Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 0 |
El curs requereix un bon nivell de francès escrit i oral.
Aquest curs ofereix un panorama històric de les literatures francòfones des d'una perspectiva de gènere. Mitjançant lectura detallada d'una selecció de textos de diferents gèneres, el curs té els següents objectius:
-familiaritzar l'estudiant amb els principals temes i preocupacions formals i estètiques de les escriptures francòfones de dones.
-desenvolupar habilitats per analitzar els textos literaris en el seu context històric.
-aprofondir en el coneixement i l'examen crític de l'articulació entre les escriptures de dones i els valors socioculturals, ideològics i culturals.
-proporcionar una comprensió crítica de les condicions materials i ideològiques de producció, consum i recepció d'aquestes escriptures.
1. La “Francofonia” i les “literatures francòfones”: diferències geopolítiques i lingüístiques.
2. Teories feministes i aproximacions de gènere a la literatura
3. Les múltiples formes de la violència: epistèmica, simbòlica, estructural i material. Estigmatització social.
4. La ferida del trauma: història, memòria i identitat.
5. L'art de la resistència: discursos públics i discursos ocults.
6. Veus dissidents (1): subalternitat, marginalitat i representació.
7. Veus dissidents (2): relats contra-hegemònics.
8. Apoderar els desposseïts: imaginació, "agència", resiliència.
-El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació, la realització d'exercicis i la participació en debats guiats.
-Les lectures tenen per objectiu la realització de debats a classe i de treballs pràctics.
-Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.
-Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.
-Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i discussió de problemes | 40 | 1,6 | 2, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats en grup i metodologia literària | 50 | 2 | 2, 3, 4, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 2, 6, 9, 11 |
La informació referent a l'avaluació és només orientativa. El/la docent proporcionarà un descriptiu detallat en començar el semestre. Revisió Abans de tancar l'acta, el/la docent publicarà les qualificacions finals i la data/hora de revisió de l'avaluació. Recuperació Els/les estudiants podran fer la recuperació sempre i quan hagin lliurat almenys el 66.6% (2 terços) dels treballs i proves d'avaluació i hagin obtingut una nota no inferior a 3.5. El/la docent informarà detalladament els/les estudiants del sistema de recuperació. El/la docent podrà demanar la recuperació de totes i cadascuna de les proves no superades o no realitzades o bé proposar una prova única de recuperació. No avaluable Es considerarà com a ‘no avaluable’ l’alumne que hagi lliurat menys d’un 30% dels treballs i proves obligatoris. Plagi, còpia, suplantació d'identitat En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc. en una prova, la qualificació de l'exercici serà de “0”. Si es detecta una reincidència, la qualificació final del curs serà de “0” En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc., l'estudiant no podrà repetir ni recuperar la prova. Casos especials Els estudiants francòfons hauran de complir les mateixes condicions d'avaluació que la resta d'estudiants. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació | 10% | 0 | 0 | 4, 5, 7, 8, 10 |
Treballs i proves escrites | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Treballs i proves orals | 40% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 12 |
BOURDIEU, Pierre (1998). La domination masculine. Seuil.
BUTLER, Judith (2005). Trouble dans le genre. La Découverte [Gender Trouble, 1990].
CASANOVA, Pascale (1999). La République mondiale des lettres. Seuil.
CASTAING, Anne, GADEN, Elodie (éd.) (2017). Écrire et penser le genre en contextes postcoloniaux. Peter Lang.
CAZENAVE, Odile (1996). Femmes rebelles: naissance d'un nouveau roman africain au féminin. L'Harmattan.
DAVIS, Angela (1983). Femmes, race et classe. Des femmes [Women, Race & Class, 1981].
DORLIN, Elsa (2009). Sexe, genres et sexualités. Introduction à la théorie féministe. PUF.
DORLIN, Elsa (dir.) (2009). . PUF. Sexe, race, classe. Pour une épistémologie de la domination
DORLIN, Elsa (dir.) (2008). Black feminism. Anthologie du féminisme africain-américain, 1975-2000. L'Harmattan.
GAUVIN, Lise et al (éd.) (2013). Parodies, pastiches, réécritures. La question des modèles dans les littératures francophones. ENS éditions.
HÉRITIER, Françoise (1996). Masculin/Féminin. La pensée de la différence. Odile Jacob.
HÉRITIER, Françoise (2002). Masculin/Féminin. Dissoudre la hiérarchie. Odile Jacob.
HOOKS, Bell (1984). Feminist Theory: From Margin to Center. South End Press.
MAGDELAINE-ANDRIANJAFITRIMO, Valérie; ARINO, Marc. (éd.) (2015). Iles/Elles : Résistances et revendications féminines dans les îles des Caraïbes et de l'océan Indien (XVIIIe-XXIe siècles. Editions K'A.
MOHANTY, Chandra Talpade (2003). Feminism Without Borders: Decolonizing Theory, Practicing Solidarity. Duke University Press.
MOUDILENO, Lydie (2006). Parades postcoloniales. Karthala.
MOURALIS, Bernard (2011). Les contre-littératures. Hermann [1975].
NGUGI WA THIONG'O (2011). Décoloniser l'esprit. La Fabrique éditions [Decolonising the Mind, 1986].
PARISOT, Yolaine; OUABDELMOUMEN, Nadia (éds.) (2013). Genre et migrations postcoloniales. Lectures croisées de la norme. PUR.
PROVENZANO, François (2011). Vies et mort de la francophonie. Les Impressions nouvelles.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty (2006). Les subalternes peuvent-elles parler ? Amsterdam [Can the Subaltern Speak?, 1988].
TRINH, T. Minh-ha (1989). Woman, Native, Other. Indiana University Press.
VERGES, Françoise (2017). Le ventre des femmes. Capitalisme, racialisation, féminisme. Albin Michel.