Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Modelització per a la Ciència i l'Enginyeria / Modelling for Science and Engineering | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants han de tenir coneixements bàsics d'àlgebra lineal, probabilitat, inferència estadística i models lineals. L'experiència prèvia amb els programaris R i Python és molt recomanable.
Actualment, es generen grans volums de dades en àmbits molt diversos com l'àmbit de la salut, l'enginyeria, les ciències socials, l'economia, etc. Aquest creixement exponencial de les dades representa, alhora, un repte i una gran oportunitat per extreure informació rellevant que permeti prendre decisions fonamentades, optimitzar processos o generar nou coneixement. L'objectiu principal d'aquest curs és dotar l'estudiant dels coneixements matemàtics, estadístics i computacionals, així com de les eines necessàries per processar, analitzar i modelitzar grans conjunts de dades. A més, es posa èmfasi en la interpretació i aprofitament de la informació obtinguda, amb l'objectiu de transformar les dades en coneixement útil que permeti extreure conclusions més precises i prendre decisions més acurades. El curs se centra especialment en l'aprenentatge i aplicació d'alguns mètodes matemàtics, estadístics i computacionals per identificar patrons, tendències i relacions en conjunts de dades massius i complexos.
Block 1. Text Mining (10 h):
Block 2. Statistics for Big Data (18 h):
Block 3. Deep Learning (10 h):
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de problemes i pràctiques | 11 | 0,44 | CA27, CA28, CA29, CA30, SA27, SA28 |
Sessions de teoria | 19 | 0,76 | CA28, CA29, KA21, KA22 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions de problemes i pràctiques | 8 | 0,32 | CA27, CA28, CA29, CA30, SA27, SA28 |
Tipus: Autònomes | |||
Ampliació de conceptes introduïts a les sessions de teoria | 43 | 1,72 | CA28, KA21, KA22, SA28 |
Tasques per treballar els conceptes introduïts a les sessions presencials | 50 | 2 | CA27, CA28, CA29, CA30, KA21, KA22, SA27 |
El curs s’organitza en tres blocs temàtics independents, cadascun impartit per un professor diferent. Mentre que el primer bloc del curs (10 h) introdueix conceptes de mineria (generalment grans conjunts de) dades, el segon bloc (18 h) es centrar en els mètodes i coneixements estadístics per la modelització d'aquests grans conjunts de dades i, particularment, en com ajustar i fer inferència de models lineals clàssics i models lineals generalitzats (model logístic i de Poisson) quan tenim grans quantitats de dades. Finalment, el tercer bloc del curs (10 h) introdueix l’alumnat en alguns dels mètodes més rellevants de l’aprenentatge profund, amb especial atenció a les xarxes neuronals i les seves aplicacions.
En general, cada bloc combina sessions de teoria i introducció de conceptes per part del professor amb sessions pràctiques que poden ser sessions dirigides o bé sessions de treball autònom. Les sessions de teoria es poden acompanyar amb diapositives les quals es compartiran al Moodle del curs, mentre que les sessions de problemes i pràctiques dirigides poden acompanyar-se per exemples pràctics amb R i/o Python, els quals generalment també es podran compartir al Moodle del curs. Els professors, si així ho consideren, podran compartir, mitjançant el Moodle del curs, material addicional el qual s'haurà de treballar per part dels alumnes per aprofundir en els conceptes introduïts a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projectes Bloc 1 | 26 | 5 | 0,2 | CA27, CA28, CA29, KA22, SA27, SA28 |
Projectes Bloc 2 | 48 | 9 | 0,36 | CA27, CA28, CA29, KA22, SA27, SA28 |
Projectes Bloc 3 | 26 | 5 | 0,2 | CA27, CA28, CA29, CA30, KA21, KA22, SA27, SA28 |
L'avaluació del curs es fa independentment en cadascun dels blocs descrits. El pes de cada bloc coincideix amb el número d'hores del bloc en relació amb el total d'hores del curs. En general, en cada bloc es plantejaran un conjunt de projectes que es podran treballar de manera individual o en grups, i que en alguns casos, una petita part del projecte requerirà la comunicació de continguts i resultats oralment. Els projectes dels blocs 1 i 3 tenen un pes de l'assignatura d'un 26% cadascun mentre que els projectes del bloc 2 tenen un pes de l'assignatura d'un 48%.
Per a cada projecte es penjarà al Moodle del curs l'enunciat amb la descripció del que es demana, tot el material necessari per a desenvolupar el projecte (conjunt de dades, fonts addicionals d'informació, etc.), la data i el mecanisme d'entrega del projecte, així com altres detalls que el professor consideri rellevants. Les qualificacions de cada projecte així com les qualificacions finals de cada bloc i del curs es publicaran també al Moodle del curs.
Referències bàsiques:
Referències complementàries:
Els professors podran proporcionar altres referències d'interès per a cada bloc, les quals estaran disponibles a través de la pàgina de Moodle.
R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing.
R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria.
URL https://www.R-project.org/.
Python
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |