Logo UAB
2019/2020

Psicopatologia del Desenvolupament: de la Infància a l’Edat Adulta

Codi: 43879 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Susanna Subirà Álvarez
Correu electrònic:
Susana.Subira@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Nuria de la Osa Chaparro
Lourdes Ezpeleta Ascaso
David Sánchez Carracedo
María Soledad Mora Giral
Maria Claustro Jané Ballabriga

Prerequisits

No hi ha

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és revisar les investigacions de major interès científic sobre orígens, curs i pronòstic dels processos evolutius psicopatològics, normatius i la interacció entre tots dos. S'aborden diferents síndromes clíniques: la classificació, el diagnòstic i avaluació, els factors de risc, prevenció i intervenció dels trastorns psicològics que afecten des de la infància a l'edat adulta. Un concepte clau és que el desenvolupament és un procés dinàmic. S'estudien trajectòries evolutives de psicopatologia i de normalitat, els seus factors de risc i els seus efectes al llarg del desenvolupament. Es tractaran els temes de més actualitat en l'àmbit de la psicopatologia del desenvolupament.

Competències

  • Analitzar de forma crítica les teories, models i mètodes més actuals d'investigació psicològica en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar, planificar implementar projectes d'investigació psicològica aplicada en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera crítica els conceptes actuals de classificació, instruments i mètodes d’avaluació i diagnòstic, els programes i les tècniques d’intervenció al llarg del cicle vital.
  2. Analitzar les implicacions pràctiques i teòriques dels resultats de la recerca sobre síndromes, risc, protecció, trajectòries en psicopatologia i prevenció.
  3. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Identificar els aspectes innovadors de les recerques en psicopatologia del desenvolupament.
  5. Identificar qüestions rellevants en psicologia clínica en l’etapa infantil i adulta que requereixen clarificació científica.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

 

 

Des de la perspectiva de la recerca aplicada en psicopatologia es tractarà:

 

-      Com formular preguntes d'investigació en psicopatologia amb rellevància científica i clínica.

 

-      L’impacte dels resultats de la recerca en psicopatologia: Difusió, aplicacions i productes.

 

-      La pràctica basada en la evidència científica

 

 

 

 

 

La recerca aplicada es realitzarà en els següents àmbits:

 

-      Trastorns de conducta en infants i adolescents

 

-      Negativisme desafiant en infants i adolescents

 

-      Estils educatius parentals, regulació emocional y psicopatologia.

 

-      Prevenció dels trastorns del comportament alimentari

 

-      Trastorn Límit de la Personalidad

 

-      Suicidi

 

-      Tractaments psicològics eficaços.

 

 

Metodologia

S'estudiaran diferents trastorns psicopatològics des de la perspectiva de la recerca. Es realitzarà una reflexió crítica sobre l'impacte i aplicació de temes clau en la investigació actual en psicopatologia aplicant directament al treball de l'estudiant i tenint en compte als diferents beneficiaris (usuaris, clínics, cuidadors, famílies, administradors, inversors, etc.). Es treballarà l'adquisició d'habilitats per a la transferència i difusió dels resultats de la recerca en psicopatologia. Es posarà l'èmfasi, no únicament en "com es fa", sinó també "per a què serveix" la investigació clínica en psicopatologia, identificant els resultats potencialment transferibles i les formes més adequades per a la seva difusió. S'espera que els continguts d'aquest mòdul ajudin l'estudiant a: a) formular preguntes d'investigació sobre trastorns mentals potencialment interessants; b) generar resultats transferibles i amb impacte en els usuaris i beneficiaris i difondre'ls amb mitjans adequats per a cada context; c) identificar els punts forts i febles de la seva pròpia investigació; d) desenvolupar un esperit crític respecte a les investigacions desenvolupades en aquest camp.

Els continguts del mòdul es treballaran de manera personalitzada a través de tallers de recerca que permetran un aprenentatge interactiu i creatiu. El fil conductor del taller gira al voltant de la proposta d'investigació clínica que el professorat proposa sobre els diferents trastorns psicopatològics que contempla el mòdul. Es persegueix aconseguir que la recerca en psicopatologia dels estudiants sigui útil i aplicable per als destinataris finals, que es difongui adequadament i que tingui un impacte clínic i social. En els tallers es debatrà críticament sobre com sorgeixen les necessitats d'investigació, es posarà en pràctica diferents maneres de difondre els resultats i es dissenyaran els productes resultants de la investigació clínica. El mòdul és eminentment pràctic i referit a la investigació clínica en diferents trastorns psicopatològics.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectura d'articles i informes 30 1,2 2, 5, 6, 8
Resolució d'exercicis 3 0,12 4, 9
Tallers de recerca 37,5 1,5 1, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Realització d'activitats pràctiques 3 0,12 2, 5
Tutoria 1,5 0,06 6, 7
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs escrits 40 1,6 1, 3, 4, 7, 8, 9
Estudi personal 30 1,2 3, 5, 8, 9
Presentacions orals 5 0,2 3, 4, 5

Avaluació

 

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les contribucions de l'estudiant en les sessions, a través dels treballs corresponents a cada taller i a partir de tot el treball realitzat en el mòdul integrat en la carpeta de l'estudiant.

Es considera que l'assignatura està superada quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana ponderada ≥ 5.

Cal assistir al 90% de les sessions presencials

Recuperació: Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació, cal que:

a)No hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul.

b)hagi estat prèviament avaluat en totes les evidències i hagi obtingut una qualificació d'avaluació continuada (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que es sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per sumar la puntuació a la nota prèvia. La recuperació estarà focalitzada en totes les evidències d'aprenentatge.

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable".

El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html



 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
E1. Lliurament de treball i informes 35% 0 0 2, 3, 4, 5, 7
E2. Assistència i participació a les activitats programades 25% 0 0 6, 7, 8
E3. Carpeta de l'estudiant 40% 0 0 1, 3, 5, 9

Bibliografia

 

APA (2002). Criteria for Evaluating treatment Guidelines. American Psychologist, 57 (12), 1052-1059.

American Psychological Association. (2010). Publication manual (6th ed.). Washington, DC: Author. APA Council of Representatives (2005).

APA Policy Statement on Evidence-Based Practice in Psychology. https://www.apa.org/practice/resources/evidence/evidence-based-statement.pdf Baumbusch, J.L., 

 

                                                                                                                                      El profesorat proporcionarà bibliografía addicional a l'aula