Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500247 Llengua i literatura catalanes | OB | 2 | 1 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha.
Aquesta assignatura inicia l’estudiant en l’estudi de la literatura catalana medieval, tant en el seu aspecte històric com en la pràctica de la lectura i comentari de textos antics, normalment breus. Això vol dir que l’estudiant aprendrà a entendre un text en el context cultural de la seva època i que entrarà en contacte amb la llengua antiga.
A l’acabament del curs, l’estudiant haurà de ser capaç de:
(a) conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats;
(b) comprendre el sentit de la tradició literària;
(c) entendre i comentar oralment els textos llegits;
(d) produir breus comentaris escrits sobre aquests textos.
Complir aquests objectius facilita l’accés a l’assignatura “Literatura catalana medieval 2”, del segon semestre.
1. La poesia trobadoresca La fina amor i la metàfora feudal. Gèneres dels trobadors. La promoció reial a la Corona d’Aragó. Trobadors catalans.
2. Les cròniques de l’expansió El Llibre de Jaume I (†1276). El Llibre del rei En Pere (1283-85) de Barnat Desclot. La crònica (1325-28) de Ramon Muntaner.
3. Ramon Llull (1232-1316) Vida: reforma i Art. Formes literàries a l’obra lul·liana.
4. La lírica posttrobadoresca fins a principis del segle XV El Cançoneret de Ripoll (1320-1350). El manuscrit Sg. El Cançoner Vega-Aguiló (ca. 1426).
5. La narrativa en vers El lai i la ventura. Presència de la matèria de Bretanya. La faula de Guillem de Torroella i altres relats.
|
Es tracta d’un curs teòrico-pràctic en el qual l’alumne:
(a) aprendrà història de la literatura; (b) llegirà molts textos breus, comentats històricament i lingüísticament a classe; (c) practicarà el debat sobre el valor d’aquests textos; (d) redactarà breus exercicis de comentari o de comparació entre més d’un text.
L’objectiu prioritari del curs és que l’alumne obtingui un coneixement bàsic d’història de la literatura medieval i alhora aconsegueixi millorar la seva capacitat de comprensió lectora.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de textos a classe | 17,5 | 0,7 | 2, 12, 13 |
Exposició del programa | 30 | 1,2 | 4, 8, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de comentari de text | 9 | 0,36 | 5, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia, consulta de la pàgina web de LCM (Campus Virtual) | 10 | 0,4 | 1 |
Lectura de textos, seguint les pautes indicades pel professor | 30 | 1,2 | 16 |
Les competències d’aquesta matèria seran avaluades per mitjà d’exàmens i treballs individuals escrits (comentaris de text, traduccions, assajos).
El sistema d’avaluació s’organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Els requisits mínims a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de ser avaluat són: presentació del treball principal (mitjan desembre) i presentació a la prova escrita final (gener). Altrament la qualificació serà NO AVALUABLE. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. Podran optar a la reavaluació els estudiants que tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La reavaluació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. La qualificació màxima de la reavaluació és 5. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d''aquesta assignatura serà 0. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral de comentari de text | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves escrites: preparació i examen | 50% | 28,5 | 1,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Redacció de treball | 40% | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval, 3 vols. dins A. Broch, Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-15).
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Riquer, Martín de, Los trovadores: historia literaria y textos, 3 vols. (Barcelona: Planeta, 1975).
Cingolani, Stefano Maria, La memòria dels reis. Les quatre grans cròniques i la historiografia catalana, des del segle X fins al XIV (Barcelona: Base, 2007).
Riquer, Martí de, Llegendes històriques catalanes (Barcelona: Quaderns Crema, 2000).
Badia, Lola, i Anthony Bonner, Ramon Llull: vida pensament i obra literària (Barcelona: Empúries, 1988).
Badia, Lola (ed.), Tres contes meravellosos del segle XIV (Barcelona: Quaderns Crema, 2003).
[Lectura obligatòria]
NB Hi ha una bibliografia completa a la pàgina web de la matèria al Campus Virtual. També al Campus Virtual, s’hi troba una pàgina web multimèdia amb tots els textos llegits al llarg del curs (i molts d’altres), a més de textos crítics, mapes, esquemes, imatges i música..
Enllaços
Per a l’estudi de la literatura medieval (catalana o no), consulteu l’espai www.narpan.net. Hi trobareu també molts enllaços.
Existeix una biblioteca virtual amb tots els textos en vers: Repertorio Informatizzato dell’Antica Letteratura Catalana (RIALC): www.rialc.unina.it