Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | FB | 1 | 2 |
2500241 Arqueologia | FB | 1 | 1 |
2500246 Filosofia | FB | 1 | 1 |
2500501 Història | FB | 1 | 2 |
2502758 Humanitats | FB | 1 | 1 |
No n'hi ha.
“Lectura de la Imatge” és una assignatura de caràcter introductori dissenyada per capacitar l’estudiant en aprendre les tècniques relacionades amb la percepció de l’obra d’art a partir de l’estudi de diferents obres i suports. Els objectius que s'han definit per a aquesta assignatura contemplen que, un cop acabat el curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
Classes presencials a l'aula:
Sessions teòriques i pràctiques.
Exposició i discussió, si escau, de treballs elaborats per l'alumnat.
Eventuals conferències.
Tutories:
Orientació metodològica i bibliogràfica.
Activitats supervisades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques a l'aula | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació metodològica i bibliogràfica | 2 | 0,08 | 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 70 | 2,8 | 13, 14, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Lectures | 25 | 1 | 22, 23, 24, 25 |
Evidència 1:
Prova escrita 1 sobre el temari (30% de la qualificació final).
Evidència 2:
Prova escrita 2 sobre el temari (30% de la qualificació final).
Evidència 3:
Activitat dirigida a concretar pel professor, podent ésser una exposició oral, un treball tutoritzat, un seminari, un debat, etc... (25% de la qualificació final).
Evidència 4:
Lectures obligatòries a concretar pel professor (15% de la qualificació final).
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es
produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
RECUPERACIÓ
Segons la normativa acadèmica de caràcter general de la Universitat Autònoma de Barcelona, el procés d’avaluació contempla sempre sistemes de recuperació. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació el docent pot exigir a l’estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
NO AVALUABLE
Els alumnes que no s’hagin presentat a cap de les proves del curs (examens, lectures o treball) tindran un NO AVALUABLE a l’assignatura. Si es presenta a qualsevol de les evidències l’assignatura serà avaluada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat dirigida | 25% | 1 | 0,04 | 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Lectures obligatòries | 15% | 5 | 0,2 | 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Prova escrita 1 | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 30 |
Prova escrita 2 | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30 |
AGHION, Irène; BARBILLON, Claire; LISSARRAGUE, François, Guía iconográfica de los héroes y dioses de la Antigüedad, Madrid: Alianza, 2008 (ed. original francesa: 1994, París: Flammarion).
APARICI, Roberto; GARCÍA MATILLA, Agustín; VALDIVIA SANTIAGO, Manuel, La imagen, Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1987.
ARNHEIM, Rudolf, El pensamiento visual, Paidós estética 7, Barcelona: Paidós, 1986 (ed. original anglesa: 1970, Londres: Faber).
ARNHEIM, Rudolf, Arte y percepción visual. Psicología de la visión creadora,Madrid: Alianza, 2011 (ed. original anglesa: 1954, Berkeley: University of California Press).
ARNHEIM, Rudolf, El poder del centro. Estudio sobre la composición en las artes visuales, Arte y estética 58, Madrid: Akal, 2011 (ed. original anglesa: 1982, Berkeley: University of California Press).
AUMONT, Jacques, La imagen, Paidós comunicación 48, Barcelona: Paidós, 2013 (ed. original francesa: 1990, París: Éditions Nathan).
BECKWITH, John, Arte paleocristiano y bizantino, Madrid: Cátedra, 2010 (ed. original anglesa: 1964, Londres: Thames & Hudson).
BERGER, John, Modos de ver, Barcelona: Gustavo Gili, 2007 (ed. original anglesa: 1972, Londres: Penguin).
BERGER, John, El sentido de la vista, Alianza forma 152, Madrid: Alianza, 2017 (ed. original anglesa: 1985, Londres: Pantheon Books).
BRUSATIN, Manlio, Historia de las imágenes, Imaginario 2, Madrid: Julio Oller, 1992 (ed. original italiana: 1989, Torí: Einaudi).
BURKE, Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona: Crítica, 2005 (ed. original anglesa: 2001, Londres: Reaktion).
CALABRESE, Omar,Cómo se lee una obra de arte, Signo e imagen 30, Madrid: Cátedra, 2001 (ed. original italiana: 1989, Milà: Mondadori Università).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía clásica. Guía básica para estudiantes., Madrid: Akal, 2010 (ed. original: 2000, Madrid: Istmo).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía de los santos, Madrid: Akal, 2015 (ed. original: 2003, Madrid: Istmo).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes. Madrid: Akal, 2016 (ed. original: 1998, Madrid: Istmo).
