2019/2020
Gèneres Cinematogràfics
Codi: 103076
Crèdits: 6
| Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
| 2501928 Comunicació Audiovisual |
OT |
4 |
0 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
Coneixements d’anglès per a les lectures i visionats.
Objectius
Aquesta assignatura optativa de 6 ECTS forma part de l’itinerari de la Menció de Cinema.
L’objectiu general és conèixer les convencions narratives i expressives dels diferents patrons genèrics del cinema de ficció, analitzant les tipologies establertes i reflexionant sobre la seva evolució al llarg de la història. L’assignatura té una vessant teòrica, amb especial èmfasi en els visionats i anàlisis de cas, però també pràctica, amb la realització d’una producció audiovisual que permeti reflectir i aprofundir l’aprenentatge dels codis narratius i iconogràfics d’un gènere cinematogràfic concret. El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Competències
- Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
- Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
- Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
- Demostrar esperit crític i autocrític.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
- Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
- Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el temps de manera adequada.
- Gestionar les diferents modalitats de programació audiovisual en funció dels diferents gèneres audiovisuals.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
- Aplicar les teories apreses a l'anàlisi de la realitat mediàtica i a l'elaboració dels productes audiovisuals.
- Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
- Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
- Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el temps de manera adequada.
- Implementar les tècniques expositives, discursives i argumentatives per adaptar-les als gèneres audiovisuals.
- Innovar mitjançant la producció i la programació audiovisuals.
- Promoure innovacions en la construcció del producte.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Continguts
- Introducció a la teoria dels gèneres cinematogràfics.
- Origen i context industrial al Hollywood clàssic.
- Tipologies del cinema de ficció. Temàtica, estructura i iconografia com a elements clau en l’acotació genèrica.
- Estudis de cas. Western: gènere i historia; film noir: gènere i societat; melodrama: gènere i forma.
- De l’slapstick al blockbuster: Un concepte en constant evolució.
- Hibridacions i models alternatius.
Metodologia
L’adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat es farà a través de diversos procediments metodològics:
- Sessions teòriques que inclouen: classes magistrals, exercicis de debat i reflexió proposats a l’aula, lectures i participació a seminaris, a més dels materials textuals i audiovisuals de suport disponibles a través del Campus Virtual.
- Sessions pràctiques en les que l'alumnat treballarà en la realització d’una producció audiovisual de ficció en clau genèrica.
Avaluació
El sistema d’avaluació continuada està integrat per quatre parts diferenciades:
- Realització d’una producció audiovisual (40% de la nota).
- Memòria sobre el procés de producció del projecte audiovisual i la seva argumentació teòrica (15% de la nota).
- Examen teòric (35% de la nota).
- Assistència, intervenció i pràctiques dels seminaris (10% de la nota).
Per aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 a l’examen escrit i de 5 sobre 10 en un mínim de dues de les activitats enumerades més amunt.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha obtingut una nota mínima de 3,5 a l’examen escrit i una nota mínima del 3,5 sobre 10 en la memòria del projecte audiovisual.
Activitats d'avaluació
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| Examen teòric |
35% |
2
|
0,08 |
2, 3, 5, 6, 7, 8, 11
|
| Intervenció seminaris i pràctiques |
10% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14
|
| Memòria del projecte audiovisual |
15% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
| Realització d'una producció audiovisual |
40% |
3,5
|
0,14 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Bibliografia
ALTMAN, Rick (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
GRANT, Barry Keith (2013): Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press.
KITSES, Jim (2004): Horizons West. Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood. London: British Film Institute.
LANGFORD, Barry (2005): Film Genre: Hollywood and Beyond. Edinburgh: Endinburgh University Press.
MERCER, John; SHINGLER, Martin (2004): Melodrama, Genre, Style, Sensibility. London: Wallflower Press.