Logo UAB
2019/2020

Textos i audiovisuals etnogràfics

Codi: 101277 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Grau Rebollo
Correu electrònic:
Jordi.Grau@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Lucía Sanjuán Núñez

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per a cursar aquesta assignatura.

Objectius

Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per a cursar els estudis d’Antropologia. Constitueix part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l’antropologia

En aquesta assignatura es treballa l’anàlisi de conceptes i camps clàssics de l’Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.

 En acabar l’assignatura, l’alumne/a serà capaç de:

 -      Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.

-       Gestionar les fonts d’informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l’obtenció de dades.

-       Explicar i exposar els resultats de l’anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.

Competències

  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits del parentiu, l'economia, la política i la religió.
  2. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  3. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  4. Identificar les teories relatives a les accepcions del concepte de cultura.
  5. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  6. Participar en debats sobre fets històrics i actuals respectant les opinions dels altres participants.
  7. Prendre consciència de la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  8. Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.

Continguts

Etnografia, alteritat i cultura.

-   El concepte de "cultura".


-   La construcció sociocultural de l'alteritat.

-   Eines i espais per a la recerca etnogràfica i la comparació cultural: dels e-HRAF al ciberespai.

Textos i audiovisuals etnogràfics. Contextos històrics i producció disciplinar.

-   Els contextos històrics de l'etnografia.

-   Els grans camps clàssics (economia, gènere i parentiu, política, creences) i els seus àmbits d’aplicació.

L'etnografia en el context actual.

-   Aportacions de l'etnografia als debats socials actuals.

-   Els productes audiovisuals com a documents etnogràfics.

-  Nous formats i suports de registre etnogràfic.

Metodologia

Metodologia Docent:

  • Classes magistrals amb suport de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (NTIC).
  • Presentació i directrius per a la cerca autònoma de documentació en arxius, bases de dades etnogràfiques i elaboració de treballs.
  • Visionat i discussió de documentals etnogràfics.
  • Elaboració de recensions i treballs bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva elaboració.
  • Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.

Activitats Formatives:

  • Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
  • Sessions de treball dirigit en àules d’informàtica i multimèdia.
  • Definició i gènesi disciplinar de paraules i conceptes clau.
  • Simulacions de cerca i buidat de dades etnogràfiques en formats multimèdia.
  • Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic. 
  • Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.
  • Exposicions orals i elaboració de treballs en entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu. 12 0,48 1, 2, 3, 5, 7, 8
Exposicions del/la docent 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals presencials i virtuals 14,7 0,59 3, 5
Tutories per als treballs requerits 14 0,56 1, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) 20 0,8 3, 8
Estudi personal i preparació de treballs 37 1,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Lectures i visionats 22 0,88 1, 3, 4, 5, 6

Avaluació

Mòdul 1: Seguiment del treball en grup. Ítems avaluables: actes de sessions de treball en grup orientades a la preparació del mòdul 2 i que permetran al/la professor/a orientar millor l'enfocament i execució del mateix [10%]

El mòdul es considerarà no avaluable si no es lliura, com a mínim, una acta de sessió de treball en grup.

El formulari electrònic d’acta serà accessible a través de l’espai Moodle de l’assignatura.

 

Mòdul 2Creació d’un blog / plana web a partir del guió que s'explicarà a classe i es trobarà al Moodle. Ítems avaluables: (a) Continguts del blog / plana web, lliurats en PDF i incorporats al lloc del blog / web i (b) Presentació a classe dels materials treballats i el seu resultat (blog / web) [30 %]. 

El mòdul es considerarà no avaluable si el blog no està enllestit i disponible en la data fixada. 

És obligatori assistir a la sessió pràctica dels ehraf i a les tutories programades.

A l’espai de l’assignatura al Moodle trobareu el guió amb indicacions precises per a la seva elaboració, així com els criteris d’avaluació (rúbrica).

 

Mòdul 3: Examen, individual, sobre els continguts treballats a classe i el dossier de lectures obligatòries. [40%].

El mòdul es considerarà no avaluable si l'estudiant no realitza l'examen en la data i hora fixada per a realitzar-ho (a noser que hi hagi causes justificades i degudament acreditates).

