Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 1 |
No hi ha cap prerequisit per a cursar aquesta assignatura.
Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per a cursar els estudis d’Antropologia. Constitueix part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l’antropologia.
En aquesta assignatura es treballa l’anàlisi de conceptes i camps clàssics de l’Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.
En acabar l’assignatura, l’alumne/a serà capaç de:
- Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.
- Gestionar les fonts d’informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l’obtenció de dades.
- Explicar i exposar els resultats de l’anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.
Etnografia, alteritat i cultura.
- El concepte de "cultura".
- La construcció sociocultural de l'alteritat.
- Eines i espais per a la recerca etnogràfica i la comparació cultural: dels e-HRAF al ciberespai.
Textos i audiovisuals etnogràfics. Contextos històrics i producció disciplinar.
- Els contextos històrics de l'etnografia.
- Els grans camps clàssics (economia, gènere i parentiu, política, creences) i els seus àmbits d’aplicació.
L'etnografia en el context actual.
- Aportacions de l'etnografia als debats socials actuals.
- Els productes audiovisuals com a documents etnogràfics.
- Nous formats i suports de registre etnogràfic.
Metodologia Docent:
Activitats Formatives:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu. | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 5, 7, 8 |
Exposicions del/la docent | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals presencials i virtuals | 14,7 | 0,59 | 3, 5 |
Tutories per als treballs requerits | 14 | 0,56 | 1, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) | 20 | 0,8 | 3, 8 |
Estudi personal i preparació de treballs | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Lectures i visionats | 22 | 0,88 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Mòdul 1: Seguiment del treball en grup. Ítems avaluables: actes de sessions de treball en grup orientades a la preparació del mòdul 2 i que permetran al/la professor/a orientar millor l'enfocament i execució del mateix [10%].
El mòdul es considerarà no avaluable si no es lliura, com a mínim, una acta de sessió de treball en grup.
El formulari electrònic d’acta serà accessible a través de l’espai Moodle de l’assignatura.
Mòdul 2: Creació d’un blog / plana web a partir del guió que s'explicarà a classe i es trobarà al Moodle. Ítems avaluables: (a) Continguts del blog / plana web, lliurats en PDF i incorporats al lloc del blog / web i (b) Presentació a classe dels materials treballats i el seu resultat (blog / web) [30 %].
El mòdul es considerarà no avaluable si el blog no està enllestit i disponible en la data fixada.
És obligatori assistir a la sessió pràctica dels ehraf i a les tutories programades.
A l’espai de l’assignatura al Moodle trobareu el guió amb indicacions precises per a la seva elaboració, així com els criteris d’avaluació (rúbrica).
Mòdul 3: Examen, individual, sobre els continguts treballats a classe i el dossier de lectures obligatòries. [40%].
El mòdul es considerarà no avaluable si l'estudiant no realitza l'examen en la data i hora fixada per a realitzar-ho (a noser que hi hagi causes justificades i degudament acreditates).
Mòdul 4: Participació activa de cada estudiant a classe (punts assolits mitjançant assistència, participació i acompliment d’activitats proposades a classe). [20 %].
Trobareu més informació sobre les activitats avaluables en aquest mòdul al Moodle de l'assignatura.
Les activitats avaluatives d’aquest mòdul no són recuperables.
Al començament del curs s'informarà de la possibilitat d'apujar nota mitjantçant una activitat específica. Consulteu el Campus Virtual de l'assignatura.
Atenció!: L’assignatura es considerarà no avaluable si: (a) no es lliura el document de compromís en la data estipulada, (b) no es completa l’avaluació de, com a mínim, dos mòduls.
Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per a poder reavaluar l’assignatura s’ha de tenir, com a mínim, un mòdul aprovat i haver completat l'avaluació dels mòduls 1, 2 i 3.
Al Moodle de l'assignatura trobareu un document de preguntes freqüents amb informació detallada sobre l'organització general de l'assignatura, la forma d'avaluació i informació útil per a preparar treballs i presentacions.
Important:
Les dates d'avaluació i tutorització a l'aula es comunicaran a classe i estaran disponibles al Moodle de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 7 |
Exercici, en grup, articulat sobre la creació i presentació a classe d'un blog amb información etnogràfica. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8 |
Participació activa a classe | 20% | 0,3 | 0,01 | 1, 3, 4, 5, 7, 8 |
Seguiment del treball en grup (actes de reunions de grup) | 10% | 0 | 0 | 6, 7 |
Dossier de lectures:
- Bohannan, Laura (1998 [1996]) “Shakespeare en la Selva”, en Boivin, Mauricio, Rosato, Ana y Arribas, Victoria (eds.) (1998) Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba; pp: 75-80. [Original: Bohannan, Laura (1966) “Shakespeare in the bush”. Natural History, 75: 28-33.
- Malinowski, Bronislaw (1986 [1922]) “Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación”, a Los Argonautas del Pacífico Occidental. Vol.1. Barcelona: Planeta. pp. 19-42.
- Ruby, Jay (1996) “Visual Anthropology”, en Levinson, David y Ember, Melvin (Eds.) Encyclopaedia of Cultural Anthropology. New York: Henry Holt and Company, pp: 1345-1351. (Disponible online en http://astro.temple.edu/~ruby/ruby/cultanthro.html).
- San Román, Teresa (1997). “Viejas estrategias para las crisis nuevas”, en La diferencia inquietante. Madrid: Siglo XXI, pp. 168-211
Etnografia per al treball de Mòdul 1.
- Mallart, Lluís (1992) Sóc fill dels Evuzok. La vida d'un antropòleg al Camerun. Barcelona: Edicions La Campana. [Versió en castellà: Mallart, Lluís (2007) Soy hijo de los Evuzok. La vida de un antropólogo en Camerún. Barcelona: Ariel].
Llistat de documentals etnogràfics per avaluació. [Atenció:Consulteu regularment el Campus Virtual per a possibles modificacions en aquest apartat].
- Bosio, B.; Molins, P. (1993) Los Pigmeos, días de miel. 50 min., Color.
- Flaherty, Robert. (1922) Nanook of the North, Pathé, [Nanook el esquimal]. USA. 70 min., B/N. (versión en castellano).
- Giner Abati, Francisco. (2000) Cambio cultural. Serie Los últimos indígenas. RTVE. España, 30 min. Color.
- Pancorbo, Luis (2012 [1998]) Bosquimanos. Serie Otros Pueblos. RTVE. 45 min. Color.
Text suport Audiovisuals i treball audiovisuals:
- Grau Rebollo, Jorge (2001) Antropología Social y Audiovisuales. Aproximación al análisis de los documentos fílmicos como materiales docentes. Bellaterra: Publicacions d’Antropologia Cultural, UAB
Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (amb accés exclussivament des del Campus de la UAB o, des d’un altre ordinador connectat amb la UAB a través d’una Xarxa Privada Virtual):
- Electronic Human Relation Area Files: http://ehrafworldcultures.yale.edu/ehrafe/
- Human Relation Area Files: http://www.yale.edu/hraf/userguides.html
Bibliografia general:
Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents:
- ANTA FÉLEZ, JL; LAGUNAS ÁRIAS, D. (2002) Introducción a la Antropología Social. Pachuca (México): Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
- BEATTIE, J. (1978) Otras culturas. México D.F.: F.C.E.
- BOHANNAN, P. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal.
- EMBER, Carol; EMBER, M. (1997) Antropología cultural. Madrid: Prentice Hall.
- FRIGOLÉ, J. [et al.] (1995) Antropologia Social. BArcelona : Proa.
- HARRIS, M. (1998 [1981]) Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.
- KOTTAK, C. Ph. (2003) Espejo para la humanidad. Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill. Tercera edición.
- LLOBERA, J.R. (1999) Manual d’antropologia social. Barcelona: Àgora, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:
- AGUIRRE, Á. (Ed). (2018) Diccionario temático de antropología social. Madrid: Delta Publicaciones.
- BONTE, Pierre; IZARD, Michael; ABÉLÈS, Marion [et al] (1996) Diccionario de Etnología y Anropología. Madrid: Akal.
- GRESLE, François [et al] (1994) Dictionnaire des scienceshumaines : sociologie, anthropologie. Paris : Fernand Nathan.
- ORTÍZ GARCÍA, Carmen; SÁNCHEZ GÓMEZ, Luis Ángel (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Departamento de Antropología de España y América.
Per a desenvolupar les diverses entrades del temari, podeu recórrer, entre d’altres, a les següents referències:
Primera part:
- AZCONA, J. (1987) Para comprender la antropología. Estella: Verbo Divino.
- BANKS, Marcus; MORPHY, Howard (eds.) (1997). Rethinking Visual Anthropology. New Haven: Yale University Press; pp: 216-239.
- CAVALLI-SFORZA, L.; CAVALLI-SFORZA, F. (1994) Qui som? Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
- CARRITHERS, Michael (2010 [1992]). ¿Por qué los humanos tenemos culturas? Una aproximación a la Antropología y la diversidad social. Madrid: Alianza.
- CRAWFORD, P.I.; TURTON, D. (eds). (1992) Film as ethnography. Manchester: Manchester University Press.
- DÍAZ de RADA, Á. (2010). Cultura, Antropología y Otras Tonterías. Madrid: Trotta.
- GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora (1990) Etnografía y comparación. La investigación intercultural en Antropología. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropología Social.
- GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora(1995) “Els Human relation Area Files i la Comparació Transcultural”, en Revista d’Etnologia de Catalunya , (7), Juliol 1995, pp: 88-101.
- GRAU REBOLLO, J. (2002) Antropología Audiovisual. Barcelona: Bellaterra.
- HOCKINGS, P.. (1995 [1975]) (ed.) Principles of Visual Anthropology. The Hague: Mouton.
- KAHN, J.S. (Ed.) (1975) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.
- LAGACÉ, R. O. (1974) Nature and use of the HRAF files: a research and teaching guide. New Haven: Human Relations Area Files, cop.
- MURDOCK, G.P. (1949) Social Structure. Nueva York: The Free Press.
- MURDOCK, G.P. (1975) “Muestra etnongráfica mundial”, en LLOBERA, J.R. (Ed.) (1975) La antropología como ciencia. Barcelona: Anagrama; pp: 23-229.
- ROSSI, I.; O’HIGGINS, E. (1981) Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama
Segona part:
- BARTH, F.; GINGRICH, A.; PARKIN, R.; SILVERMAN, S. (2005) One discipline, tour ways:British, German, French, and American Anthropology. Chicago: Chicago University Press.
- BOHANNAN, P.; GLAZER, M. (1991) Los fundamentos del pensamiento antropológico moderno, Madrid: CSIC.
- DARNELL, Regna (comp.) (1974) Readings in the History of Antropology, New York: Harper & Row Publishers.
- EVANS-PRITCHARD, E.E. (1987) Historia del pensamiento antropológico. Madrid: Cátedra.
- FIRTH, R. (Ed.) (1974) Temas de antropología económica. México: F.C.E.
- FONS, Virginia; PIELLA, Anna; VALDÉS, María (20119.Procreación, crianza y género: aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona: PPU.
- FOX, R. (1980 [1967]) Sistemas de Parentesco y Matrimonio. Madrid: Alianza.
- GLUCKMAN, M.; DOUGLAS, Mary; HORTON, R. (1988) Ciencia y brujería. Barcelona: Anagrama.
- GODELIER, M (1982) La producción de los grandes hombres. Madrid: Akal.
- GODELIER, M. (Ed.) (1976) Antropología y economía. Barcelona: Anagrama.
- GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora; SAN ROMÁN, Teresa; VALDÉS, Ramón (2000[1986]). Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropologia Cultural.
- HARRIS, M. (1983) El desarrollo de la teoría antropológica, Madrid: Siglo XXI.
- LEWELLEN, T. (1985) Antropología política. Barcelona: Edicions Bellaterra.
- LLOBERA, J.R. (1979) Antropología política. Barcelona: Anagrama.
- MEILLASSOUX, C. (1987) Mujeres, graneros y capitales. Barcelona: Icària.
- MERCIER, P (1995) Historia de la antropología. Madrid: Península
- PALERM, Á. (1980) Antropología y Marxismo. México D.F.: Editorial Nueva Imagen..
- REYNOSO, C. (1998) Corrientes en antropología contemporánea. Buenos Aires: Biblos.
- SERVICE, E. (1990) Los orígenes del estado y la civilización. Madrid: Alianza.
- STOCKING. G. W. (1999) After Tylor. British Social Anthropology, 1888-1951. London: The Athlone Press.
- VOGET, F.W. (1975) A History of Ethnology. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Tercera part:
- ARDÈVOL, Elisenda (2005). Catálogo de sueños: las relaciones interpersonales por Internet como producto de consumo. Simposio Antropología de los media, XI Congreso de Antropología, Sevilla, Septiembre, 2005.
- GRIMSHAW, Anna. (2011). The bellwether ewe: Recent developments in ethnographic filmmaking and the aesthetics of anthropological inquiry. Cultural Anthropology, 26(2), 247-262.
- INDA, J.X; ROSALDO, R. (Eds.) (2002) The Anthropology of Globalization: a reader. Malden, Mass. : Blackwell Publishers.
- MARGOLIS, Eric; PAUWELS, Luc (Eds.) (2011) The SAGE Handbook of Visual Research Methods. London: SAGE
- PINK, Sarah (2009) Doing Sensory Anthropology. London: Sage.
- PINK, Sarah (Ed.) (2009 [2007]) Visual Interventions. Applied Visual Anthropology. New York, Oxford: Berghahn Books
- PINK, Sarah. (2011). Images, senses and applications: Engaging visual anthropology. Visual Anthropology, 24(5), 437-454.
Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.