Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 | 1 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 | 1 |
Per a la plena comprensió dels continguts de l’assignatura convé tenir una habilitat bàsica en la programació i un bon coneixement de com s’executen els programes en els computadors. Per a això, s’ha d’haver fet el Laboratori de programació i l’Enginyeria del software (programació) i haver cursat Estructura de computadors, Sistemes operatius i Arquitectura de computadors (model d’execució dels programes).
Aquesta assignatura és la primera de la matèria de Disseny de sistemes de còmput orientat a aplicacions. En aquesta matèria es tracta el desenvolupament dels sistemes que executen els algorismes d’unes aplicacions determinades i que ho han de fer respectant uns requeriments específics. Per exemple, no n’hi ha prou que un dispositiu mòbil sigui capaç de mostrar un vídeo, sinó que ho ha de fer a 25 imatges per segon, sincronitzant-ho amb la informació auditiva i consumint la mínima energia possible. Així doncs, l’objectiu final de la matèria és que sapigueu dissenyar algorismes i les implicacions que cada disseny té en el cost de l’aplicació segons el mateix algorisme i com s’implementa, és a dir, segons la plataforma d’execució que es triï.
1. Introducció
1.1. Dominis d’aplicació dels sistemes encastats
1.2. Casos d’estudi
1.3. Enginyeria de sistemes
2. Metodologia de disseny
2.1. Flux de disseny
2.2. Anàlisi de requeriments funcionals i no funcionals
2.3. Models de càlcul basats en estats
2.4. Xarxes de màquines d’estat
2.5. Arquitectures del maquinari
2.6. Sistemes operatius en temps real
2.7. Arquitectures del programari
2.8. Plataformes arquitecturals
3. Metodologia d’implementació
3.1. Refinament d’especificacions
3.2. Reusabilitat
3.3. Particionat i planificació
3.4. Síntesi de software i de hardware
La docència s’estructura a partir de les activitats presencials següents :
Hi ha una part molt important de treball en equip fora de l’aula, tant pel que fa als problemes proposats a classe com per a la realització de les pràctiques. En aquest sentit, cada membre de cada equip haurà d’assumir diferents rols per a cada treball que se li encarregui a l’equip. Això també suposa haver de treballar de forma organitzada i saber treballar de forma autònoma quan convingui.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat adquireixi autonomia i capacitat d’organització en el treball propi així com una competència bàsica en el treball d’equip i en anglès.
En aquest sentit, hi haurà una part de l’avaluació específica de cadascun dels resultats d’aprenentatge corresponents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problemes: Propostes de solucions, discussió de problemes i resolucions de dubtes | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Pràctiques: Desenvolupament del projecte d'assignatura | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Teoria: Assistència i participació a classes magistrals | 22 | 0,88 | 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes addicionals | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 7 |
Seguiment del treball del projecte de laboratori | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 26 | 1,04 | 5, 6, 7 |
Preparació del treball de laboratori i elaboració d'informes | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
Resolució de problemes i elaboració d'informes | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
a) Procés i activitats d’avaluació programades
L’avaluació és contínua amb activitats específiques (exàmens i treballs) al llarg del curs. Aquestes activitats d’avaluació generen un seguit de notes que determinen la nota final.
El càlcul de la nota final, n, segueix l’expressió següent:
n = t·50% + p·20% + q·30%
on t és la nota de la part de teoria, p, la de la part de problemes, i q, la de la part de pràctiques en laboratori.
La nota final serà, com a màxim, un 4,5 si t, p o q <5. En altres paraules, s’ha d’aprovar cada part (teoria, problemes i pràctiques) per separat.
La nota de la part de teoria (t) s’obté a partir de la mitjana entre els diversos exàmens parcials o les parts corresponents a l’examen final. És a dir, es podrà millorar la nota de qualsevol examen parcial a l’examen final, de forma independent.
La nota de la part de problemes (p) s’obté a partir dels informes de les propostes de solució corresponents. El valor de la nota es calcularà a partir d’una mitjana ponderada en la que es tindrà en compte la participació a les discussions dels seminaris de problemes. La fórmula del càlcul d’aquesta mitjana exclou les pitjors notes, incloses les absències, que computen com a zeros. El nombre de notes a excloure depèn del nombre de sessions de seminaris de problemes amb lliurament que es programin i serà comunicat oportunament.
