règim
. Revolució americana
Revolució francesa
. L’Assemblea Nacional i l’Assamblea legislativa
. La Convenció i el Directori
Època napoleònica i Restauració
. El Consolat i l’Imperi
. El sistema de la Restauració
El triomf del liberalisme
. El cicle revolucionari del 20 a Europa
. El cicle revolucionari del 30
Canvi econòmic i industrialització
. Processos d'industrialització
. Del socialisme utòpic a l'AIT
El tombant de 1848
. Precedents del 48 i revolució a França
. El 48 a Europa Central i Orienta
. Els conflictes extraeuropeus dels 1850
La construcció dels Estats contemporanis
. La França del II Imperi
. Les unificacions italiana i alemanya
La dinàmica extraeuropea
. Expansió i Guerra Civil als Estats Units
. L'Era Meiji al Japó
Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a.
Lectura comprensiva de textos.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Estudi personal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37,5 | 1,5 | 4, 8, 10 |
Seminaris i pràctiques dirigides pel professor | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 7, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 3, 5, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 3, 6, 11, 13 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 25 | 1 | 1, 2, 5, 6, 11, 12, 13 |
Es considerarà un/a alumne/a "No avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura.
L'assignatura s'aprova si la mitjana ponderada de les diferents evidències avaluables és igual o superior a 5,0. En cas que sigui inferior, es contempla la reavaluació, que consistirà en un examen. La nota màxima que s'hi podrà obtenir és de 5,0. Els/les alumnes no avaluables no es poden presentar a reavaluació.
La còpia indiscriminada i no declarada de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici on es produeixi. La reincidència pot comportar igual nota final a l'assignatura.
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 60% | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12 |
Pràctiques de seminaris | 40% | 9 | 0,36 | 3, 5, 6, 7, 9, 11, 13 |
BETHELL, Leslie (ed.) Historia de América Latina 5. La independencia. Barcelona: Crítica, 1991
BRIGGS, Asa, i CLAVIN, Patricia. Historia contemporánea de Europa, 1789-1989. Barcelona: Crítica, 2000
CANALES, Esteban, La Europa napoleónica 1792-1815. Madrid: Cátedra, 2008
CAMERON, Rondo. Historia económica mundial, desde el Paleolítico hasta el presente. Madrid: Alianza. Editorial, 2000 (3a)
COOK, Chris, y STEVENSON, John: Guía de historia contemporánea de Europa. Madrid: Alianza Editorial, 1994
FRADERA, Josep M., La nación imperial (1750-1918). Barcelona: Edhasa, 2015
GUARDIA, Carmen de la. Historia de los Estados Unidos. Madrid: Sílex, 2012
OSTERHAMMEL, Jürgen, La transformación del mundo. Una historia global del siglo XIX. Barcelona: Crítica, 2015
MORADIELLOS, Enrique. La historia contemporánea en sus documentos. Barcelona: RBA, 2011
SANTIRSO, Manuel. La Revolución Francesa y Napoleón: el fin del antiguo régimen. Serie Descubrir la Historia nº26, 2017
STROMBERG, Roland. Historia intelectual europea desde 1789. Madrid: Debate, 1990
VOVELLE, Michel. Introducción a la Revolución francesa. Barcelona: Crítica, 1981