Logo UAB
2019/2020

Educació física en l'educació primària

Codi: 102052 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2500798 Educació Primària OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Prat Grau
Correu electrònic:
Maria.Prat@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Joan Estrada Aguilar
Antonio David Galera Pérez
Josep Coral Mateu

Prerequisits

Necessitat de roba adequada per a les classes pràctiques. Bona disposició vers la pràctica d'activitats físiques i esportives.

Objectius

  • Comprendre els principis pedagògics de l’Educació Física (EF) que contribueixen a la formació personal, cultural i social.
  • Assolir una concepció educativa que valori l'activitat física com a essencial per a la formació integral de la persona.
  • Assolir un coneixement bàsic dels fonaments conceptuals de l'EF.
  • Conèixer el currículum de l’Àrea d’Educació Física a l’etapa d'Educació Primària.
  • Conèixer procediments per a la docència de l'Educació Física a l'etapa d'Educació Primària.
  • Vivenciar en un context de pràctica d’activitat física els continguts de l’assignatura.
  • Progressar en el domini de les competències professionals del magisteri en Educació Primària des de l’àmbit de l’Educació Física.

Competències

  • Adquirir recursos per a fomentar la participació al llarg de la vida en activitats esportives dins i fora de l'escola.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de l'educació física.
  • Conèixer el currículum escolar de l'educació física.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
  • Fomentar la lectura i el comentari crític de text dels diferents dominis científics i culturals continguts al currículum escolar.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i comentar textos d'EF referits a l'etapa primària. Saber redactar textos bàsics referits a l'àrea.
  2. Analitzar i comprendre els components del currículum de l'Àrea d'Educació Física i conèixer els criteris per ubicar-los en els 3 cicles en que s'organitza l'etapa.
  3. Assolir recursos propis de l'EF que afavoreixin la inclusió educativa en contextos de diversitat.
  4. Autoavaluar i coavaluar els resultats obtinguts en el desenvolupament de l'assignatura.
  5. Comprendre la importància de l'activitat física i de l'esport com a fenòmens socials en les seves dimensions educativa, econòmica, respecte la salut, etc.
  6. Conèixer l'evolució de les tendències pedagògiques principals. Analitzar des d'una perspectiva crítica els estils i els mètodes d'ensenyança de l'EF.
  7. Dominar competències comunicatives en les diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge.
  8. Entendre les diferències personals que es manifesten en la pràctica de les activitats pròpies de l'EF com un aspecte que s'ha de tractar amb criteris educatius.
  9. Identificar el contingut formatiu de les activitats d'EF i saber realitzar-les i explicar-les.
  10. Identificar les diferents possibilitats i modalitats que es poden practicar, tant a l'escola com en àmbits extraescolars.
  11. Iniciar-se en els criteris i instruments d'avaluació de l'EF.
  12. Progressar en el domini dels recursos didàctics pel desenvolupament dels continguts formatius de l'EF a l'etapa d'educació primària, identificant els diferents components educatius implicats en cada activitat.
  13. Saber seleccionar informació adient i rellevant en la confecció dels treballs requerits i exposicions a la resta del grup.
  14. Saber treballar en equip i individualment, tant en activitats de caràcter teòric com pràctic, cercant els recursos i estratègies adequades en cada situació.
  15. Valorar els beneficis que té la pràctica de l'activitat física des del punt de vista psíquic, físic i social.

Continguts

  • Activitat física, Societat i Cultura
  • Importancia i funcions del moviement
  • Importància i funcions de l'EF en les diferents etapes educatives
  • Marc legal. Competències alumnat de primària
  • Organització d'activitats físiques a l'escola i les activitats extraescolars
  • Material i instal.lacions per a l'Educació Fisica escolar
  • Estructura de la sessió d'Educació Fisica
  • Continguts curriculars d'Educació Fisica a Primaria:
    • El cos: imatge i percepció.
    • Habilitats motrius.
    • El joc.
    • Activitat física i salut
    • Expressio i comunicació corporal
  • Especificitats d'esenyament de l'Educació Fisica a traves d'una llengua estrangera: l'educació Fisica en AICLE (Grup 71)

 

 
 

Metodologia

 

L’assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d’ensenyament-aprenentatge a partir dels dos tipus de sessions, pràctiques i teòriques.