La nota de la part de pràctiques (q) serà el resultat d’una mitjana ponderada deles avaluacions del treball que es faci al laboratori i dels informes corresponents. Així doncs, l’assistència a les sessions de laboratori és obligada.
b) Programació de les activitats d’avaluació
Les dates de les proves d'avaluació continuada de teoria, problemes i pràctiques es publicaran al campus virtual (CV) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d’adaptació a possibles incidències: sempre se n’informarà prèviament a través del CV ja que s’entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d’informació entre professorat i estudiants fora de l’aula.
c) Procés de recuperació
Els lliuraments fora de termini, sempre que hi hagi previ avís, seran acceptats i penalitzats amb una nota més baixa. En cap cas s’admetran lliuraments fora de termini sense avís previ o justificació de força major. Es podrà obrir un segon termini de lliurament pels informes que rebin una avaluació negativa. Els treballs no lliurats rebran una nota de 0 i no tindran opció a una segona avaluació.
D’acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l’Escola d’Enginyeria les activitats següents no es podran recuperar a l’examen final:
L’examen final serveix per poder millorar les notes dels exàmens parcials, de manera independent. No hi ha nota mínima de cap de les dues parts per fer-lo.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Es podranrevisar les correccions i les notes corresponents de totes les activitats avaluades en hores de tutoria del professorat. Per als exàmens de teoria s’establirà un dia i hora específic per a les revisions.
Si, com a resultat d’una revisió, s’acorda el canvi d’una nota, aquesta nova nota no es podrà modificar en una revisió posterior.
No es faran revisions un cop passat el termini de revisió de l’examen final.
e) Qualificacions
En cas que no es faci cap lliurament, no s’assisteixi a cap sessió de laboratori i no es faci cap examen, la nota corresponent serà un “no avaluable”. En qualsevol altre cas, els “no presentats” computen com un 0 per al càlcul de la mitjana ponderada. És a dir, la participació en alguna activitat avaluada implica que es tinguin en compte els “no presentats” en altres activitats com a zeros. Per exemple, una absència en una sessió de laboratori implica una nota de zero per a aquella activitat.
Les matrícules d’honor es concediran als qui obtinguin una nota superior o igual a 9,0 a cada part, fins al 5% dels matriculats segons ordre descendent de nota final. A criteri del professorat, també se’n podran concedir en d’altres casos, sempre que no s’excedeixi del 5% i la nota final sigui igual o superior a 9,0.
f) Irregularitats, còpia i plagi
Les còpies fan referència a les evidències de que el treball o l’examen s’ha fet en part o totalment sense contribució intel·lectual de l’autor. En aquesta definició s’hi inclouen també les temptatives provades de còpia en exàmens i lliuraments de treballs i les violacions de les normes que n’asseguren l’autoria intel·lectual. Els plagis fan referència als treballs i textos d’altres autors que es fan passar com a propis. Són un delicte contra la propietat intel·lectual. Per evitar incórrer en plagi, citeu les fonts que feu servir a l’hora d’escriure l’informe d’un treball.
D’acord amb la normativa de la UAB, tant còpies com plagis o qualsevol intent d’alterar el resultat de l’avaluació, pròpia o aliena –deixant copiar, per exemple, impliquen una nota final de la part corresponent (teoria, problemes o pràctiques) de 0 i, en aquest cas, suspendre l’assignatura, sense que això limiti el dret a emprendre accions en contra dels qui hi hagin participat, tant en l’àmbit acadèmic com en el penal.
g) Avaluació d’alumnes que repeteixen
No hi ha cap tractament diferenciat per a alumnes que repeteixin l’assignatura, però poden aprofitar material propi del curs anterior sempre que ho indiquin així als informes corresponents.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final (només si cal millorar nota parcials) | 50 | 2 | 0,08 | 5, 6 |
Exàmens parcials | 50 | 4 | 0,16 | 5, 6 |
Informes de treballs de pràctiques | 30 | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
Informes de treballs de seminaris de problemes | 20 | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
(El llistat definitiu estarà disponible al campus virtual.)