Logo UAB
2019/2020

Migracions i societat

Codi: 101604 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i ordenació del territori OT 3 0
2501002 Geografia i ordenació del territori OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Morén Alegret
Correu electrònic:
Ricard.Moren@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En aquesta assignatura la llengua de treball és l'anglès, però al llarg del semestre podria ser proposada la lectura addicional de texts en català, castellà o altres llengües.

Prerequisits

Es requereix haver assolit de forma adequada els coneixements impartits a totes les assignatures de grau de primer curs i el segon curs, és a dir, tenir-les aprovades.

Es recomana que l’alumnat acrediti el primer dia de classe un nivell B2 en llengua anglesa com a mínim (a nivell oral, llegit i escrit) per poder cursar l'assignatura "Migration & Society". A més, com a complement, seria útil poder llegir en altres llengües, com el castellà o el català. 

Es tracta d'una assignatura de segon semestre del curs 2019-2020 que es desenvolupa de forma presencial (es requereix assistència i participació a l'aula de la Facultat que sigui assignada, així com a activitats a l'aire lliure) i, a més, com a suport complementari s'usa el campus virtual (aula Moodle), entre altres eines.

 

Objectius

L'assignatura té com a principals objectius dotar a l'estudiant d'algunes de les principals eines conceptuals i teòriques existents per abordar l'estudi de moviments migratoris de poblacions humanes, així com analitzar característiques d'algunes de les principals migracions - tant internes com internacionals - que tenen com a territori de referència Europa. A més, es pararà especial atenció a casos particulars de Catalunya i Espanya.
Altres objectius són desenvolupar les capacitats de treball autònom de l'alumnat i, en aquest context, ajudar a formar una actitud crítica basada en el rigor científic i humanístic envers el tractament i l'estudi de les migracions humanes.

Competències

    Geografia i ordenació del territori
  • Analitzar i interpretar problemes demogràfics.
  • Desenvolupar estratègies d'anàlisi, síntesis i comunicació que permetin transmetre la Geografia en entorns educatius.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Sintetitzar i transmetre les problemàtiques geogràfiques als mitjans de comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Classificar els problemes relacionats amb els diferents fenòmens demogràfics.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Contrastar i comparar diferents interpretacions de fenòmens demogràfics i migratoris.
  4. Contrastar i comparar les diferents interpretacions dels fenòmens demogràfics i migratoris en entorns educatius.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  6. Explorar els fenòmens demogràfics a diferents escales regionals i veure si presenten patrons de comportament.
  7. Exposar, als mitjans de comunicació, les problemàtiques geogràfiques relacionades amb el procés migratori.
  8. Participar en debats geogràfics respectant les opinions dels altres participants.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Principals continguts:

1. Introducció a l'estudi de les migracions. Conceptes bàsics.

2. Propostes teòriques relacionades amb les migracions humanes.

3. Fonts de dades i d'informació i tècniques d'anàlisi en l'àmbit de les migracions.

4. Poblament i migracions a Espanya en general i, en particular, a Catalunya.

5. Migracions internacionals a Europa en un context global.

 

Metodologia

Aquesta és una assignatura principalment de tipus presencial que habitualment inclou activitats al campus de Bellaterra dues vegades per setmana (es necessita presencia física a l'esmentat campus), però inclou també com complement algunes activitats al campus virtual (Moodle).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Indicacions per la preparació i realització de proves d'examen (2 parts) sobre els continguts de l'assignatura 12 0,48 1, 2, 4, 7
Indicacions per la realització de pràctiques i sortides de camp presencials (amb informe posterior), així com per la realització de debats sobre migracions a l'aula i en forums al campus virtual (a Moodle) 26 1,04 2, 3, 4, 7
Tipus: Supervisades      
Indicacions i comentaris per l'elaboració individual d'un treball de recerca exploratòria sobre migracions i societat 5 0,2 1, 2, 4
Tipus: Autònomes      
Lectura per part de l'alumnat d'aportacions del professor tant presencialment a l'aula (o a altres llocs del campus i rodalies) com a través de la publicació de notícies rellevants sobre migracions al campus virtual 15 0,6 2
Lectura per part de l'alumnat de materials docents, llibres acadèmics i articles de revistes científiques, entre altres publicacions. Les lectures seran útils tant pel treball de curs com per les proves d'examen, etc. 60 2,4 2, 4

Avaluació

*L'avaluació es realitzarà apartir de les següents evidències d'aprenentatge:

1) Resultats de la realització d'un examen individual presencial basat en els continguts de l'assignatura i que constarà de dues proves escrites: una primera part constarà de preguntes sobre conceptes o termes clau i, d'altra banda, una segona part constarà del comentari d'una figura, un mapa o una taula. Ambdues proves s'hauran de realitzar totalment en anglès.

2) Presentació de dues parts d'un treball de curs. Es tracta d'un treball de recerca individual exploratoria (fonamentalment basat en variades fonts estadístiques, documentals, bibliogràfiques, hemerogràfiques i cartogràfiques) sobre les migracions internes i internacionals en dos territoris acordats per escrit amb el professorat. L'alumnat haurà d'escriure el treball correctament en llengua anglesa i haurà d'estar basat principalment en llibres o documents acadèmics i articles de revistes científiques publicades en anglès. 

3) Pràctiques presencials al campus de Bellaterra, així com la realització d'altres pràctiques virtuals al llarg del curs. També pot ser important la participació en seminaris i/o conferències sobre migracions.

4) Participació a sortides de camp pels voltants del campus de Bellaterra (e.g. a la ciutat de Badia del Vallès i al poble de Bellaterra) i, posteriorment, realització d'informes en anglès sobre les sortides.

