Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 | 1 |
No n’hi ha. És recomanable, però, tenir nocions d’anglès, francès i italià per poder consultar la bibliografia especialitzada. Es recomana també tenir interès i sensibilitat per l’Art i la Història de l’Art.
L’assignatura, de formació bàsica, s’inclou dins de la matèria “Art” (30 crèdits ECTS).
Els continguts de l’assignatura s’han plantejat a l’entorn de dos punts bàsics:
I. Reconèixer la importància que la iconografia té com a disciplina instrumental de la història de l’art per tal de fer una adequada lectura de les imatges.
II. Entendre que la iconografia esdevé l’eina complementària per a poder assimilar les fórmules d’expressió i el significat de les obres d’art estudiades a les altres assignatures.
Objectius:
- Capacitar l’estudiant per a reconèixer els cicles iconogràfics més habituals de l’art.
- Aplicar els continguts teòrics de l’assignatura a la pràctica de l’anàlisi de la imatge.
- Conèixer els recursos bibliogràfics propis de la disciplina.
- Dominar els principals repertoris iconogràfics.
- Plantejar la diversitat i la problemàtica de les imatges en les diferents cultures.
- Domini d’una terminologia històrico-artística adequada.
Introducció.
La tradició clàssica i el seu reflex en l'art: Déus i herois. Altres temes.
La iconografia cristiana: Antic Testament.
La iconografia cristiana: Nou Testament.
Temes hagiogràfics.
Temes literaris.
Classes presencials a l’aula: Sessions teòriques i pràctiques a l’aula. Exposició i discussió de treballs elaborats per l’alumnat. Eventuals conferències.
Tutories: Orientació metodològica i bibliogràfica. Activitats supervisades.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques a l'aula | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació metodològica i blibliogràfica | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 10, 11 |
Lectures | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 11 |
I
|
Evidència 1: Prova escrita on s’haurà de donar raó de la correcta assimilació del temari impartit: Iconografia no cristiana (3,5 punts, 35 % de la qualificació final).
Evidència 2: Prova escrita on s’haurà de donar raó de la correcta assimilació del temari impartit:Iconografia cristiana (3,5 punts, 35 % de la qualificació final).
Evidència 3: Presentació d’un treball escrit individual d’estudi monogràfic sobre un tema iconogràfic, triat pel professor, i diferent per a cada alumne, amb un seguiment en les hores de tutoria, en dues sessions (1 presentació de la bibliografia i fonts; 2 presentació d’un guió previ a la redacció), o exercici escrit on l’estudiant haurà de desenvolupar un tema o comentar una imatge (3 punts, 30 % de la qualificació final).
Format de les evidències El format de les evidències es comunicarà a inici del curs. A tall d’orientació es preveu que, habitualment, les proves escrites s’orienten a la identificació de diversos temes iconogràfics tractats a classe a través d’un nombre determinat d’imatges.
El treball individual no haurà de superar en cap cas els deu folis. No s’acceptaran treballs enviats per correu electrònic, sinó només impresos en paper. La presentació formal serà simple, sense portada, només amb les pàgines grapades. A la primera pàgina es faran constar els cognoms i nom i el NIU ben visibles, a més del títol del treball. Si el treball incorpora il·lustracions, aniran al final del text, abans de la bibliografia. Aquesta última s’ha de citar correctament i ha de ser ordenada per any de publicació de més antic a més modern; són imprescindibles el lloc i l’any d’edició, però es dispensa el nom de l’editorial. Obligatòriament, el text ha d’incorporar el sistema de notes a peu de pàgina, tant de referència bibliogràfica com de caràcter informatiu. A més, el treball ha d’incloure una valoració personal de l’argument tractat.
Les evidències de plagi en l’elaboració dels treballs afectaran en negatiu la qualificació final. Les idees, frases o paràgrafs d’altres autors es poden usar, sempre que es citin entre cometes i que se n’indiqui l’autoria i la font d’informació. Tampoc no es podran aprofitar treballs de cursos anteriors.
La qualificació final és el resultat de la mitjana ponderada entre les dues proves (evidències 1 i 2; 7 punts, 70 % de la qualificació final), d’una banda, i el treball o l’exercici escrit d’un tema o comentari d’una imatge (evidència 3; 3 punts, 30 % de la qualificació final), de l’altra, sempre que aquestes dues notes superin, cadascuna d’elles, l’aprovat.
Si la matèria només se supera parcialment, la nota final serà un “No Presentat”. Si una o més evidències tenen avaluació negativa, la nota final serà un “Suspens”. Al final del quadrimestre, l’alumnat té dret a la revisió de les proves, abans del tancament definitiu de les actes.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1 | 35 % | 1,5 | 0,06 | 6, 10, 11 |
Evidència 2 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Evidència 3 | 30% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 |
AGHION, Irène – BARBILLON, Claire – LISSARRAGUE, François, Guía iconográfica de los héroes y dioses de la Antigüedad, Alianza, Madrid, 1997 (ed. original francesa: 1994).
