Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 3 | 2 |
Cap
Conèixer els principals corrents i autors que configuren el període dels segles XIX i XX pel que fa al pensament moral.
Participar activament en el desenvolupament dels continguts mitjançant intervencions orals dels estudiants
I. La crítica dels valors il·lustrats
- F. Nietzsche: l'afirmació de l'absolut esdevenir de la individualitat.
- M. Weber: l'ètica calvinista.
- H. Arendt: la recuperació del sentit de l'acció política com la més alta activitat humana.
II. Llibertat, justícia, comunitat
- I. Berlin: la llibertat negativa i la llibertat positiva.
- J. Rawls: una reinterpretació de la teoria clàssica del contracte social.
- M. Walzer: la crítica comunitarista al liberalisme.
III. Ètica i feminisme
- Rita Segato: els feminicidis com la primera expressió de la pedagogia de la crueltat.
- S. Federici: la gran caça de bruixes a Europa
La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:
1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.
2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.
3) Els estudiants duran a terme exposicions orals en grup d'un dels aspectes del temari a escollir pels mateixos estudiants amb la supervisió del professor.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes, explicacions textos | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
comentar, exposar textos | 20 | 0,8 | 1, 5, 6, 8, 12, 13, 16, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
lectures comprensives de textos i altres escrits | 70 | 2,8 | 9, 10, 13, 14, 15, 20 |
- El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: Examen (50%), Assaig (40%), Exposició oral (10%).
- S'utilitzarà el campus virtual per tal de preparar les lectures que es comentaran a classe.
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (via Moodle, per tal que en quedi registre oficial) del procediment i data de revisió de les qualificacions
- Els alumnes que no superin l'aprovat en la mitja de l'assignatura s'hauran de presentar a la recuperació. Si no s'hi presenten, suspendran l'assignatura. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació és necesari haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura.
- No Avaluable: els estudiants que no es presentin a cap prova avaluativa obtindran un "No Avaluable".
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 40% | 6 | 0,24 | 1, 2, 5, 6, 8, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20 |
Examen | 50% | 7 | 0,28 | 1, 2, 5, 6, 8, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20 |
Exposició oral | 10% | 2 | 0,08 | 3, 4, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 18, 20 |
Adorno, T. (2007). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Akal.
Arendt, H. (2005). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Berlin, I. (2001). Dos conceptos de libertad y otros escritos. Madrid: Alianza.
Brown, W. (2017). El pueblo sin atributos. Barcelona: Malpaso Ediciones.
Esposito, R. (2009). Comunidad, inmunidad, biopolítica. Barcelona: Herder.
Federici, S. (2010). Calibán y la Bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.
Foucault, M. (1999). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Nietzsche, F. (2016). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
Rancière, J. (2014). El método de la igualdad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Rawls, J. (2006). Teoría de la Justicia. México: Fondo de Cultura económica.
Segato R. (2014). Ciudad Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Buenos Aires: Tinta Limón.
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de sueños.
Walzer, M. (2004). Razón, política, pasión. 3 defectos del liberalismo. Madrid: Antonio Machado Libros.
Weber, M. (2015). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.