Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500247 Llengua i literatura catalanes | OT | 3 | 0 |
2500247 Llengua i literatura catalanes | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha.
El curs es proposa oferir un panorama general dels processos literaris de més abast que s'han desenvolupat des de les darreries del segle XX fins a l'actualitat. L'enfocament s'adscriu de forma prioritària a la Història de la Literatura, això vol dir que des del punt de vista teòric es farà especial atenció al marc cultural, als models de creació literària i a la producció dels autors més emblemàtics o representatius de cada moment. El recorregut es complementa amb la lectura i l'anàlisi dels textos proposats al llarg del curs.
A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
a) Situar alguns dels autors més representatius de l’època estudiada en el seu context historicocultural.
b) Relacionar els fenòmens literaris de més relleu amb les manifestacions coetànies d'altres sistemes artístics (arts plàstiques, música, etc).
c) Ser capaç de construir un discurs crític sobre els textos literaris catalans actuals.
1. . Esbós de les circumstàncies materials del període:
1.1. Entre els llasts del franquisme i la transició: de l'essencialisme resistent a l'aspiració normalitzadora.
1.2. L'organització d'un mercat i la política cultural democràtica.
1.3. Pràctiques institucionalitzadores i l'estratificació del mercat.
2. Perspectives i tempteigs conceptualitzadors: l'esmicolament dels ismes.
2.1. Les derives de la postmodernitat.
2.2. (Com) unitats i nínxols literaris: del feminisme a l'autor mediàtic.
2.3. Literatura i noves tecnologies. Literatura incidental.
2.4. La mort del crític.
3. Poesia: evolucions i transformacions d'algunes poètiques.
4. Narrativa: modes i modalitats.
5. Literatura dramàtica: un producte d'hivernacle?
6. Literatura incidental.
Els continguts de les sessions i les lectures obligatòries es detallaran el primer dia de curs. També es publicaran al campus virtual
L'assignatura combina les sessions teòriques, que tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador, i els seminaris de lectura, destinats a l'anàlisi dels textos obligatoris i d'altres referències complementàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques. Exposició del programa | 33 | 1,32 | 1, 4, 7, 10, 13 |
Seminaris: comentari i anàlisi de les lectures proposades | 25 | 1 | 1, 3, 5, 9, 11, 12, 13, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories. Supervisió d'exercicis i treballs | 15 | 0,6 | 1, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació i elaboració dels exercicis | 25 | 1 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 |
Estudi | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 13 |
Lectura d'obres, seguint les directrius proposades | 30 | 1,2 | 1, 8, 9, 10, 11, 13, 15 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades per mitjà de proves i exercicis orals i escrits.
Components d'avaluació:
1. Control de lectures (10%)
2. Treballs i exercicis (50%)
3. Examen final (40 %)
(4. En funció del nombre d'estudiants matriculats es pot plantejar un treball col·lectiu.)
Totes les activitats d'avaluació són obligatòries. Un activitat no lliurada implica un NA (no avaluable), és a dir, un 0. La presentació de qualsevol exercici invalida la possibilitat d'obtenir un NA final.
Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s’admetran treballs presentats fora de termini.
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Procediments de revisió: els estudiants tenen dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria personal, en hora i data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats.
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La reavaluació consistirà en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5.
L'alumnat també té dret a recuperar un mínim del 50% de l'assignatura. Són susceptibles de recuperació el control de lectures(10%) i l'examen (40%).
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures | 10% | 0 | 0 | 8, 11, 13 |
Examen | 40% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 |
Exercicis | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
BIBLIOGRAFIA PROVISIONAL
AADD(1992) 70-80-90. València: Eliseu Climent.
AADD (2008) La literatura catalana després de Frankfurt. Vilafranca del Penedès: Andana.
Ardolino, F. (2014) "Per una història de la literatura catalana a la Postmodernitat". Els Marges, n. 103 (primavera), p. 88-107.
Bacardí, M.; Foguet, F.; Gallén, E. (cur.) (2013) La literatura catalana contemporània: intertextos, influències i relacions. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Broch, A. (1993) Forma i idea en la literatura contemporània. Barcelona: Edicions 62.
Broch, A.; Cornudella, J. (cur.) ( 2017) Novel·la catalana avui 2000-2016. Juneda: Fonoll.
_____ (20016) Poesia catalana avui, 2000-2015. Juneda: Fonoll.
Calafat, F. (2013) Països de paper. Notes sobre literatura. Catarroja-Barcelona-Palma: Afers.
Camps, J.; Dasca, M.(coord.) (2019) La narrativa catalana al segle XXI, balanç crític. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Comes, M. et alii (2005) Qui no mereix una pallissa!. Barcelona: L'esfera dels Llibres.
Espinós, J. (2017) Estat crític (Apunts sobre literatura del nou mil·leni). Alacant: Institut Alacantí de Cultura.
Gassol, O.; Bagur, Ò. (2018) La poesia catalana al segle XXI, balanç crític. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Graña, I; Iribarren, T. (coord.) (2008) Literatura catalana en la cruïlla (1975-2008). Vilanova i la Geltrú: El Cep i la Nansa.
Guillamon, J. (2019) La ciutat interrompuda. Barcelona: Anagrama.
Marrugat, J. (2013) Aspectes de la poesia catalana de la postmodernitat. Barcelona: PAM.
_____ (2014) Narrativa catalana de la postmodernitat. Històries, formes i motius. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Martínez-Gil, V. (2006) "Els escriptors com a intel·lectuals postmoderns". Dins: Marrugat, J; Panyella, R. (eds.) L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània. Barcelona: L'Avenç - GELCC, p. 299-322.
Pons, M; Sureda, C. (2004) (Des)aïllats: narrativa contemporània i insularitat a les Illes Balears. Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears i PAM. Pons, M.(ed.) (2007) Textualisme i subversió. Formes i condicions de la narrativa experimental catalana (1970-1985). Barcelona: PAM