BAUDRY, Gérard-Henry, Les symboles du christianisme ancien. Ier-VIIe siècle, Cerf, París, 2009.
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 148, Istmo, Madrid, 1998 (hi ha reimpressions posteriors; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid - , 2008, havent-se reimprès l'any 2012).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía clásica. Guía para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 161, Istmo, Madrid, 2000 (reimprès amb posterioritat; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2013).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía de los santos, Colección Fundamentos, núm. 214, Istmo, Madrid, 2003 (també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2011).
CASTIÑEIRAS GONZÁLEZ, Manuel Antonio, Introducción al Método Iconográfico, Tórculo, Santiago de Compostel.la, 1997 (2a. ed.; també està editat per Ariel, Barcelona, 1998).
DE CAPOA, Chiara, Episodios y personajes del Antiguo Testamento, Electa, Barcelona, 2003.
DUCHET-SUCHAUX, Gaston – PASTOUREAU, Michel, Guía iconográfica de la Biblia y los santos, Alianza, Madrid, 1996 (traduït de l’ed. francesa del 1994; ed. original: 1990).
ESTEBAN LORENTE, Juan Francisco, Tratado de iconografía, Colección Fundamentos, núm. 110, Istmo, Madrid, 1994.
EVANS, Helen C. – Wixom, William D. (ed.), The Glory of Byzantium. Art and Culture ofthe Middle Byzantine Era A.D. 843 – 1261, The Metropolitan Museum of Art, Nova York, 1997.
FERRANDO ROIG, Juan, Iconografía de los santos, Ediciones Omega, Barcelona, 1950 (reimpr. 1996).
FRANCO LLOPIS, Borja - MOLINA MARTÍN, Álvaro - VIGARA ZAFRA, José A., Imágenes de la tradición clásica y cristiana. Una aproximación desde la iconografía, Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid, 2018.
GARCÍA GUAL, Carlos, Introducción a la mitología griega, Humanidades, núm. 4102, Alianza, Madrid, 1999 (ed. original: 1992).
GARCÍA GUAL, Carlos, La mitología. Interpretaciones del pensamiento mítico, Biblioteca de Divulgación Temàtica / 43, Montesinos, Barcelona, 1987.
GERARD, André-Marie (amb la col.laboració d'Andrée Nordon-Gerard i François Tollu), Diccionario de la Biblia, Milhojas, Anaya & Mario Muchnik, Madrid, 1995 (ed. original francesa: 1989).
GIORGI, Rosa, Santos, Electa, Barcelona, 2005.
GOMBRICH, Ernest Hans, Los Usos de las imágenes: estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Debate, Barcelona, 2003 (ed. original anglesa: 1999).
GRABAR, André, Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Alianza Forma, núm. 49, Alianza, Madrid, 1985 (ed. original francesa: 1979).
GRIMAL, Pierre, Diccionario de mitología griega y romana, Paidós, Barcelona, 1981 (ed. revisada per l’autor; ed. original francesa: 1951; publicat en català l’any 2008).
IMPELLUSO, Lucia, Héroes y dioses de la antigüedad, Electa, Barcelona, 2002.
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, 8 volums dobles, Artemis Verlag, Zuric-Munic, 1981-1997.
MONREAL Y TEJADA, Luis, Iconografía del Cristianismo, El Acantilado, núm. 37, El Acantilado, Barcelona, 2000.
PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre iconología, Alianza Universidad, núm. 12, Madrid, 1972 (ed.original anglesa: 1962).
PELLEGRINO, Francesca, Episodios y personajes de la literatura, Electa, Barcelona, 2004.
RÉAU, Louis, Iconographie de l'art chrétien, sis volums, Presses Universitaires de France, París, 1955-1959 (traduït al castellà per Ediciones del Serbal, Barcelona, 1996-2000; dels volums 2-6 se n’ha publicat, en castellà, una 2a. ed.: 1999-2002).
SAXL, Fritz, La vida de las imágenes. Estudios iconográficos sobre el arte occidental, Alianza Forma, núm. 89, Alianza, Madrid, 1989 (ed. original anglesa: 1957).
SEBASTIÁN LÓPEZ, Santiago, Iconografía Medieval, Etor, Donostia, 1988.
VÉLEZ DE CEA, Abraham, El Buddhismo, Biblioteca de las Religiones, 12, Ediciones del Orto, Madrid, 2000.
VIDAL LORENZO, Cristina, “El origen del mundo en el arte antiguo”, Ars Longa, 9-10 (2000), pp. 37-50.
VORÁGINE, Santiago de la, La leyenda dorada, Alianza Forma, núms. 29 i 30, Alianza, Madrid, 1982.
WILKINSON, Richard H., Todos los dioses del Antiguo Egipto, Oberon, Madrid, 2003 (ed. original anglesa: 2003).
YARZA LUACES, Joaquín, “Reflexiones sobre la iconografía medieval hispana”, Cuadernos de Arte e Iconografía, t. II, núm. 3 (1989), pp. 27-46.
ZUFFI, Stefano, Episodios y personajes del Evangelio, Electa, Barcelona, 2003.