 

Mòdul 4Participació activa de cada estudiant a classe (punts assolits mitjançant assistència, participació i acompliment d’activitats proposades a classe). [20 %].

Trobareu més informació sobre les activitats avaluables en aquest mòdul al Moodle de l'assignatura.

Les activitats avaluatives d’aquest mòdul no són recuperables.

Al començament del curs s'informarà de la possibilitat d'apujar nota mitjantçant una activitat específica. Consulteu el Campus Virtual de l'assignatura.

 

Atenció!: L’assignatura es considerarà no avaluable si: (a) no es lliura el document de compromís en la data estipulada, (b) no es completa l’avaluació de, com a mínim, dos mòduls.

 

Procediment de revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Per a poder reavaluar l’assignatura s’ha de tenir, com a mínim, un mòdul aprovat i haver completat l'avaluació dels mòduls 1, 2 i 3.

Al Moodle de l'assignatura trobareu un document de preguntes freqüents amb informació detallada sobre l'organització general de l'assignatura, la forma d'avaluació i informació útil per a preparar treballs i presentacions.

Important:

  • Cada alumne/a ha de dur a terme les activitats proposades al grup on s’ha matriculat.
  • No s’acceptaran evidències d'avaluació lliurades fora determini o que no s’ajustin als estàndards de format que figuraran al Moodle de l'assignatura.
  • Cada exercici ha de ser el resultat original del treball de l'estudiant o grup. No podeu copiar d'altres fonts (siguin treballs acadèmics, publicacions, planes web, etc.) sense citar-ne correctament l'autoria. Si teniu dubtes respecte a què constitueix plagi, consulteu el document de preguntes freqüents al Moodle de l'assignatura.
  • D'acord amb la normativa vigent a la UAB (Article 116, modificat per Acord de Consell de Governde 19 de març de 2015), En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Les dates d'avaluació i tutorització a l'aula es comunicaran a classe i estaran disponibles al Moodle de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 40% 0 0 2, 4, 7
Exercici, en grup, articulat sobre la creació i presentació a classe d'un blog amb información etnogràfica. 30% 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 8
Participació activa a classe 20% 0,3 0,01 1, 3, 4, 5, 7, 8
Seguiment del treball en grup (actes de reunions de grup) 10% 0 0 6, 7

Bibliografia

Dossier de lectures:

-        Bohannan, Laura (1998 [1996]) “Shakespeare en la Selva”, en Boivin, Mauricio, Rosato, Ana y Arribas, Victoria (eds.) (1998) Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba; pp: 75-80. [Original: Bohannan, Laura (1966) “Shakespeare in the bush”. Natural History, 75: 28-33.

-        Malinowski, Bronislaw (1986 [1922]) “Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación”, a Los Argonautas del Pacífico Occidental. Vol.1. Barcelona: Planeta. pp. 19-42.

-        Ruby, Jay (1996) “Visual Anthropology”, en Levinson, David y Ember, Melvin (Eds.) Encyclopaedia of Cultural Anthropology. New York: Henry Holt and Company, pp: 1345-1351. (Disponible online en http://astro.temple.edu/~ruby/ruby/cultanthro.html).

-        San Román, Teresa (1997). “Viejas estrategias para las crisis nuevas”, en La diferencia inquietante. Madrid: Siglo XXI, pp. 168-211

 

Etnografia per al treball de Mòdul 1.

-      Mallart, Lluís (1992) Sóc fill dels Evuzok. La vida d'un antropòleg al Camerun. Barcelona: Edicions La Campana. [Versió en castellà: Mallart, Lluís (2007) Soy hijo de los Evuzok. La vida de un antropólogo en Camerún. Barcelona: Ariel].

 

Llistat de documentals etnogràfics per avaluació. [Atenció:Consulteu regularment el Campus Virtual per a possibles modificacions en aquest apartat].

 -      Bosio, B.; Molins, P. (1993) Los Pigmeos, días de miel. 50 min., Color.

