Logo UAB
2019/2020

Metodologia de l'estudi de la filologia catalana

Codi: 100711 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500247 Llengua i literatura catalanes FB 1 A
2501801 Estudis de Català i Espanyol OB 2 A
2501902 Estudis d'Anglès i Català OB 2 A

Professor/a de contacte

Nom:
Lluís Cabré Ollé
Correu electrònic:
Lluis.Cabre@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Josep Pujol Gómez
Albert Tomas Monso

Prerequisits

L’estudiant ha de repassar pel seu compte els continguts lingüístics de caràcter bàsic (especialment, la normativa elemental).

Objectius

Aquesta és una assignatura anual, de caràcter obligatori (6 crèdits), inclosa en el mòdul recomanat per a alumnes de primer curs. L’objectiu fonamental és fornir els estudiants dels coneixements pràctics per llegir i escriure textos acadèmics, amb correcció i competència, i per aprendre a buscar i analitzar informació amb els recursos disponibles.

Competències

    Llengua i literatura catalanes
  • Conèixer i saber interpretar la justificació filològica, teòrica i històrica de la normativa lingüística vigent.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Conèixer i saber interpretar la justificació filològica, teòrica i històrica de la normativa lingüística vigent.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Conèixer i saber interpretar la justificació filològica, teòrica i històrica de la normativa lingüística vigent.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar els factors polítics, socials i culturals que condicionen l'ús de la llengua catalana i la seva evolució al llarg de la història i en la societat multicultural actual.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar els coneixements sobre la llengua estàndard a les diferents condicions d'ús.
  2. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per obtenir dades i utilitzar fonts documentals aplicables a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  3. Aplicar adequadament els principis preceptius de la llengua estàndard i dels registres cultes actuals i tenir en compte la problemàtica i les condicions d'ús.
  4. Aplicar adequadament i reflexivament els principis prescriptius de la llengua catalana estàndard oral i escrita.
  5. Aplicar els coneixements adquirits sobre la llengua estàndard a la detecció d'interferències lingüístiques.
  6. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  7. Buscar, seleccionar i gestionar informació de forma autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  8. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  9. Citar correctament les fonts bibliogràfiques i informàtiques utilitzades en la confecció de treballs acadèmics.
  10. Construir un text escrit amb correcció gramatical i lèxica.
  11. Construir un text oral amb correcció gramatical i lèxica.
  12. Discernir entre els diferents models lingüístics presents en diferents àmbits d'ús.
  13. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  14. Dur a terme treballs escrits i presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  15. Elaborar textos amb sentit crític i claredat expositiva.
  16. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  17. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  18. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
  19. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  20. Interpretar la problemàtica i les condicions de l'ús de la llengua catalana en una societat multicultural.
  21. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’'anàlisi crítica
  22. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’anàlisi crítica.
  23. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  24. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics
  25. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  26. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  27. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  28. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  29. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  30. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  31. Utilitzar adequadament les eines de consulta gramatical i lèxica.
  32. Utilitzar adequadament les fonts d'adaptació i creació terminològica.
  33. Utilitzar els recursos lingüístics adequats per a la producció de textos acadèmics de tots els gèneres.
  34. Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.

Continguts

  1. Introducció. Valor de l’escriptura. Pautes del treball acadèmic.
  2. Instruments.  Descripció de recursos en xarxa i impresos. Repertoris lèxics. Gramàtiques. Bases de dades per al filòleg. Obres de consulta de literatura i gramàtica.
  3. Presentació d’un text acadèmic. Qüestions de tipografia. Sistemes de referència bibliogràfica.
  4. La correcció gramatical. Errors més freqüents.
  5. El text (1). Aspectes bàsics. Estructura. El paràgraf. Connectors: funcions, repertori i construccions sintàctiques. Pronoms febles i pronoms demostratius. Redacció argumentativa.
  6. El text (2). Repàs de les funcions sintàctiques. Principis bàsics de puntuació. El relatiu i l’aposició. Dislocacions i incisos.
  7. El text (3). Lectura de textos acadèmics de filologia. Comprensió d’un text descriptiu. Elaboració d’extractes i redacció de resums.
  8. El text (4). Lectura de textos acadèmics de filologia. Comprensió d’un text argumentatiu. Elaboració de guions i redacció de la síntesi.
  9. El text (5). Paràfrasi d’un text literari. Pautes de comentari.