Les pràctiques 

Es desenvoluparan en format  seminari (grup reduït d’alumnat), també hi haurà sortides de caire pràctic amb tot el grup per practicar activitats físiques en el medi natural. En aquestes sessions hi haurà una important presència de l’activitat física que realitzarà l’alumnat. Es realitzaran fonamentalment a partir de propostes del professorat, però es tindran en compte les aportacions de l’alumnat. 

Les teòriques 

Es realitzaran  amb tot el grup classe fonamentalment mitjançant exposicions per part del professorat de comentaris i continguts bàsics del temari, tot i que es possibilitarà la participació oberta i activa per part de l’alumnat com per exemple en debats, exposicions per compartir la informació de resultats assolits en treballs realitzats per grups reduïts, preguntes i respostes, comentaris de documents audiovisuals, etc.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposió o classe magistral 38 1,52 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Supervisades      
Treballs en grup 25 1 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball autònom 62 2,48 1, 2, 3, 6, 8, 10, 15

Avaluació

 

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.  (PROPOSTA INTEGRADORA: L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg del curs utilitzant diferents instruments per recollir les evidències de millora i assoliment dels aprenentatges. La graella proporciona un exemple de distribució de les activitats d’avaluació que pot ser adaptada a les necessitats de l’assignatura). 

L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria. La no assistència a un mínim del 80% de les hores presencials serà motiu per a no superar l'assignatura.

Els justificants de faltes d'assistència només serveixen per explicar l'absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. 

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

Data entrega CA: 21 de juny

Recuperació d'entregues pendents: 3 de juliol 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta d'aprenentatge. Individual 50% 0 0 2, 3, 4, 12
Disseny i aplicació d'una intervenció didàctica. Grupal 10% 0 0 7, 9, 10, 12
Participacio en debats. Individual 20 % 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 8, 15
Treballs en grup. Grupal 20 % 0 0 4, 11, 13, 14

Bibliografia

- FRAILE, A. (2004). Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. Madrid: Biblioteca Nueva

- GRUPO PANDORGA. (2008). Programación anual de educación física para Primaria (6 volums). Barcelona: INDE.

- DIRECCIÓ GENERAL D’EDUCACIÓ (2007): Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Curriculum d’educació primària. Decret 142/2007, núm. 4915 pp 1-13.

- MÉNDEZ, A. (2003). Nuevas propuestas lúdicas para el desarrollo curricular de educación física. Barcelona: Paidotribo.

- LOPEZ-PASTOR, V. et al (2003). Buscando alternativas a la foram de entender y practicar la Educación Física Escolar. Barcelona. INDE. 

- PRAT, M., SOLER, S. (2003): Actitudes, valores y normas en la Educación física y el deporte. Barcelona: Inde.

- SANCHEZ BAÑUELOS, F (cord) (2003). Didáctica de la Educación Física para primaria. Madrid: Prentice Hall.

- SICILIA, A., DELGADO, M. A. (2002). Educación Física y Estilos de enseñanza. Barcelona: INDE.

- VILANOVA, A. i SOLER, S. (2012). La coeducación en educación fisica en el S.XXI. Reflexiones y acciones. En Tándem. Didáctica de la Educación Física num, 40. Ed. Graó.

 

Específica pel GRUP 71:

 

Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes. Journal of School Health. 76 (8), 397-401.

Coral, J. (2013). Physical education and English integrated learning: How school teachers can develop PE-in-CLIL programmes. Temps d’Educació, 45,

Coral, J. (2013). PE World. Physical Education year 5& 6. Student & Teacher’s book. Edelvives: Zaragoza.

Doherty, J. & Brennan, P. (2008). Physical Education and Development 3-11. A guide for teachers. Routledge: London.

Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. London: SAGE – Chapters 6 and 7.

Stidder, G. & Hayes, S. (2011). The really useful Physical Education Book. Learning and teaching across the 7-14 age range. London: Routledge.

Webb, P.I., Pearson, P.J. & Forrest, G. (2006) Teaching Games for Understanding (TGfU) in primary and secondary physical education. ICHPER-SD International Conference for Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance, 1st. Oceanic Congress, Wellington, New Zealand, 1-4 October 2006.