-      Flaherty, Robert. (1922) Nanook of the North, Pathé, [Nanook el esquimal]. USA. 70 min., B/N. (versión en castellano).

-      Giner Abati, Francisco. (2000) Cambio cultural. Serie Los últimos indígenas. RTVE. España, 30 min. Color.

-      Pancorbo, Luis (2012 [1998]) Bosquimanos. Serie Otros Pueblos. RTVE. 45 min. Color.

 

Text suport Audiovisuals i treball audiovisuals:

-        Grau Rebollo, Jorge (2001) Antropología Social y Audiovisuales. Aproximación al análisis de los documentos fílmicos como materiales docentes. Bellaterra: Publicacions d’Antropologia Cultural, UAB

 

Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (amb accés exclussivament des del Campus de la UAB o, des d’un altre ordinador connectat amb la UAB a través d’una Xarxa Privada Virtual):

 

-        Electronic Human Relation Area Files: http://ehrafworldcultures.yale.edu/ehrafe/

-        Human Relation Area Files: http://www.yale.edu/hraf/userguides.html

 

Bibliografia general:

 

Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents:

 

-      ANTA FÉLEZ, JL; LAGUNAS ÁRIAS, D. (2002) Introducción a la Antropología Social. Pachuca (México): Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

-      BEATTIE, J. (1978) Otras culturas. México D.F.: F.C.E.

-      BOHANNAN, P. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal.

-      EMBER, Carol; EMBER, M. (1997) Antropología cultural. Madrid: Prentice Hall.

-      FRIGOLÉ, J. [et al.] (1995) Antropologia Social. BArcelona : Proa.

-      HARRIS, M. (1998 [1981]) Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.

-      KOTTAK, C. Ph. (2003) Espejo para la humanidad. Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill. Tercera edición.

-      LLOBERA, J.R. (1999) Manual d’antropologia social. Barcelona: Àgora, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

 

Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:

 

-      AGUIRRE, Á. (Ed). (2018) Diccionario temático de antropología social. Madrid: Delta Publicaciones.

-      BONTE, Pierre; IZARD, Michael; ABÉLÈS, Marion [et al] (1996) Diccionario de Etnología y Anropología. Madrid: Akal.

-      GRESLE, François [et al] (1994) Dictionnaire des scienceshumaines : sociologie, anthropologie. Paris : Fernand Nathan.

-      ORTÍZ GARCÍA, Carmen; SÁNCHEZ GÓMEZ, Luis Ángel (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Departamento de Antropología de España y América.

 

 Per a desenvolupar les diverses entrades del temari, podeu recórrer, entre d’altres, a les següents referències:

 

Primera part:

 -     AZCONA, J. (1987) Para comprender la antropología. Estella: Verbo Divino.

-      BANKS, Marcus; MORPHY, Howard (eds.) (1997). Rethinking Visual Anthropology. New Haven: Yale University Press; pp: 216-239.

-      CAVALLI-SFORZA, L.; CAVALLI-SFORZA, F. (1994) Qui som? Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

-      CARRITHERS, Michael (2010 [1992]). ¿Por qué los humanos tenemos culturas? Una aproximación a la Antropología y la diversidad social. Madrid: Alianza.

-      CRAWFORD, P.I.; TURTON, D. (eds). (1992) Film as ethnography. Manchester: Manchester University Press.

-      DÍAZ de RADA, Á. (2010). Cultura, Antropología y Otras Tonterías. Madrid: Trotta.

-      GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora (1990) Etnografía y comparación. La investigación intercultural en Antropología. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropología Social.

-      GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora(1995) “Els Human relation Area Files i la Comparació Transcultural”, en Revista d’Etnologia de Catalunya , (7), Juliol 1995, pp: 88-101.

-      GRAU REBOLLO, J. (2002) Antropología Audiovisual. Barcelona: Bellaterra.

-      HOCKINGS, P.. (1995 [1975]) (ed.) Principles of Visual Anthropology. The Hague: Mouton.

-      KAHN, J.S. (Ed.) (1975) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.

-     LAGACÉ, R. O. (1974) Nature and use of the HRAF files: a research and teaching guide. New Haven: Human Relations Area Files, cop.

