Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 0 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 0 |
|
Parlar o escriure sobre música són activitats que sempre han acompanyat l’experiència auditiva ( i visual) directes del fet musical. Però si aquests són els mitjans generals d’expressió comuns, en principi, a totes les disciplines científiques incloses en la musicologia, en el comentari i la crítica musicals aquelles dues activitats: parlar i l’escriure, tenen un objectiu molt concret –que comportarà la utilització d’una metodologia específica en l’elaboració des respectius discursos oral o escrit- : la d’informar musicalment l’aficionat –sigui quin sigui el seu grau de competències musicals- o la d’incentivar i enriquir la seva experiència estètica mitjançant relats ben exposats o ben escrits, sòlidament fonamentats i amb interès per al lector o oient, que tenen la característica compartida de tenir un caràcter públic, és a dir, de ser transmesos ja sigui a través dels mitjans de comunicació ja sigui en actes presencials, com poden ser conferències, taules rodones, etc.
|
En la matèria les classes magistrals seran complementades i il·lustrades amb audicions musicals i el visionat d’obres d’art o de síntesis conceptuals de la matèria en Power Point. Aquestes intervencions del professor hauran de ser contestades per les intervencions de l’alumnat en aspectes concrets que calgui aclarir o aprofundir en les classes pràctiques o en les tutories. Per altra banda, s’exigirà la participació de l’estudiant a les classes mitjançant exposicions en grup de dues persones de comentaris-conferència orals preparats al voltant d’obres, d’estils, de gèneres o de moviments musicals concrets, prèviament pactats entre el grup i el professor Aquesta activitat es complementarà amb l’exigència d’assistir a un mínim de dos concerts en viu –cadascun pertanyent a diferents gèneres o estils de música- a partir del quals l’estudiant haurà de preparar dues crítiques que es presentaran a finals del curs. A més, a finals de novembre, l’estudiant haurà de presentar una anàlisi auditiva del moviment d’un concert, simfonia o d’una obra vocal pertanyents al barroc, classicisme, romanticisme o a la música contemporània, per a la qual l’estudiant podrà recórrer a peces enregistrades (CD’s, You-tubes, etc.) del fragment objecte d’anàlisi.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
assistència a dos concerts de música en viu, que serviran com a material per a fer-ne les crítiques i l'anàlisi | 10 | 0,4 | |
classes magistrals teòrico-pràctiques al voltant de la crítica i el comentarisme musicals | 50 | 2 | 4, 6, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Indicacions i seguiment per a la redacció individual de dues crítiques corresponents a dos concerts en viu d'estils diversos, així com per a l'anàlisi auditiva d'un fragment d'una composició musical | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13 |
indicacions i seguiment per a la preparació i exposició en grup d'un comentari sobre l'obra d'un compositor, un gènere, un estil o estètica musicals ubicant-los en el seu context sociocultural | 15 | 0,6 | 1, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
tutories personals i de grup en les modalitats presencial o virtual | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
estudi dels apunts i lectura de les obres incloses en la bibliografia | 34 | 1,36 | 1, 5, 7, 10, 13, 14, 15 |
preparació i coordinació d'un comentari musical oral exposat en grup | 5 | 0,2 | 1, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15 |
redacció de dues crítiques musicals corresponents a dues obres d'estils diversos i d'una anàlisi auditiva d'una composició musical | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15 |
-Una prova escrita d’avaluació de teoria crítica (final de curs) (30%) -Assistència i actitud participativa en les classes (10%) -Comentari oral d’una obra, d’un estil, d’un gènere o d’un moviment estètic en la seva relació amb la música (treball expositiu oral en grups de dos estudiants). Aquesta activitat s'exposarà de forma presencial al llarg del curs d'acord amb un calendari de sessions preestablert (20%) -Anàlisi auditiva del moviment d’un concert, simfonia o d’una obra vocal pertanyents al barroc, classicisme, romanticisme o a la música contemporània, amb lliurament a finals de novembre (5%) -Dues crítiques realitzades a partir de concerts en viu de gèneres diferents seleccionats d'entre l'oferta de la temporada amb lliurament a finals del curs (35%) Per aprovar l’assignatura l’estudiant haurà de tenir aprovades les dues crítiques, l'anàlisi auditiva d'una obra o d'un fragment d'una obra en les condicions establertes més amunt, així com l'examen escrit de teoria crítica. Es preveuen proves de recuperació únicament per aquells alumnes que havent presentat els treballs en tinguin un o més d'un de suspesos (que hauran de tornar a presentar) o que hagin suspès l'examen escrit de teoria crítica (al qual hauran de tornar-se a presentar). Criteris aplicables a l'hora de considerar un estudiant No avaluable: no haver lliurat a temps les dues crítiques i l'anàlisi exigides; no haver-se presentat a l'examen de Teoria crítica; haver faltat a més d'un 60% de les classes. Revisió de les qualificacions de forma presencial 7 dies després de la realització de les proves.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
assistència a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 14 |
comentari oral, en grups de dos, d'una obra musical, d'un estil o d'un gènere, ubicats en el seu context cultural i social | 20 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 9, 10, 13, 14, 15 |
presentació al finals de curs de dues crítiques escrites corresponents a dues obres musicals d'estils diversos i d'una anàlisi auditiva d'una composició musical e l'anàlisi auditiva d'una | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 15 |
prova escrita d'avaluació sobre teoria de la crítica i comentari pràctic d'una crítica musical | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 15 |
Bibliografia