Logo UAB
2019/2020

Literatures Francòfones

Codi: 103390 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OT 3 0
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Mar García López
Correu electrònic:
MariaMar.Garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Maria del Mar García López

Prerequisits

El curs requereix un bon nivell de francès escrit i oral.

 

Objectius

Aquest curs ofereix un panorama històric de les literatures francòfones des d'una perspectiva de gènere. Mitjançant lectura detallada d'una selecció de textos de diferents gèneres, el curs té els següents objectius:

-familiaritzar l'estudiant amb els principals temes i preocupacions formals i estètiques de les escriptures francòfones de dones.

-desenvolupar habilitats per analitzar els textos literaris en el seu context històric.

-aprofondir en el coneixement i l'examen crític de l'articulació entre les escriptures de dones i els valors socioculturals, ideològics i culturals. 

-proporcionar una comprensió crítica de les condicions materials i ideològiques de producció, consum i recepció d'aquestes escriptures.

 

Competències

    Estudis d'Anglès i Francès
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar la llengua francesa a nivell professional i conèixer les tècniques i els mètodes per assolir la màxima capacitació en l'expressió oral i escrita.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser capaç d'analitzar les produccions culturals i literàries contemporànies en llengua francesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar un fet d'actualitat relacionant-lo amb els seus antecedents històrics.
  2. Aplicar les tècniques i els mètodes del comentari literari de textos actuals en llengua francesa.
  3. Exposar els conceptes propis de la llengua, la lingüística i la literatura franceses.
  4. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  5. Expressar-se oralment i per escrit amb un nivell de llengua francesa corresponent al nivell d'usuari experimentat.
  6. Fer una dissertació o un comentari en francès sobre temes relacionats amb la literatura i la cultura contemporànies en llengua francesa.
  7. Identificar i interpretar els aspectes més rellevants de la creació artística contemporània i actual relacionada amb la llengua francesa, en les seves diverses manifestacions.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Realitzar un treball individual en què s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  10. Relacionar la literatura en llengua francesa amb altres discursos creatius i analítics.
  11. Resoldre problemes de manera autònoma.
  12. Treballar en equip respectant les diverses opinions.

Continguts

 1. La “Francofonia” i les “literatures francòfones”: diferències geopolítiques i lingüístiques.

 2. Teories feministes i aproximacions de gènere a la literatura

 3. Les múltiples formes de la violència: epistèmica, simbòlica, estructural i material. Estigmatització social.

 4. La ferida del trauma: història, memòria i identitat.

 5. L'art de la resistència: discursos públics i discursos ocults.

 6. Veus dissidents (1): subalternitat, marginalitat i representació.

 7. Veus dissidents (2): relats contra-hegemònics.

 8. Apoderar els desposseïts: imaginació, "agència", resiliència.

Metodologia

 

-El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació, la realització d'exercicis i la participació en debats guiats.

-Les lectures tenen per objectiu la realització de debats a classe i de treballs pràctics.

-Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.

-Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.

-Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i discussió de problemes 40 1,6 2, 3
Tipus: Supervisades      
Activitats en grup i metodologia literària 50 2 2, 3, 4, 6, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 50 2 2, 6, 9, 11

Avaluació

La informació referent a l'avaluació és només orientativa. El/la docent proporcionarà un descriptiu detallat en començar el semestre.

Revisió

Abans de tancar l'acta, el/la docent publicarà les qualificacions finals i la data/hora de revisió de l'avaluació.

Recuperació

Els/les estudiants podran fer la recuperació sempre i quan hagin lliurat almenys el 66.6% (2 terços) dels treballs i proves d'avaluació i hagin obtingut una nota no inferior a 3.5.

El/la docent informarà detalladament els/les estudiants del sistema de recuperació. El/la docent podrà demanar la recuperació de totes i cadascuna de les proves no superades o no realitzades o bé proposar una prova única de recuperació.

No avaluable

Es considerarà com a ‘no avaluable’ l’alumne que hagi lliurat menys d’un 30% dels treballs i proves obligatoris.  

Plagi, còpia, suplantació d'identitat

En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc. en una prova, la qualificació de l'exercici serà de “0”. Si es detecta una reincidència, la qualificació final del curs serà de “0”

En cas de plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc., l'estudiant no podrà repetir ni recuperar la prova.

Casos especials

Els estudiants francòfons hauran de complir les mateixes condicions d'avaluació que la resta d'estudiants.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació 10% 0 0 4, 5, 7, 8, 10
Treballs i proves escrites 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Treballs i proves orals 40% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 12

Bibliografia

 

BOURDIEU, Pierre (1998). La domination masculine. Seuil.

BUTLER, Judith (2005). Trouble dans le genre. La Découverte [Gender Trouble, 1990].

CASANOVA, Pascale (1999). La République mondiale des lettres. Seuil.

CASTAING, Anne, GADEN, Elodie (éd.) (2017). Écrire et penser le genre en contextes postcoloniaux. Peter Lang.

CAZENAVE, Odile (1996). Femmes rebelles: naissance d'un nouveau roman africain au féminin. L'Harmattan.

DAVIS, Angela (1983). Femmes, race et classe. Des femmes [Women, Race & Class, 1981].

DORLIN, Elsa (2009). Sexe, genres et sexualités. Introduction à la théorie féministe. PUF.

DORLIN, Elsa (dir.) (2009). . PUF. Sexe, race, classe. Pour une épistémologie de la domination

DORLIN, Elsa (dir.) (2008). Black feminism. Anthologie du féminisme africain-américain, 1975-2000. L'Harmattan.

GAUVIN, Lise et al (éd.) (2013). Parodies, pastiches, réécritures. La question des modèles dans les littératures francophones. ENS éditions.

HÉRITIER, Françoise (1996). Masculin/Féminin. La pensée de la différence. Odile Jacob.

HÉRITIER, Françoise (2002). Masculin/Féminin. Dissoudre la hiérarchie. Odile Jacob.

HOOKS, Bell (1984). Feminist Theory: From Margin to Center. South End Press.

MAGDELAINE-ANDRIANJAFITRIMO, Valérie; ARINO, Marc. (éd.) (2015). Iles/Elles : Résistances et revendications féminines dans les îles des Caraïbes et de l'océan Indien (XVIIIe-XXIe siècles. Editions K'A.

MOHANTY, Chandra Talpade (2003). Feminism Without Borders: Decolonizing Theory, Practicing Solidarity. Duke University Press.

MOUDILENO, Lydie (2006). Parades postcoloniales. Karthala.

MOURALIS, Bernard (2011). Les contre-littératures. Hermann [1975].

NGUGI WA THIONG'O (2011). Décoloniser l'esprit. La Fabrique éditions [Decolonising the Mind, 1986].

PARISOT, Yolaine; OUABDELMOUMEN, Nadia (éds.) (2013). Genre et migrations postcoloniales. Lectures croisées de la norme. PUR.

PROVENZANO, François (2011). Vies et mort de la francophonie. Les Impressions nouvelles.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty (2006). Les subalternes peuvent-elles parler ? Amsterdam [Can the Subaltern Speak?, 1988].

TRINH, T. Minh-ha (1989). Woman, Native, Other. Indiana University Press.

VERGES, Françoise (2017). Le ventre des femmes. Capitalisme, racialisation, féminisme. Albin Michel.