-      MURDOCK, G.P. (1949) Social Structure. Nueva York: The Free Press.

-      MURDOCK, G.P. (1975) “Muestra etnongráfica mundial”, en LLOBERA, J.R. (Ed.) (1975) La antropología como ciencia. Barcelona: Anagrama; pp: 23-229.

-      ROSSI, I.; O’HIGGINS, E. (1981) Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama

 

Segona part:

 -     BARTH, F.; GINGRICH, A.; PARKIN, R.; SILVERMAN, S. (2005) One discipline, tour ways:British, German, French, and American Anthropology. Chicago: Chicago University Press.

 -     BOHANNAN, P.; GLAZER, M. (1991) Los fundamentos del pensamiento antropológico moderno, Madrid: CSIC.

-      DARNELL, Regna (comp.) (1974) Rea­dings in the History of Antropology, New York: Harper & Row Publishers.

-      EVANS-PRITCHARD, E.E. (1987) Historia del pensamiento antropológico. Madrid: Cátedra.

-      FIRTH, R. (Ed.) (1974) Temas de antropología económica. México: F.C.E.

-      FONS, Virginia; PIELLA, Anna; VALDÉS, María (20119.Procreación, crianza y género: aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona: PPU.

-      FOX, R. (1980 [1967]) Sistemas de Parentesco y Matrimonio. Madrid: Alianza.

-      GLUCKMAN, M.; DOUGLAS, Mary; HORTON, R. (1988) Ciencia y brujería. Barcelona: Anagrama.

-      GODELIER, M (1982) La producción de los grandes hombres. Madrid: Akal.

-      GODELIER, M. (Ed.) (1976) Antropología y economía. Barcelona: Anagrama.

-      GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora; SAN ROMÁN, Teresa; VALDÉS, Ramón (2000[1986]). Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropologia Cultural.

-      HARRIS, M. (1983) El desarrollo de la teoría antropológica, Madrid: Siglo XXI.

-      LEWELLEN, T. (1985) Antropología política. Barcelona: Edicions Bellaterra.

-      LLOBERA, J.R. (1979) Antropología política. Barcelona: Anagrama.

-      MEILLASSOUX, C. (1987) Mujeres, graneros y capitales. Barcelona: Icària.

-      MERCIER, P (1995) Historia de la antropología. Madrid: Península

-      PALERM, Á. (1980) Antropología y Marxismo. México D.F.: Editorial Nueva Imagen..

-      REYNOSO, C. (1998) Corrientes en antropología contemporánea. Buenos Aires: Biblos.

-      SERVICE, E. (1990) Los orígenes del estado y la civilización. Madrid: Alianza.

-      STOCKING. G. W. (1999) After Tylor. British Social Anthropology, 1888-1951. London: The Athlone Press.

-      VOGET, F.W. (1975) A History of Ethnology. New York: Holt, Rinehart and Winston.

 

 Tercera part:

-      ARDÈVOL, Elisenda (2005). Catálogo de sueños: las relaciones interpersonales por Internet como producto de consumo. Simposio Antropología de los media, XI Congreso de Antropología, Sevilla, Septiembre, 2005.
-      GRIMSHAW, Anna. (2011). The bellwether ewe: Recent developments in ethnographic filmmaking and the aesthetics of anthropological inquiry. Cultural Anthropology, 26(2), 247-262. 

-      INDA, J.X; ROSALDO, R. (Eds.) (2002) The Anthropology of Globalization: a reader. Malden, Mass. : Blackwell Publishers.

-      MARGOLIS, Eric; PAUWELS, Luc (Eds.) (2011) The SAGE Handbook of Visual Research Methods. London: SAGE

-      PINK, Sarah (2009) Doing Sensory Anthropology. London: Sage.

-      PINK, Sarah (Ed.) (2009 [2007]) Visual Interventions. Applied Visual Anthropology. New York, Oxford: Berghahn Books

-      PINK, Sarah. (2011). Images, senses and applications: Engaging visual anthropology. Visual Anthropology, 24(5), 437-454.

 

Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.