Metodologia

Les classes presencials combinaran teoria i, sobretot, pràctica d’anàlisi i de redacció de textos. L’exposició dels continguts teòrics anirà acompanyada d’exemples i d’exercicis que es treballaran a classe. L'alumne disposarà d'un dossier fotocopiat.

L’alumne llegirà i analitzarà textos assagístics i acadèmics de diversa mena, tant de llengua com de literatura, elaborarà exercicis i redactarà resums i comentaris. La correcció dels exercicis servirà també per revisar qüestions de normativa gramatical

Els punts 2 i 3 del programa forneixen instruments per a la recerca d’informació i pautes formals per a la redacció de treballs acadèmics, i s’il·lustraran amb el suport de material digitalitzat i en xarxa.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis escrits i orals a l'aula 30 1,2 11, 14, 17, 26
Exposicions teòriques del programa 15 0,6 2, 9, 21, 24, 29
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de textos 30 1,2 18, 21, 24
Exercicis complementaris 20 0,8 9
Tipus: Autònomes      
Consulta d'instruments 10 0,4 2, 6, 8, 30
Estudi de la normativa i la propietat gramatical 20 0,8 4, 11

Avaluació

Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades per mitjà d’exercicis (20%), una prova parcial del semestre 1 (40%) i una prova integrada al final del semestre 2 (40%).

L’assistència a classe implica una actitud activa i participativa de l’estudiant.

El lliurament dels exercicis es fixarà al llarg del curs. Les dates de les proves es fixaran convenientment (a mitjan febrer i a final de maig/inici juny). En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. Si l'alumne no es presenta a la prova final, la qualificació serà No Avaluable.

Podran optar a la reavaluació els estudiants que tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La reavaluació consistirà en un examen escrit i, si escau, en la presentació de redaccions fins a completar el 50% de les activitats d'avaluació. La qualificació màxima de la reavaluació és 5.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d''aquesta assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis de redacció 20% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Prova integral a final de curs 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Prova parcial (sem. 1) 40% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34

Bibliografia

Bibliografia

Amadeo, Imma i Solé, Jordi, Curs pràctic de redacció, Barcelona, Educaula, 1996.

Badia, Jordi et al., El llibre de la llengua catalana, Barcelona, Castellnou, 2004.

Cassany, Daniel, Esmolar l’eina. Guia de redacció per als professionals, Barcelona, Empúries, 2007.

Coromina, Eusebi. et al., El treball de recerca: procés d’elaboració, memòria escrita, exposición oral i recursos, Vic, Eumo, Universitat de Vic, 2000.

Gabinet de Llengua Catalana, Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, 2a ed., Bellaterra, Gabinet de Llengua Catalana, Universitat Autònoma de Barcelona, 1995.

Garolera, Narcís (ed.), Anàlisis i comentaris de textos literaris catalans, Barcelona, Curial, 4 vols., 1982-1985.

Mestres, Josep M., Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, Vic, Eumo, 1995.

Pujol, J. M. (et al.), Ortotipografia. Manual de l’autor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna, 1995.

Rigo, A. i Genescà, G., Tesis i treballs: aspectes formals, Vic, Eumo, 2000.

Solà, Joan i Pujol, Josep Maria, Tractat de puntuació, Barcelona, Columna, 1990.

Pàgines web

AELC www.escriptors.cat

ARCA www.bnc.cat/digital/arca

Argumenta http://wuster.uab.cat/web_argumenta_obert/index.html

BNC www.bnc.cat

Corpus Informatitzat del Català Antic www.cica.cat

Culturcat www.culturcat.cat

DCVB dcvb.iecat.net 

DLC http://dlc.iec.cat

Espais Escrits www.espaisescrits.cat

Gramàtica zero (UV) http://www.spluv.es/PDFS/gramatica_zero.pdf

IEC www.iec.cat (accés a modificacions d'ortografia i gramàtica)

Institució de les Lletres Catalanes www.gencat.cat/cultura

Llengua Catalana a Gencat.cat www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat

Mapa Literari Català www.mapaliterari.cat

Narpan www.narpan.net

RACO www.raco.cat

Servei Lingüístic de la UOC http://www.uoc.edu/serveilinguistic/home/index.html

Traces www.traces.uab.cat