Logo UAB
2019/2020

Pràcticum III

Codi: 103702 Crèdits: 2
Titulació Tipus Curs Semestre
2500798 Educació Primària OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Navío Gámez
Correu electrònic:
Antoni.Navio@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Empar Garcia Lopez
Miquel Àngel Essomba Gelabert
Esther Belvis Pons

Prerequisits

És molt recomaneble que l'estudiant que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació.

Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referència el centre de pràctiques en el que s'ha realizat el Pràcticum II.

Objectius

  1. Analitzar les característiques de les innovacions en els contextos escolars des de la perspectiva d'aula.
  2. Analitzar la implicació docent en els projectes d'innovació des de la perspectiva individual i col·lectiva.
  3. Elaborar projectes de recerca i d'innovació partint de l'anàlisi de les característiques del context.
  4. Vincular la innovació i la recerca amb el desenvolupament professional docent i de l'organització escolar.

Competències

  • Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la gestió de la mateixa.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Col·laborar en els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengues pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  2. Analitzar críticament la realitat educativa observada a fi de proposar millores des d’'una perspectiva innovadora
  3. Analitzar i avaluar críticament les situacions d'ensenyament i d'aprenentatge des de la perspectiva de l'escola inclusiva
  4. Col·laborar amb els professionals de l'escola a fi d'extraure la informació rellevant dels projectes d'innovació analitzats.
  5. Comprendre el funcionament de les diferents estructures organitzatives del centre escolar.
  6. Coordinar-se amb els altres docents en el plantejament educatiu i en la concreció de les tasques d'ensenyament-aprenentatge.
  7. Demostrar interès per conèixer i comprendre les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  8. Descriure i explicar els fets i situacions relacionats amb els processos d'ensenyament i aprenentatge observats i viscuts. Interpretar, contrastar i argumentar segons els propis criteris.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Discutir de forma documental i raonada els diferents punts de vista i saber trobar-ne les connexions i punts comuns.
  11. Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  12. Establir criteris d'avaluació per a les activitats planificades que sorgeixin del mateix procés d'ensenyament i aprenentatge.
  13. Implicar-se en la dinàmica del centre i de l'aula a l'hora de fer propostes d'innovació relacionades amb el context del centre i de l'aula.
  14. Mantenir una actitud de respecte del medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l’equitat i el respecte dels drets humans.
  15. Observar críticament la realitat de l'escola parant especial atenció als projectes d'innovació, reflectint aquest coneixement pràctic en les propostes de millora.
  16. Planificar activitats de llengua i matemàtiques, explicitant la seva intencionalitat didàctica.
  17. Planificar i realitzar activitats que fomentin en els alumnes una ciutadania activa.
  18. Reflexionar sobre les potencialitats de la interdisciplinarietat en el marc de l'actual proposta curricular.
  19. Seleccionar la informació clau per a efectuar propostes de millora en els centres d'educació primària.

Continguts

1. Observació sistemàtica de la realitat escolar

1.1. El docent com a investigador de la seva pràctica

1.2. Relació de teoria i pràctica en educació

2. Disseny de projectes d'innovació

2.1. Les fases de la innovació

2.2. L'estructura dels projectes d'innovació

2.3. La difusió de la innovació en la realitat escolar

3. La col·laboració amb els professionals

3.1. El treball col·laboratiu

3.2. Els projectes de millora compartits

4. Àmbits d'innovació en els centres educatius

4.1. Innovacions d'aula: tipologies i àmbits

4.2. Innovacions de centre: tipologies i àmbits

Metodologia

La metodologia s'estructura segons les activitats formatives que es plantegen. 
 
Respecte l'estada al centre de pràctiques:
  • Observació, participació i elaboració de documents.
  • Elaboració de diari de camp i notes d’observació.
  • Estudi de les situacions quotidianes al centre educatiu: tipus d’activitats i dinàmiques a l’aula, específicament a l’àrea de llengua i a la de matemàtiques.
  • Aplicació de les intervencions d’ensenyament i aprenentatge de matemàtiques i llengua.
Seminaris i tutories individuals i col·lectives:
  • Presentació, intercanvi, discussió i avaluació de les observacions realitzades i dels processos dissenyats en petit grup.
  • Disseny i anàlisi de les intervencions de matemàtiques i llengua i sobre el tractament de la diversitat.
  • Reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
Carpeta d'aprenentatge:
  • Recerca d’informació i documentació.
  • Anàlisi i estudi de la realitat escolar.
  • Disseny d’intervencions d’ensenyament i aprenentatge a l’àrea de matemàtiques i llengua.
  • Elaboració de la carpeta d’aprenentatge.
  • Preparació d’exposicions orals per al seminari.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencials en gran grup 10 0,4 13, 15, 19
Seminaris 5 0,2 13, 15, 19
Tipus: Supervisades      
Turories 7 0,28 13, 15, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi 25 1 13, 15, 19

Avaluació

PROVA TEÒRICA

Es respondrà a una prova de coneixements teòrics. Dies de la prova teòrica: grup 21: 25/6/2020; grup 31: 17/6/2020; grup 41: 26/6/2020; grup 71: 26/6/2020.

PROVA PRÀCTICA

S'elaborarà un projecte d'innovació adequat i adaptat al centre de pràctiques de referència. Seguint un guió específic caldrà que es demostrin les diferents competències considerades.

PRESENTACIÓ DEL TREBALL

Com a conseqüència del treball, caldrà fer una presentació del projecte d'innovació en sessió de seminari, posant èmfasi en el projecte en sí i en la consideració del context per a justificar la proposta.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.

És obligatòria una assistència mínima del 80% per a poder aprovar l'assignatura

RECUPERACIÓ

Si se suspen una de les dues proves (de coneixements teòrics, de coneixements pràctics) o ambdues, es podran recuperar. Per les característiques de l'assignatura, es decidirà el procediment de recuperació a partir dels resultats obtinguts.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació del Treball 15% 1 0,04 13, 15, 19
Prova Pràctica 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Prova de teòrica de coneixements 35% 2 0,08 3, 8, 19

Bibliografia

ALBERT, M.J. (2007): La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill: Madrid.

BISQUERRA, R. (Coord.) (2004): Metodología de la investigación educativa. La Muralla: Madrid

DE MIGUEL, M. (Coord.) (1996): El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.

IMBERNÓN, F. (1994): La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional. Graó: Barcelona.

IMBERNÓN, F. (2002): La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.

SÁNCHEZ HUETE, J: C. (Coord) (2008): Compendio de Didáctica General. Editorial CCS: Madrid.

SEPÚLVEDA, F.; RAJADELL, N. (Coords.) (2001): Didáctica General para Psicopedagogos. UNED: Madrid.

TEJADA, J. (1998): Los agentes de la innovación en los centros educativos : profesores, directivos y asesores. Aljibe: Málaga.

TEJADA, J.; GIMÉNEZ, V. (Coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario institucional. Thomson: Madrid.

TORRE, S. de la (Coord.) (1998): Cómo innovar en los centros educativos. Escuela Española: Madrid.