Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500247 Llengua i literatura catalanes | OT | 3 | 0 |
2500247 Llengua i literatura catalanes | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha.
L’assignatura té com a objectiu capacitar els alumnes per a l'anàlisi lingüística dels diferents tipus de textos (o discursos). Es farà atenció especial a les propietats sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques dels textos.
1. Introducció: La gramaticalitat i la coherència textual. Tipus de textos. 2. Fenòmens que incideixen en la coherència textual. 2.1. La cohesió lèxica. Relacions lèxiques d’implicació. Les relacions associatives. 2.2. La dixi i la referencialitat. L’establiment de les relacions anafòriques entre sintagmes nominals. La pronominalització. L’anàfora el·líptica. 2.3. L’expressió de la modalitat declarativa, interrogativa, exclamativa i imperativa. 2.4. L’estructura informativa. Dislocació, focalització, operadors perifèrics. 2.5. L’expressió de la localització temporal. La ‘consecutio temporum’. La funció dels adjunts temporals i aspectuals. 2.6. Els connectors textuals: connectors intraoracionals i connectors interoracionals.
|
Les activitats d’aprenentatge es distribueixen de la manera següent:
1) Activitats dirigides (35%): classes teòriques, seminaris de discussió de textos i pràctiques d’aula.
2) Activitats supervisades (10%): presentació pública de treballs.
3) Activitats autònomes (50%): lectura de textos, redacció de treballs i estudi.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes teòriques | 34 | 1,36 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
pràctiques d'aula | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
seminaris de discussió de textos | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació pública de treballs | 15 | 0,6 | 1, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, redacció de treballs i estudi. | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
1. un treball (40%),
2. presentacions, exercicis i discussions a l’aula (10%) i
3. una prova escrita (50%).
Revisió
En enviar les qualificacions finals abans d'incorporar-les als expedients de l'estudiant, el professor proporcionarà una notificació per escrit d'una data i d'una hora per revisar les activitats d'avaluació. Els estudiants han d'organitzar la revisió d'acord amb el professor.
Activitats evaluables suspeses/no presentades
Els estudiants poden tornar a fer un 50% de les activitats d'avaluació suspeses o no presentades, sempre que hagin fet un mínim d'un 66,6% (dos terços) de la nota final i que tinguin una nota mitjana ponderada d'almenys un 3,5. La qualificació màxima de la reavaluació és un 5.
El professor informarà els estudiants per escrit del procediment de reavaluació quan publiqui les qualificacions finals provisionals. El professor podrà establir una activitat d'avaluació per a cada activitat supesa o no presentada o una única activitat per cobrir totes aquestes activitats.
Classificació com a "no avaluable"
En el cas de les activitats d'avaluació, si un estudiant ha realitzat només un 25% o menys de la nota final de l'assignatura, rebrà un "No avaluable" en el seu expedient.
Mala praxi enactivitats d'avaluació
Els estudiants que es comportin de manera inadequada (plagi, còpia, suplantació, etc.) en una activitat d'avaluació rebran un "0" a l'activitat en qüestió. En cas de mala praxi en més d'una activitat d'avaluació, l'estudiant rebrà una qualificació final de "0" en l'assignatura.
L'alumnat no podrà tornar a presentar les activitats d'avaluació en què hagi tingut una conducta inadequada. Es considera que el plagi significa presentar la totalitat o part de l'obra d'un autor, ja sigui publicada en format imprès o digital, com a pròpia, és a dir, sense esmentar-la. Es considera que la còpia vol dir reproduir tot o una part substancial del treball d'un altre estudiant. En els casos de còpia en què és impossible determinar quin dels dos alumnes ha copiat el treball de l'altre, tots dos seran sancionats.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentacions, exercicis i discussions a l'aula | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Prova escrita | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Bassols, M. & A M Torrent. 1996. Models textuals: teoria i pràctica. Vic: Eumo.
Bassols, M. 2001. Les claus de la pragmática. Vic: Eumo.
Cuenca, M. J. 1998. Text i gramàtica: sintaxi textual. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística(13). 42–52.
Cuenca, M. J. 2000. Estudi estilístic i contrastiu de l’arquitectura de l’oració. Estil segmentat vs. estil cohesionat. Caplletra. Revista Internacional de Filologia(29). 105–120.
Cuenca, M. J. 2010. Díctics espacials i gramàtica en narracions orals. Estudis Romànics. 101–123.
Cuenca, M. J. 2006, La connexió i els connectors. Perspectiva oracional i textual, Vic: Eumo.
Espinal, M. T. (coord.) et al. 2002, Semàntica. Del significat del mot al significat de l’oració. Barcelona: Ariel.
Maingueneau, D. i V. Salvador 1995, Elements de lingüística per al discurs literari, València: Tàndem.
Payrató, L. I J. M. Cots eds. 2011, The Pragmatics of Catalan, Berlin: De Gruyter.
Pérez Saldanya, Manuel. 2000. Notes per a una estilística dels temps verbals. Caplletra. Revista Internacional de Filologia 29. 83–104.Rigau, G. 1981, Gramàtica del discurs, Bellaterra: Publicacions de la UAB.
Salvador, Vicent. 2000. L’estil nominalitzat. Caplletra. Revista Internacional de Filología(29). 69–82.
Solà, J., M. R. Lloret, J. Mascaró i M. Pérez Saldanya. eds. 2008, Gramàtica del català contemporani, Barcelona: Empúries.
Vallduví, E. 1991, “Text i cohesió”, Com, suplement núm. 8, p. 32-36.
Vallduví, E. 2008. L’oració com a unitat informativa. Dins Joan Solà, Maria Rosa Lloret, Joan Mascaró & Manuel Pérez Saldanya. eds., Gramàtica del Català Contemporani, II, vol. 2, 1223–1279. Barcelona: Empúries.