Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 0 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura no té prerequisits.
Es tracta d'una assignatura optativa de 3er/4art curs l'objectiu general de la qual és donar suport a les assignatures dels àmbits temàtics de l'Antropologia que han cursat els estudiants a 2on i 3er curs amb la lectura orientada de textos etnogràfics clàssics i actuals.
Els estudiants que hagin cursat l'assignatura hauran de ser capaços de:
L'etnografia com a mètode, com a pràctica i com a producte. 2. Colonialisme i Segona Guerra mundial: l’etnografía colonial Etnografia i colonialisme. Escenaris, temes i mètodes de l'etnografia en l'època colonial. Etnografia i teoria sociocultural: estructuralfuncionalisme i cultura i personalitat. 3. Postcolonialisme i Guerra Freda: etnografia del canvi cultural i etnografia comunitària. El gir postmodern Etnografia i postcolonialisme. Escenaris, temes i mètodes de l'etnografia en l'era postcolonial. Etnografia i teoria sociocultural: neoevolucionisme, ecologia cultural, antropologia interpretativa, teoria crítica, postmodernisme. 4. Globalització: etnografia multisituada, transnacional i virtual Etnografia i globalització. Nous escenaris i nous mètodes de l'etnografia. La recerca “transnacional” i l'etnografia *multisituada. Etnografia digital. Etnografies de la violència i els conflictes. *Autoetnografía . |
El curs es divideix en dues parts:
a) A la primera part es llegiran i discutiran una sèrie de textos etnogràfics curts prèvia presentació dels contextos sociopolítics i teòrics per part de la professora.
b) La segona part del curs es dedicarà a la presentació i discussió de les monografies etnogràfiques que s'hauran treballat en grup.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques de presentació i discussió de textos etnogràfics | 45 | 1,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i en grup | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Lectures de textos | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
|
1) Proves escrites: comentaris i discussió de textos de lectura obligatòria (45% de la nota). Lectura obligatòria de textos al llarg del quadrimestre que seran avaluats a través d'un exercici individual a lliurar el dia de la discussió del text a classe. S'avaluarà tant l'exercici escrit com la participació en l'activitat de discussió en classe. És obligatori assistir a un mínim del 75% de les discussions perquè els comentaris presentats siguin avaluats.
2) Presentació i discussió de les monografies a classe (20% de la nota). Cada grup farà una presentació a la classe de la monografia en la qual ha treballat i dirigirà la discussió sobre algun dels capítols que hagi seleccionat prèviament.
3) Treball en grup sobre la monografia etnogràfica (35% de la nota). El treball consistirà a fer una lectura crítica de la monografia seleccionada, en la qual s'incorporin els aspectes que hagin anat apareixent en les lectures i discussions al llarg del curs com a condicionants del producte etnogràfic.
No avaluable: Es considerarà no avaluable l'estudiant que no hagi participat en almenys el 80% de les classes de discussió de textos.
Feedback: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procés de recuperació: Per participar a la recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat (no significa aprovat) en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Queda exclosa del procés de recuperació la presentació de les monografies a classe, que no es podrà fer en una data posterior a l'establerta.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació i discussió de les monografies a classe | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Proves escrites: comentaris de textos | 45% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball en grup | 35% | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
AGAR, M. H. (1991): “Hacia un lenguaje etnográfico”, en REYNOSO, C. (Comp.): El surgimiento de la antropología posmoderna. México, Gedisa: 117-137.
ANDRESKI, S. (1973). Las ciencias sociales como forma de brujería. Madrid, Taurus.
ANGUERA, M. T. (1978): Metodología de la Observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra.
CLIFFORD, J. y G. MARCUS (eds.) (1991): Retóricas de la Antropología. Madrid, Júcar.
CRUCES, F. (2003), "Etnografías sin final feliz: sobre las condiciones de posibilidad del trabajo de campo urbano en contextos globalizados", Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, Vol. 58, Nº 2.
