Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 0 |
Semàntica i pragmàtica de l'espanyol forma part dels 30 crèdits obligatoris de la matèria Llengua espanyola: sincronia, que el / la estudiant cursa en segon i tercer de grau, juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles.
L'objectiu d'aquest curs és analitzar l'evolució del concepte de significat des de la semàntica referencial aristotèlica fins la semàntica cognitiva moderna. Es tractarán els següents aspectes:
(1) L'origen de la semàntica referencial aristotèlica i la seva expansió fins a la lingüística formalista del s. XX i XXI.
(2) Les primeres crítiques a la semàntica referencial: Agustí d'Hipona, Bolzano i Frege.
(3) Les teories sobre la conceptualització de Locke i el seu influx en la gramàtica filosòfica francesa y espanyola.
(4.1) Xarxes semàntiques al s. XVIII: els diccionaris de sinònims (Dendo i Avila)
(4.2) De les taxonomies de la "realitat" (Wilkins) i les xarxes lèxiques sinonímiques a l'organització semàntica jerarquitzada del lèxic (Eduardo Benot).
(5) La semàntica relacional (Saussure) i el desenvolupament de les teories formalistes del significat.
(6) La semàntica cognitiva i la seva aplicació a l'anàlisi semàntica del lèxic en el projecte FrameNet Espanyol i la seva aplicació al processament semàntic automàtic de l'espanyol.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques dirigides pel professor, on es combinaran l'explicació teòrica, la resolució d'exercicis i la discussió de tot tipus de textos.
Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i el comentari de problemes relacionats amb els diferents nivells d'anàlisi lingüística.
Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com el dedicat a la realització de ressenyes, treballs, comentaris analítics i el dedicat a la preparació de presentacions orals.
Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura està descrita a la secció d'Avaluació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26,25 | 1,05 | 4, 9 |
Resolució d'exercicis | 26,25 | 1,05 | 3, 4, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura crítica dels textos de suport | 6 | 0,24 | 7, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de la bibliografia | 18,5 | 0,74 | 7, 14 |
Preparació d'exercicis | 42,75 | 1,71 | 7, 9, 14 |
Resolució d'exercicis d'autoavaluació | 18,5 | 0,74 | 4, 7, 8, 9 |
A. Per aprovar l'assignatura:
L'alumne haurà de realitzar diverses activitats avaluables:
L’alumnat haurà d’obtenir a les activitats d’avaluació una nota mitjana igual o superior a 5,0.
Les activitat d’avaluació són les següents:
B. L'alumne obtindrà la qualificació de “No avaluable” quan únicament s'hagi presentat a una de les proves avaluables dalt esmentades.
C. Criteris de recuperació
Els alumnes que no hagin superat les proves avaluables abans esmentades podran presentar-se a la recuperació de la prova no superada en la data prevista per la Facultat. Per poder optar a la recuperació, l'alumne ha d’haver-se presentat a les proves
avaluables esmentades a dalt.
El treball del curs no és recuperable.
D. Criteris d'avaluació
Per superar l'assignatura és necessari realitzar les activitats que es desenvolupin durant el curs, en la qual el / la estudiant haurà de mostrar que pot reflexionar sobre les qüestions semàntiques plantejades durant el curs, tant a nivell teòric com aplicat.
Els / les estudiants han de mostrar que són capaços de reflexionar sobre qüestions teòriques o pràctiques relacionades amb els temes tractats en aquest curs, utilitzant els hàbits discursius propis del llenguatge científic. Les pràctiques discursives que mostren una incapacitat de raonar i / o de relacionar idees i de establir explicacions clares tindran una repercussió en la qualificació de l'activitat corresponent.
Així mateix, la realització dels errors ortogràfics --incloent errors d’accentuació-- seran penalitzats dins de les normes establertes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric sobre els coneixements de Semàntica | 40% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Participació a classe sobre las pràctiques proposades pel professor | 10% | 3 | 0,12 | 1, 9, 11, 12 |
Treball de curs relacionat amb els coneixements de pragmàtica i semàntica | 50% | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5, 8, 11, 13, 15 |