CASTIÑEIRAS GONZÁLEZ, Manuel Antonio, Introducción al método iconogràfico, Barcelona: Ariel, 2009 (ed. original: 1995, Santiago de Compostela: Tórculo).
DE CAPOA, Chiara, Episodios y personajes del Antiguo Testamento, Barcelona: Electa, 2006 (ed. original italiana: 2003, Milà: Electa).
DE RUEDA ROIGÉ, Francesc-Josep (coord.), Introducció a la història de l’art, Biblioteca universitària 37, Barcelona: Pòrtic, 1999.
DUCHET-SUCHAUX, Gaston; PASTOREAU, Michel, Guía iconográfica de la Biblia y los santos, Madrid: Alianza, 2009 (ed. original francesa: 1990, París: Flammarion).
ELKINS, James, Stories of Art, Londres: Routledge, 2002.
ESTEBAN LORENTE, Juan Francisco, Tratado de iconografía, Fundamentos 110, Madrid: Istmo, 2002.
FRANCO LLOPIS, Borja; MOLINA MARTÍN, Álvaro; VIGARA ZAFRA, José, Imágenes de la tradición clásica y cristiana. Una aproximación desde la iconografía, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2018.
FREEDBERG, David, El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia ylateoría de la respuesta, Madrid: Cátedra, 2011 (ed. original anglesa: 1989, Chicago: University of Chicago Press).
GIBSON, James Jerome, La percepción del mundo visual, Biblioteca de diseño y artes visuales, Buenos Aires: Infinito, 1974 (ed. original anglesa: 1950, Boston-Cambridge: Houghton Mifflin-Riverside Press).
GIORGI, Rosa, Santos, Barcelona: Electa, 2004 (ed. original italiana: 2002, Milà: Electa).
GOMBRICH, Ernst Hans, Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica, Madrid: Debate, 1998 (ed. original anglesa: 1960, Londres-Nova York: Phaidon Press-Pantheon Books).
GOMBRICH, Ernst Hans, Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Madrid: Debate, 2003 (ed. original anglesa: 1999, Londres: Phaidon Press).
GOMBRICH, Ernst Hans, La historia del arte, Londres: Phaidon, 2016 (ed. original anglesa: 1950, Londres: Phaidon Press).
IMPELLUSO, Lucia, Héroes y dioses de la Antigüedad. Barcelona: Electa, 2006 (ed. original italiana: 2002, Milà: Electa).
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo, Reading Images. The Grammar of Visual Design, Londres: Routledge, 2016 (ed. original: 1996).
MANGEL, Alberto, Leyendo imágenes. Una historia privada del arte. Bogotà: Norma, 2002.
MITCHELL, William John Thomas, What do Pictures want? The Lives and Loves of Images, Chicago: University of Chicago, 2005.
MITCHELL, William John Thomas, Teoria de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual, Akal estudios visuales 5, Madrid: Akal, 2009 (ed. original anglesa: 1994, Chicago: University of Chicago.
PANOFSKY, Erwin, El significado de las artes visuales, Alianza Forma 40, Madrid: Alianza, 2011 (ed. original anglesa: 1955, Nova York:Doubleday).
PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre iconología, Alianza universidad 12, Madrid: Alianza, 2012 (ed. original anglesa: 1939, Nova York: Oxford University Press).
PANOFSKY, Erwin; SAXL, Fritz, Mitología clásica en el arte medieval, Chiribitas 7, Vitoria-Gasteiz: Sans soleil, 2015 (ed. original anglesa: 1933, Nova York: Metropolitan Museum of Art).
SHONE, Richard; STONARD, John-Paul (eds.), The Books that shaped Art History. From Gombrich and Greenberg to Alpers and Krauss, Londres: Thames & Hudson, 2013.
STRATEN, Roelof van, An Introduction to Iconography. Documenting the Image 1, Amsterdam: Gordon and Breach Science, 2000 (ed. original holandesa: 1985, Muiderberg: Coutinho B. V.).
WÖLFFLIN, Heinrich, Conceptos fundamentales de la historia del arte, Austral 399, Madrid: Espasa, 2013 (ed. original alemanya: 1915, Munic: Bruckmann).
WOODFORD, Susan, Cómo mirar un cuadro, Barcelona: Gustavo Gili, 2009 (ed. original anglesa: 1983, Cambridge: Cambridge University Press).
ZUFFI, Stefano, Episodios y personajes del Evangelio, Barcelona: Electa, 2005 (ed. original italiana: 2002, Milà: Electa).