Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Es recomana tenir aprovades les assignatures troncals de Psicobiologia.
Aquesta assignatura, adreçada a estudiants que ja tenen una formació prèvia en Psicobiologia, estudia l’evolució filogenètica del sistema nerviós i la seva relació amb els processos cognitius que fan possible la intel·ligència humana. A diferència de les matèries anteriors de Psicologia Fisiològica on s'estudia com tenen joc aquests processos, la present assignatura es centra en el per què els processos cognitius han evolucionat i han adquirit determinades característiques. L’assignatura presta especial atenció a les activitats mentals superiors, com ara la consciència i la autoconsciència, el control racional del comportament, la presa de decisions, la planificació del futur, la intuïció i la creativitat. Les diferències de sexe i gènere són també un objectiu central en bona part dels temes del programa.
Conceptes bàsics de intel·ligència i evolució dels essers vius.
Heredabilitat de la intel·ligència.
Evolució dels homínids.
Evolució del cervell i de les principals capacitats cognitives.
Evolució i conducta humana: selecció natural i selecció sexual.
Psicobiologia de la consciència.
Classes magistrals del professor.
Presentacions i debats a classe per part dels estudiants sobre qüestions específiques de la matèria.
Elaboració individual d’una memòria escrita en la que els estudiants han de redactar les respostes a un seguit de preguntes sobre els diferents temes del programa.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i presentacions i debats a classe | 36 | 1,44 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i preparació de presentacions | 11,5 | 0,46 | 1, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i elaboració d'una memòria escrita sobre la matèria impartida a classe amb materials i lectures complementaries diverses | 100 | 4 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
L’avaluació de l’assignatura consisteix en 3 evidències d’aprenentatge:
1. Examen individual escrit sobre conceptes bàsics de l'assignatura (Pes: 30%)
2. Presentació oral per grups d’un tema relacionat amb el programa de l’assignatura (Pes: 20%)
3. Examen individual oral sobre el conjunt de temes de l’assignatura en el que l’estudiant ha de presentar i pot fer servir una memòria escrita de respostes sobre les qüestions crítiques del programa (Pes 50%)
Aquestes tres evidències són obligatories per poder superar l'assignatura. En cas que no es compleixi aquest requisit la nota màxima possible serà de 4,5.
Un estudiant que hagi realitzat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40% constarà com a "no avaluable"
Hauran superat l'assignatura els alumnes que obtinguin igual o més del 50 % d’avaluació positiva.
Els estudiants que en l'avaluació continuada obtinguin una nota inferior a 5 punts i hagin fet les tres evidències, podran fer un examen de recuperció consistent en una prova oral per tal de demostrar que han superat els dèficits dels examens anteriors. La nota resultant d'aquest exàmen serà la nota final de l'assignatura.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen individual escrit sobre conceptes bàsics de l'assignatura (dia 9 d'octubre) | 30 % | 2 | 0,08 | 6, 9, 10 |
2. Presentació oral per grup d'un tema relacionat amb temari de l'assignatura (dies 19 i 20 de novembre) | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 8, 12 |
3. Examen oral final en el que l'estudiant ha de presentar la memòria escrita elaborada durante el curs sobre la matéria de l'assignatura (a partir del 12 de novembre durant tot el mes en diferents dies) | 50% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Allman, J.M. (1999) Evolving brains. Scientific American Library. Edición española “El Cerebro en Evolución”, Barcelona: Ariel, 2003.
Boyd, R. y Silk, J.B. (2003) How human evolved. New York: WW Norton and Co. Inc. Edición española “Como Evolucionaron los Humanos”, Barcelona: Ariel, 2004.
Dicke U y Roth G (2009) Evolución de la inteligencia. Mente y Cerebro 35.
Inteligencia Viva (1999). Número extraordinario de Investigación y Ciencia, Barcelona.
Morgado I (2006) Emocions i intel·ligència social: Una aliança entre els sentiments i la raó. Barcelona: Mina. Edición castellana “Emociones e inteligencia social: Las claves para una alianza entre los sentimientos y la razón”. Barcelona: Ariel, 2007.
Morgado I (2007) "Emociones corrosivas: Cómo superar la envidia, la codicia, la culpabilidad y la vergüenza, el odio y la vanidad" (Barcelona: Ariel, 2017)
Morgado I (2009) Psicobiología de la consciencia: conceptos, hipótesis y observaciones clínicas y experimentales. Revista de Neurología, 49 (5): 251-256.
Morgado I (2012) Cómo percibimos el mundo: una exploración de la mente y los sentidos. Ariel, Barcelona.