2019/2020
Grans temes de la filosofia
Codi: 100219
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500240 Musicologia |
FB |
1 |
1 |
2500241 Arqueologia |
FB |
1 |
2 |
2500243 Estudis Clàssics |
FB |
1 |
2 |
2500245 Estudis Anglesos |
FB |
1 |
2 |
2500247 Llengua i literatura catalanes |
FB |
1 |
2 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
FB |
1 |
1 |
2500256 Antropologia Social i Cultural |
FB |
1 |
2 |
2500501 Història |
FB |
1 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Olga Fernández Prat
- Daniel Gamper Sachse
- Paula Kuffer Dinerstein
- Mónica Delgado Carreira
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
El curs pretén introduir els temes i debats fonamentals de la història del pensament.
Competències
Musicologia
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Estudis Clàssics
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Estudis Anglesos
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Llengua i literatura catalanes
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Antropologia Social i Cultural
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Història
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
Resultats d'aprenentatge
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats.
- Comunicar oralment i per escrit, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements filosòfics adquirits.
- Distingir alguns textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica
- Distingir alguns textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
- Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
- Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text.
- Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
- Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
- Reconstruir la posició d'un autor propi de la filosofia de manera clara i precisa.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats.
Continguts
El curs està dividit en quatre seccions, agrupades en dos grans blocs.
En el primer bloc, de les seccions núm. 1 a la 3 es realitzarà una visió general sobre els grans debats de la història del pensament.
En el segon bloc, en la secció núm. 4 s’analitzaran els debats filosòfics de la contemporaneïtat, a partir de les eines conceptuals apreses durant el primer bloc.
1) Què és la filosofia?
1.1. La filosofia com el territori de la raó i l'argumentació
1.2. La filosofia com a diàleg
1.3. La filosofia entre la ciència i l'art
2) Què puc conèixer? (filosofia de la ciència i teoria del coneixement)
2.1. L’accés al coneixement al llarg de la Història de la Filosofia
2.2. El debat idealisme vs. realisme
2.3. Certesa, evidència i validació
3) Què haig de fer? (ètica, teoria de la decisió)
3.1. L’un i els altres: la conformació de la comunitat
3.2. Raó i convivència
3.3. Moral, llibertat i voluntat
4) Grans temes de la filosofia contemporània
4.1. La filosofia com a forma de vida
4.2. La relació ment-cos
4.3. Filosofia i gènere
4.4. Filosofia i política
4.5. Pensament ecològic
4.6. Pensament digital i globalització
Metodologia
La metodologia del curs combina presentacions de la teoria per part del professorat i activitats participatives en grups petits en forma de seminari.
Avaluació
El mètode d’avaluació constarà de tres prove- Dues seràn proves escrites individuals de resposta curta o equivalent (test). La tercera haurà de ser diferent, com un examen a fer casa i tornar passades 48 hores o una presentació oral. La primera prova servirà per avaluar els temes 1 i 2, la segona pel tema 3 i la tercera pel tema 4. Les proves es faran un cop finalitzats els temes associats a cadascuna d'elles. Cada prova valdrà un màxim de 10 punts i caldrà una mitjana global obtinguda a partir del sumatori dels resultats de les tres proves ((P1+P2+P3)/3) que doni com a mínim 5 punts per tal d’aprovar l'assignatura. És necessari realitzar obligatòriament les 3 proves per a aprovar.
Per fer presentacions orals, es recomana un mínim de tres persones per grup. Les presentacions seran d'un màxim de 15 minuts i es faran en substitució de les classes magistrals.
Es reservarà un màxim de tres dies a fi i efecte de realitzar aquestes exposicions.
Reavaluacions: els estudiants que hagin fet com a mínim dues de les tres proves, i hagin suspès alguna o totes les proves, o cerquin pujar nota, podran o bé tornar-se a examinar d’aquelles proves que no hagin fet o que tinguin suspeses, o bé fer un únic examen tipus test per avaluar-se de les tres parts. Per pujar nota cal presentar-se a l’examen de les tres proves de reavaluació, mantenint-se com a nota darrera la obtinguda durant la reavaluació.
Es consideraran com a ‘no avaluables’ les/els alumnes que no hagin fet un mínim de dues proves.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació amb tres proves. Dues seran examens escrits de resposta curta. La tercera haurà de ser diferent, com un examen per fer a casa i tornar al cap de 48 hores o una exposició oral. |
100% |
7
|
0,28 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Bibliografia
Aquesta bibliografia són alguns dels llibres que s’utilitzen a classe per a qüestions específiques, cap d’ells fa la funció de “manual” per a poder seguir l’assignatura.
Bréhier, Émile (1998), Història de la filosofia i de la ciència. Madrid: Tecnos.
Copleston, Frederick (2001) Manual de Filosofía, 9 Vol. Barcelona: Ariel.
Ferrater Mora, Josep (1981) Diccionario de Filosofía, 4 Vol. Madrid: Alianza.
Geymonat, Ludovico (1998) Història de la filosofia i de la ciència. Barcelona, Crítica.
Jaspers, K. (1993). Introducció a la Filosofia. Barcelona: Edicions 62.
Rowlands, M. (2009) El filósofo y el lobo, Barcelona, Seix Barral.
Reale, Giovanni et al. (1988) Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona: Herder.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. Veure https://plato.stanford.edu/
Terricabras, J. M, coor. (2001). El pensament filosòfic i científic. I i II. Barcelona: Pòrtic
Volpi, Franco (2005) Enciclopedia de obras de filosofía, Barcelona: Herder.
Weston, A. (1994) Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel