Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 | 0 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 | 0 |
És aconsellable haver cursat les assignatures generals de Renaixement, segles XV i XVI
En l’actual Pla d’estudis, l’assignatura “Art renaixentista a Espanya” s’integra en la matèria Història de l’art modern (segles XVI-XVIII). És de caràcter optatiu, de sis crèdits, i s’imparteix a quart curs del Grau en Història de l’Art. S’aconsella cursar-la després de les assignatures generals sobre art renaixentista dels segles XVI i XVI perquè n'és un complement. Per aquesta raó, els objectius i les competències segueixen el mateix model. L'objectiu prioritari és que l'alumnat assoleixi un coneixement global i coherent del fenomen artístic renaixentista: models de referència, vies de transmissió dels nous sistemes de representació visual i de sintaxi arquitectònica, relació dialéctica entre centres de creació preferents i perifèries europees, formes de recepció (hibridació, classicisme, etc.).
Activitats formatives: Activitat autònoma: 50-55 % 1. estudi personal (CE1, CE6, CE7) 2. consultes documentals i/o bibliogràfiques (CE1, CE6, CE7) 3. elaboració de treballs de curs: treballs de recerca, recensions, comentaris de text, assaigs bibliogràfics, etc. (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT3, CT4)
Activitat dirigida: 30-35 % 1. classes teòriques a l’aula (CE1, CE6, CE7) 2. seminaris i sessions pràctiques a l’aula (CE1, CE6, CE7) (CT3) 3. conferències (CE1, CE6, CE7) 4. exposició de treballs elaborats individualment o en grup (CT1, CT4)
Activitat supervisada: 10 % Tutories programades de suport a l’aprenentatge i a l’elaboració dels treballs (CT1, CT3)
Activitat d’avaluació: 5 % Proves escrites i orals (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT4)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. classes teòriques a l'aula (CE1, CE6, CE7) 2. seminaris i sessions pràctiques a l'aula (CE1, CE6, CE7) (CT3) 3. conferències (CE1, CE6, CE7) 4. exposició de treballs elaborats individualment o en grup (CT1, CT4) | 60 | 2,4 | 4, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades de suport a l'aprenentatge i a l'elaboració dels treballs (CT1, CT3), Proves escrites i orals (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT4) | 15 | 0,6 | 10, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
1. estudi personal (CE1, CE6, CE7) 2. consultes documentals i/o bibliogràfiques (CE1, CE6, CE7) 3. elaboració de treballs de curs: treballs de recerca, recensions, comentaris de text, assaigs bibliogràfics, etc. | 75 | 3 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17 |
El procediment d’avaluació ha estat planificat d’acord amb els objectius formatius específics de l’assignatura, a fi d’adequar-la a les competències i resultats de l’aprenentatge. L’avaluació s’estableix d’acord amb els criteris següents:
Evidència 1. Prova escrita que abasta el temari desenvolupat pel professor a l’aula i que té lloc al final del quadrimestre. S’avaluen específicament el domini de la matèria, el coneixement de la bibliografia bàsica, l’adequació a l’enunciat, la precisió en les dades i l’estructuració d’idees, tant personals com alienes.
Evidència 2. Visita guiada a una obra elegida pel professor. En casos excepcionals, l'alumnat podrà efectuar la visita pel seu compte. En tot cas, caldrà que lliuri una relació escrita de l'activitat realitzada.
Evidència 3. Treball de grup (format per 3 individus, llevat de casos excepcionals) sobre un tema escollit a l’atzar (per sorteig) d’una llista prèviament confeccionada pel professor (màxim, una vintena de fulls), sempre sobre problemes o fenòmens propis de l’art cinccentista italià. A més dels criteris d’avaluació descrits per als treballs individuals, en aquest cas s’avalua la capacitat de treballar en equip. Com és lògic, també es té en compte la presentació formal del treball (sintaxi, ortografia, recull d’imatges), que cal lliurar imprès i en CD, format PDF.
Evidència 4. Exposició oral del treball de grup. La presentació es fa a l’aula, amb una durada aproximada de 10/15 minuts i amb el suport d’un PowerPoint. Aquí es valora sobretot la capacitat de síntesi, l’ordre i la claredat expositives, la selecció d’imatges i l’aptitud oratòria.
Quant a la puntuació, la mitjana del treball de grup i de la relació de la visita guiada pondera un 40%; la prova escrita, les lectures obligatòries i la participació en classes, un 50%; l’exposició oral, un 10%, en el ben entès que aquesta última mai no baixa la nota, sinó que sempre la puja o, si més no, la manté inalterable, atès que s’entén com un primer pas en l’aprenentatge de la comunicació oral en públic. L'alumnat serà oportunament informat de les qualificacions, així como del procediment i data de les revisions corresponents. Com és preceptiu, es contempla la possibilitat de re-avaluació de totes les evidències, llevat de l’exposició oral del treball de grup, que com ja s’ha dit mai no és avaluada de manera negativa. Per accedir a la re-avaluació és imprescindible haver estat avaluat del conjunt de la resta d'evidències i, en particular, de la Prova escrita i de la Visita guiada, és a dir, d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova escrita | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 16, 17 |
Evidència 2. Visita guiada | 20% | 0 | 0 | 4, 9, 11, 12, 16 |
Evidència 3. Treball de grup | 20% | 0 | 0 | 6, 7, 10, 14, 15, 17, 18 |
Evidència 4. Exposició oral del treball de grup | 10% | 0 | 0 | 17, 18 |
Bibliografia bàsica
P. Burke: Hybrid Renaissance. Culture, Language, Architecture, Central European University Press, Budapest, 2016.
F. Checa: Pintura y escultura del Renacimiento en España, 1450-1600, Cátedra, Madrid, 1983.
M. Gómez Moreno: Las águilas del Renacimiento español, Madrid, 1983 (1941).
F. Marías: El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español, Taurus, Madrid, 1989.
F. Marías: El siglo XVI. Gótico y Renacimiento, Sílex, Madrid, 1992.
T. Mozzati, A. Natali (a cura de): Norma e capriccio. Spagnoli in Italia agli esordi della maniera moderna, catàleg d’exposició, Florència, 2013.
V. Nieto, A. J. Morales, F. Checa: Arquitectura del Renacimiento en España, 1488-1599, Cátedra, Madrid, 1989.
VV. AA.: Felipe II y el arte de su tiempo, F. Argentaria/UAM/Visor, Madrid, 1998.