DEVEREUX, G. (1977): De la ansiedad al método en las ciencias del comportamiento. México, Siglo XXI.
FERRÁNDIZ, F. (2012): Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Barcelona, Anthropos.
DÍAZ DE RADA, A. (2008): “La mediación computacional de la comunicación y la lógica de la investigación etnográfica: algunos motivos de reflexión”, en E. ARDÈVOL (Coord.): La mediación tecnológica en la práctica etnográfica, XI Congreso de Antropología, FAAEE, Ankulegi: 31-38.
GARCÍA CANCLINI, N. (2004): Diferentes, desiguales y desconectados. Barcelona, Gedisa.
GEERTZ, C. (1994): Conocimiento local. Paidós.
HAMMERSLEY, M. y P. ATKINSON (2001): Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.
HANNERZ, U. (1998): Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares. Madrid, Cátedra.
MALINOWSKI, B. (1989): Diario de campo en Melanesia. Madrid, Júcar.
MARCUS, G. E. (1995): “Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-sited Ethnography”. Annual Review of Anthropology, 24: 95-117.
MARCUS, G. E. (2008): “El o los fines de la etnografía: del desorden de lo barroco”, en Revista de Antropología Social, 17, pp. 27-48.
MAYANS, J. (2002): Género chat. O cómo la etnografía puso un pie en el ciberespacio. Barcelona. Gedisa.
PANOFF, M. y F. (1988): “¿Para qué sirve la etnografía?”, en J. R. LLOBERA (Comp.) La antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama: 79-83.
PICHARDO, J. I. (2008): “Etnografía y nuevas tecnologías: reflexiones desde el terreno”, en E. ARDÈVOL (Coord.): La mediación tecnológica en la práctica etnográfica, XI Congreso de Antropología, FAAEE, Ankulegi: 133-149.
REEVES SANDAY, P. (2000): "El paradigma etnográfico", en DENMAN, C. y HARO, J. A. (Comps.): Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, México, El Colegio de Sonora: 207-226.
REYGADAS, L. (2002): Ensamblando Culturas. Diversidad y conflicto en la globalización de la industria. Barcelona, Gedisa.
RUIZ TORRES, M. A. (2008): “Ciberetnografía: comunidad y territorio en el entorno virtual”, en E. ARDÈVOL (Coord.): La mediación tecnológica en la práctica etnográfica, XI Congreso de Antropología, FAAEE, Ankulegi: 117-132.
SÁNCHEZ MOLINA, R. (Ed.) (2009),La Etnografía y sus aplicaciones. Lecturas desde la Antropología Social y Cultural. Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.
STOCKING, G. W. (ed.) (1985): Observers observed. Essays on Ethnographic Fieldwork [History of Anthropology (I)]. Madison, University of Wisconsin Press.
STOCKING, G. (1993): “La magia del etnógrafo. El trabajo de campo en la antropología británica desde Tylor a Malinowski”, en VELASCO, H., J. GARCÍA i A. DÍAZ (Comps.): Lecturas de antropología para educadores. Madrid, Trotta: 43-93.
STOCKING, G. W. (ed.) (1993): Colonial Situations. Essays on the Contextualization of Ethnographic Knowledge [History of Anthropology (VII)]. Madison, University of Wisconsin Press.
STOCKING. G. W. (1999), After Tylor. British Social Anthropology, 1888-1951. London, The Athlone Press.
TSING, A. (2004]: Friction: an Ethnography of Global Connections. Princeton, Princeton University Press.
VALDÉS, M. (1996), "Los textos etnográficos como textos disciplinarios", comunicación publicada en las Actas del VII Congreso de Antropología Social, Zaragoza, Instituto Aragonés de Antropología - Federación de Asociaciones de Antropología del Estado español, VIII Simposio: Epistemología y método: 105-114.
VELASCO, H. y A. DÍAZ DE RADA (1997): La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos en la escuela. Madrid, Trotta.