Logo UAB
2019/2020

Filosofia pràctica

Codi: 100291 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Gamper Sachse
Correu electrònic:
Daniel.Gamper@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Angel Puyol González
Daniel Gamper Sachse

Prerequisits

És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a les fonts bibliogràfiques que es tractaran al llarg del curs.

Objectius

 

L’objectiu específic de l’assignatura “Filosofia pràctica” és introduir l’alumnat a algunes qüestions bàsiques de la filosofia política i l’ètica. A partir de la lectura i anàlisi de textos clàssics, l’estudiant es familiaritzarà amb els problemes i les preguntes centrals que han dominat el discurs de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per familiaritzar l’alumnat amb la filosofia pràctica. Igualment l’assignatura prepara l’alumnat per orientar-se en la història de la filosofia política i per estudiar els textos clàssics de manera autònoma.

 

Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  2. Assenyalar i resumir el contingut filosòfic comú a diverses manifestacions de diferents àmbits de la cultura.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Comunicar oralment i per escrit, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements filosòfics adquirits
  5. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  6. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  7. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  8. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  9. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  10. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  11. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  12. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  13. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  14. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  15. Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats

Continguts

  1. Ètica i política
  2. Ètica pràctica: casos d'ètica pràctica
  3. La justificació del poder polític
  4. La llibertat

Metodologia

En les sessions dedicades a l’anàlisi de textos clàssics (temes 1, 3 i 4) és recomanable que els i les estudiants vagin a classe amb els textos (indicats a la bibliografia) llegits, atès que l'exposició a classe en pressuposa la familiaritat per tal de poder debatre'ls. Les sessions dedicades a l’anàlisi de l’ètica pràctica (tema 2) seran tipus seminari, on caldrà combinar la lectura prèvia de textos (que el professor repartirà amb antelació) amb el debat a classe. Així doncs, la docència combinarà les classes magistrals amb els debats i les discussions en grup.

Utilitzarem el moodle bàsicament per compartir els materials, i per publicar les qualificacions.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 45 1,8 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories despatx 22,5 0,9 2, 6, 10, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliografia 75 3 3, 5, 6, 11

Avaluació

L'avaluació del curs constarà de 3 proves (cadascuna d’elles proporciona 1/3 de la nota de l’avaluació continuada), que es duran a terme al llarg del curs.

  1. Un text que l’alumnat hauran de lliurar a través del moodle en el qual hauran de desenvolupar una qüestió que se’ls haurà comunicat amb una setmana d’antelació (TEMA 1).
  2. Un examen presencial (TEMA 2)
  3. Un examen presencial (TEMES 3 i 4)

Les dates concretes de les proves es publicaran al moodle durant les dues primeres setmanes del curs. Hi haurà una revisió individual de cada prova si l’estudiant ho demana.

Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació i el coneixement dels continguts avaluats.

Més de 3 errors ortogràfics en una prova poden comportar-ne el suspens.

A l'hora de posar la nota final es valorarà especialment el fet que l'estudiant hagi millorat al llarg del curs.

Es considerarà aprovat l'estudiant que hagi aprovat les tres proves. El fet d'haver-ne suspès una implicarà que l'estudiant suspengui la totalitat de l'assignatura, llevat que s'observi una millora al llarg del curs.

Tindran dret a presentar-se a la recuperació els i les estudiants que hagin suspès alguna de les tres proves, o totes tres, i també qui no hagi realitzat una de les tres proves de l'avaluació continuada (no tindrà dret a presentar-se a la recuperació qui no hagi realitzat dues o tres proves). En el cas que es constati plagi en alguna de les proves, això comportarà el suspens de tota l'assignatura sense possibilitat de recuperació. Es considera que els i les estudiants no són avaluables si no realitzen alguna de les proves i tampoc no es presenten a la recuperació per superar-les.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1er prova Lliurament Moodle 33% 3 0,12 1, 3, 8, 10, 13
2on prova Examen presencial 33% 1,5 0,06 2, 9, 11, 12, 15
3er Prova Examen presencial 33% 3 0,12 4, 5, 6, 7, 14

Bibliografia

 

TEMA 1:

Plató, La república

Maquiavel, El príncep

 

TEMA 3:

Hobbes, Leviatà

Locke, Segon Tractat del Govern Civil

Rousseau, Contracte social

 

TEMA 4:

John Stuart Mill, Sobre la llibertat

Isaiah Berlin, Dos conceptes de llibertat

 

 Altres:

Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)

Victòria Camps (ed.), Historia de la ética (Crítica)

Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)

Peter Singer (ed.) Compendio de Ética (Alianza)