Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 | 1 |
.
Bloc I
Propietats psicomètriques desitjables en un instrument de mesura: conceptes
Avaluació de les propietats psicomètriques d'un instrument ja existent
Adaptació d'un instrument ja existent
Desenvolupament d'un nou instrument de mesura
Bloc II
Propietats psicomètriques desitjables en un instrument de mesura: tècniques
Baremació
Anàlisi factorial
Funcionament diferencial de l'Item (DIF) i invariància
Fiabilitat
Les quatre hores de cada sessió de classe, es reparteixen de manera que les dues primeres estara guiades pel professorat (tipus conferència) i les altres dues es dediquen, de forma pràctica, a la aplicació dels conceptes estudiats a problemes concrets. L'estudiant també haurà de realitzar treballs fora de les sessions presencials (lectura de material, elaboració d'evidències...).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferencies | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris (resolució de casos, sessions pràctiques amb ordinador) | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 8, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats cooperatives d'aprenentatge | 12 | 0,48 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Elaboració de les evidències no presencials | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Estudi reflexiu i integració de la matèria | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Lectura crítica de material psicomètric | 20 | 0,8 | 8, 10, 13 |
Resolució de problemes | 20 | 0,8 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Selecció de proves psicomètriques (tests) | 3 | 0,12 | 11 |
L'avaluació del mòdul es realitza a partir de cinc evidències (fins a 10 punts) i de l'assistència i participació en les activitats programades (1 punt addicional). Les quatre primeres evidències consisteixen en el desenvolupament individual de treballs de petita dimensió (EV1: avaluació de les propietats d'una prova, EV2: proposta de disseny de l'adaptació o desenvolupament d'una prova) o l'anàlisi d'uns resultats presentats de forma individual o en grups de dues persones (EV3: resultats d'anàlisi factorial, invariància i DIF, EV4: resultats de baremació i fiabilitat), i la cinquena en una prova tipus test o de resposta oberta curta, sobre els continguts treballats en el mòdul. Les quatre primeres evidències (EV1-EV4) tenen un pes del 60% sobre la nota final del mòdul (15% cadascuna) i la cinquena (EV5) del 40%. Finalment es valora amb un 10% addicional de la nota del mòdul l'assistència i participació a les activitats proposades. El lliurament de les evidències EV1-EV4 és virtual i EV5 és presencial al finalitzar la docència dirigida.
Per superar el mòdul serà necessari obtenir una puntuació de 5 sobre 10, havent obtingut un mínim de 3,5 punts sobre 10 en la prova tipus test, i una puntuació diferent de 0 en almenys tres de les quatre primeres evidències. En cas de no assolir aquests criteris, si prèviament s'ha fet l'examen (EV5) i al menys s'han lliurat dues de les evidències EV1-EV4, es podrà optar a una prova de recuperació.
La recuperació consistirà en tornar a presentar totes aquelles evidències (EV1-Ev5) en què s'hagi obtingut menys del 50% de la nota possible.
L'alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes coma“no avaluable”.
(Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819 )
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistència i/o participació en actividats programades | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14 |
EV1: Selecció d'una prova i avaluació de les seves propietats psicométriques | 15% | 0 | 0 | 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
EV2: Planificació de l'adaptació o creació d'un instrument | 15% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13 |
EV3: Análisi factorial, invariància i funcionament diferencial de l'item (DIF) | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
EV4: Fiabilitat i baremació | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
EV5: prova de coneixements global | 40% | 1,5 | 0,06 | 4, 6, 7, 8, 12, 13, 14 |
Bibliografia bàsica
Abad, Francisco; Olea, Julio; Ponsoda, Vicente i García, Carmen (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid: Síntesis.
American Educational Research Association, American Psychological Association i National Council on Measurement in Education (2014). The standards for educational and psychological testing. Washington: Autor.
Barbero, Isabel; Vila, Enrique i Holgado, Francisco Pablo (2008). La adaptación de los tests en estudios comparativos interculturales. Acción psicológica, 5(2), 7-16.
Elosua, Paula (2003). Sobre la validez de los tests. Psicothema, 15(2), 315-321.
Martínez Arias, Maria Rosario; Hernández, María José i Hernández, María Victoria (2006). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
Muñiz, José (2018). Introducción a la Psicometría. Teoría clásica y TRI. Madrid: Pirámide.
Muñiz, José; Elosua, Paula i Hambleton, Ronald K. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, 25(2), 151-157.
Ramada-Rodilla, José María; Serra-Pujadas, Consol i Delclós-Clanchet, George.L. (2003). Adaptación cultural y validación de cuestionarios de salud: revisión y recomendaciones metodológicas. Salud pública de México, 55(1), 57-66.
Bibliografia complementària
Moreira Mora, Tatiana Elena. (2008). El funcionamiento diferencial de los items: un asunto de validez y equidda. Avances en medición, 6, 5-16.
Tomás, Inés; González-Romá; Vicente i Gómez, Juana (2000). Teoría de respuesta al ítem y análisis factorial confirmatorio: dos métodos para analizar equivalencia psicométrica en la traducción de cuestionarios.Psicothema,12(2), 540-544.
Rios, Joseph i Wells, Craig (2014). Validity evidence based on internal structure. Psicothema, 26(1), 108-116.
Wild, Diane; Grove, Alyson; Martin, Mona; Eremenco, Sonya; McElroy, Sandra; Verjee-Lorenz, Aneesa i Erikson, Pennifer (2005). Principles of Good Practice for the Translation and Cultural Adaptation Process for Patient-Reported Outcomes (PRO) Measures: Report of the ISPOR Task Force for Translation and Cultural Adaptation. Value in health. 8(2), 94-104.