Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 | 1 |
No hi ha
L'objectiu d'aquest mòdul és revisar les investigacions de major interès científic sobre orígens, curs i pronòstic dels processos evolutius psicopatològics, normatius i la interacció entre tots dos. S'aborden diferents síndromes clíniques: la classificació, el diagnòstic i avaluació, els factors de risc, prevenció i intervenció dels trastorns psicològics que afecten des de la infància a l'edat adulta. Un concepte clau és que el desenvolupament és un procés dinàmic. S'estudien trajectòries evolutives de psicopatologia i de normalitat, els seus factors de risc i els seus efectes al llarg del desenvolupament. Es tractaran els temes de més actualitat en l'àmbit de la psicopatologia del desenvolupament.
Des de la perspectiva de la recerca aplicada en psicopatologia es tractarà:
- Com formular preguntes d'investigació en psicopatologia amb rellevància científica i clínica.
- L’impacte dels resultats de la recerca en psicopatologia: Difusió, aplicacions i productes.
- La pràctica basada en la evidència científica
La recerca aplicada es realitzarà en els següents àmbits:
- Trastorns de conducta en infants i adolescents
- Negativisme desafiant en infants i adolescents
- Estils educatius parentals, regulació emocional y psicopatologia.
- Prevenció dels trastorns del comportament alimentari
- Trastorn Límit de la Personalidad
- Suicidi
- Tractaments psicològics eficaços.
S'estudiaran diferents trastorns psicopatològics des de la perspectiva de la recerca. Es realitzarà una reflexió crítica sobre l'impacte i aplicació de temes clau en la investigació actual en psicopatologia aplicant directament al treball de l'estudiant i tenint en compte als diferents beneficiaris (usuaris, clínics, cuidadors, famílies, administradors, inversors, etc.). Es treballarà l'adquisició d'habilitats per a la transferència i difusió dels resultats de la recerca en psicopatologia. Es posarà l'èmfasi, no únicament en "com es fa", sinó també "per a què serveix" la investigació clínica en psicopatologia, identificant els resultats potencialment transferibles i les formes més adequades per a la seva difusió. S'espera que els continguts d'aquest mòdul ajudin l'estudiant a: a) formular preguntes d'investigació sobre trastorns mentals potencialment interessants; b) generar resultats transferibles i amb impacte en els usuaris i beneficiaris i difondre'ls amb mitjans adequats per a cada context; c) identificar els punts forts i febles de la seva pròpia investigació; d) desenvolupar un esperit crític respecte a les investigacions desenvolupades en aquest camp.
Els continguts del mòdul es treballaran de manera personalitzada a través de tallers de recerca que permetran un aprenentatge interactiu i creatiu. El fil conductor del taller gira al voltant de la proposta d'investigació clínica que el professorat proposa sobre els diferents trastorns psicopatològics que contempla el mòdul. Es persegueix aconseguir que la recerca en psicopatologia dels estudiants sigui útil i aplicable per als destinataris finals, que es difongui adequadament i que tingui un impacte clínic i social. En els tallers es debatrà críticament sobre com sorgeixen les necessitats d'investigació, es posarà en pràctica diferents maneres de difondre els resultats i es dissenyaran els productes resultants de la investigació clínica. El mòdul és eminentment pràctic i referit a la investigació clínica en diferents trastorns psicopatològics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectura d'articles i informes | 30 | 1,2 | 2, 5, 6, 8 |
Resolució d'exercicis | 3 | 0,12 | 4, 9 |
Tallers de recerca | 37,5 | 1,5 | 1, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'activitats pràctiques | 3 | 0,12 | 2, 5 |
Tutoria | 1,5 | 0,06 | 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs escrits | 40 | 1,6 | 1, 3, 4, 7, 8, 9 |
Estudi personal | 30 | 1,2 | 3, 5, 8, 9 |
Presentacions orals | 5 | 0,2 | 3, 4, 5 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les contribucions de l'estudiant en les sessions, a través dels treballs corresponents a cada taller i a partir de tot el treball realitzat en el mòdul integrat en la carpeta de l'estudiant.
Es considera que l'assignatura està superada quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana ponderada ≥ 5.
Cal assistir al 90% de les sessions presencials
Recuperació: Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació, cal que:
a)No hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul.
b)hagi estat prèviament avaluat en totes les evidències i hagi obtingut una qualificació d'avaluació continuada (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que es sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per sumar la puntuació a la nota prèvia. La recuperació estarà focalitzada en totes les evidències d'aprenentatge.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable".
El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
E1. Lliurament de treball i informes | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7 |
E2. Assistència i participació a les activitats programades | 25% | 0 | 0 | 6, 7, 8 |
E3. Carpeta de l'estudiant | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 9 |
APA (2002). Criteria for Evaluating treatment Guidelines. American Psychologist, 57 (12), 1052-1059.
American Psychological Association. (2010). Publication manual (6th ed.). Washington, DC: Author. APA Council of Representatives (2005).
APA Policy Statement on Evidence-Based Practice in Psychology. https://www.apa.org/practice/resources/evidence/evidence-based-statement.pdf Baumbusch, J.L.,
El profesorat proporcionarà bibliografía addicional a l'aula