5) Participació activa en anglès a fòrums i debats sobre varis aspectes dels continguts de l'assignatura.

S'apreciarà la participació proactiva i constructiva al llarg del curs en les diverses activitats.

 

*Qualificació:

- Les dues proves d'examen en anglès suposen un 10% de la nota final cadascuna (20% en totalde la nota final).

- Presentació escrita en anglès de la part introductòria del treball de curs (10% de la nota final) 

- Presentació escrita en anglès del treball de recerca exploratoria i presentació oral d'un resum del treball (30% de la nota final)

- Participació activa als fòrums/debats en anglès i en seminaris i/o conferències sobre migracions, així com el lliurament d'informes o escrits al respecte (15% de la nota final).

- Pràctica presencial (10% de la nota final).

- Participació a la sortida de camp i informe posterior sobre la mateixa (15% de la nota final).

ATENCIÓ: La copia o plagi de material, documents, publicacions, etc. en qualsevol treball o activitat de l'assignatura suposarà una qualificació de zero. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html 

*Recuperació:
La recuperació es realitzarà seguint els mateixos criteris que l'avaluació. Només es podran re-avaluar les parts suspeses o no presentades/avaluades durant el periode d'avaluació. L'alumnat ha d'haver participat en almenys un 25% de les activitats del curs per poder presentar-se a re-avaluació.

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1ª part de l'examen 10% 1 0,04 2, 3
2ª part de l'examen 10% 1 0,04 1, 3, 4
Pràctiques, informes i participacions a fòrums 40% (10%+15%+15%) 10 0,4 3, 5, 7, 8, 9
Treball de final de curs basat en recerca exploratòria sobre migracions i societat 30% 15 0,6 1, 2, 4, 6
Treball introductori a la recerca exploratòria sobre migracions and society 10% 5 0,2 1, 2, 4

Bibliografia

* Alguna bibliografia bàsica:

ABULAFIA, D. (2011) The Great Sea: A Human History of the Mediterranean, London: Penguin Books [traducció al castellà de 2013 per editorial Crítica). 

BHABHA, J. (2018) Can We Solve the Migration Crisis?, Cambridge, UK / Medford, US: Polity.

BOYLE, P.; HALFACREE, K.; ROBINSON, V. (1998), Exploring Contemporary Migration, Harlow (UK): Longman. 

CASTLES, S.; De HAAS, H.; MILLER, M. (2013), The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, Londres: Palgrave-MacMillan (5a edició).

CLOCHARD, O. (ed.) (2012) An Atlas of Migrants in Europe. A Critical Geography of Migratory Politics, París: Armand Colin (2a edició; l'original en francés es titula Atlas des migrants en Europe : géographie critique des politiques migratoires, publicat per la mateixa editorial).

GUIBERNAU, M.; REX, J. (eds.) (2010) The Ethnicity Reader. Nationalism, Multiculturalism and Migration, Cambridge: Polity Press.

IREDALE, R.R.; GUO, F. (eds.) (2015) Handbook of Chinese Migration. Identity and Wellbeing, Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.

ISHITAKA, Y.; MONTANARI, A. (eds.) (2003) The New Geography of Human Mobility. Inequality Trends, Roma: Home of Geography / IGU / SGI.

JOLY, D. (ed.) (1998) Scapegoats and Social Actors. The Exclusion and Integration of Minorities in Western and Eastern Europe, London: Macmillan. 

KONDO, A. (ed.) (2001) Citizenship in a Global World. Comparing Citizenship Rights for Aliens, New York: Palgrave.

KORDEL, S. et al. (eds.) (2018) Processes of Immigration in Rural Europe, Newcastle-upon-Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing

LIVI BACCI, M. (2012) Breve historia de las migraciones, Madrid: Alianza Editorial (edició original en italià de 2010 titulada In cammino. Breve storia delle migrazioni).

MALGESINI, G.; GIMÉNEZ, C. (2000) Guia de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad, Madrid: Catarata (2ª ed.).

MARTINIELLO, M.; RATH, J. (eds.) (2010) Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam: IMISCOE / Amsterdam University Press.

PASTORE, F.; PONZO, I. (eds.) (2016) Inter-group Relations and Migrant Integration in European Cities. Changing Neighbourhoods, Heidelberg / New York: Springer Open / IMISCOE (Accès obert: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-23096-2).

ROBINSON, V. (ed.) (1996) Geography and Migration, Cheltenham, UK / Brookfield, US, An Elgar Reference Collection.

SIMON, G. (ed.) (2015) Dictionnaire des Migrations Internationales, Paris : Armand Colin.

SMITH, D.P.; KING, R. (2012) "Special Issue: Re-Making Migration Theory: Transitions, Intersections and Cross-Fertilisations", Population, Space and Place, 18 (2), 127-224 (Accès via UAB: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/psp.v18.2/issuetoc).

ZINCONE, G.; PENNINX, R.; BORKERT, M. (eds.) (2011) Migration Policymaking in Europe. The Dynamics of Actors and Contexts in Past and Present, Amsterdam: IMISCOE / Amsterdam University Press.

 

* Algunes revistes de referencia especialitzades en migracions humanes:

 

Asian and Pacific Migration Journal

Crossings

Frontera Norte

International Migration

International Migration Review

Journal of Ethnic and Migration Studies

Journal of Immigrant and Refugee Studies

Journal of Intercultural Studies

Journal of International Migration and Integration

Migraciones

Migraciones Internacionales

Migration Letters

Migration Policy Practice Journal

Migration Profiles

Migration Studies

Mobilities

New Community

Nomadic Peoples

Revue Européenne des Migrations